Heeft wervelkolom immobilisatie zijn langste tijd gehad?

Auteur Topic: Heeft wervelkolom immobilisatie zijn langste tijd gehad?  (gelezen 21563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2013, 21:02:38
"Definieer dan afleidend letsel eens voor mij?"

Bij de NEXUS criteria draait alles om definities. Wanneer spreekt men van een intoxicatie? Wanneer is er nu sprake van zuivere 'midline tenderness' ( drukpijn exact op middenlijn wervelkolom)? Is een schaafwond op een extremiteit afleidend letsel? Zijn tintelingen bij de linker kleine teen verdacht voor neurologisch uitval? Ervaring is zeer belangrijk in dit soort cases. En tegelijkertijd moet men bewust zijn van de gevolgen bij planken en aanbrengen van kraag.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2013, 21:03:25
In reactie op alle bovenstaande postings. Dat is nou exact wat ik bedoel. In hoeverre hang je aan een protocol vast en hoeverre ben je zelf nog in staat om na te denken. Dat is een wankel evenwicht en daarvoor is ook ervaring nodig. Dan nog, ga je af en toe gewoon de teil in.

Vooral artsen zijn vreselijk bang de fout in te gaan. Begrijpelijk, maar er is ook nog zoiets als gezond verstand. Dat maakt veel te vaak plaats voor "cover your ass medicine". Vooral SEH dokters hebben daar een handje van. Die roepen gelijk "afleidend letsel!" Mijn tegenvraag is dan direct; "Doktertje, ben je bekend met de NEXUS Criteria en de C-Spine rule?" "Definieer dan afleidend letsel eens voor mij?" Het enige wat je dan terugkrijgt is verbaasde blikken en oeverloos gezever.

Nog even refererend aan de NEXUS & C-Spine rule. De laatste studie schijnt iets sensitiever te zijn.

Expert.

Waar is de "like"knop? ;)

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2013, 21:08:43
Bij de NEXUS criteria draait alles om definities. Wanneer spreekt men van een intoxicatie? Wanneer is er nu sprake van zuivere 'midline tenderness' ( drukpijn exact op middenlijn wervelkolom)? Is een schaafwond op een extremiteit afleidend letsel? Zijn tintelingen bij de linker kleine teen verdacht voor neurologisch uitval? Ervaring is zeer belangrijk in dit soort cases. En tegelijkertijd moet men bewust zijn van de gevolgen bij planken en aanbrengen van kraag.

Laat ik even een hypothese neerleggen. Stel, we besluiten vanaf morgen geen mensen meer te immobiliseren. We gaan, in geval van sterk verdenking #, alleen een vacuummatras gebruiken. Heel SEH Nederland natuurlijk over de rooie, maar ik vraag me af of het veel zou uitmaken, eerlijk gezegd... Een fractuur is een fractuur en daar kunnen we niets aan veranderen. Wij moeten er alleen voor zorgen dat we het niet erger maken, maar de plank is nooit bewezen effectief te zijn. Sterker nog, het is eigenlijk alleen bedoeld om iemand te redden (bijv. uit een wrak). Juist om de pt. zo comfortabel mogelijk te vervoeren verklein je de kans op complicaties.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2013, 21:10:08
Laat ik even een hypothese neerleggen. Stel, we besluiten vanaf morgen geen mensen meer te immobiliseren. We gaan, in geval van sterk verdenking #, alleen een vacuummatras gebruiken. Heel SEH Nederland natuurlijk over de rooie, maar ik vraag me af of het veel zou uitmaken, eerlijk gezegd... Een fractuur is een fractuur en daar kunnen we niets aan veranderen. Wij moeten er alleen voor zorgen dat we het niet erger maken, maar de plank is nooit bewezen effectief te zijn. Sterker nog, het is eigenlijk alleen bedoeld om iemand te redden (bijv. uit een wrak). Juist om de pt. zo comfortabel mogelijk te vervoeren verklein je de kans op complicaties.

CM

Nou, ik lees het net terug.. Zo'n slechte idee is het nog niet.. Misschien ga ik vanaf morgen buiten protocollair te werk.... ;D

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2013, 11:11:07
Nee, beslist niet! Ik heb mijn diploma in 1998 gehaald, ik behoor dus tot de oudere generatie. Ik ga er juist genuanceerd mee om omdat ik mij intereseer voor mijn vak. Ik lees ook de onderzoeken, ik probeer ook verdieping te zoeken ondanks mijn lange staat van dienst ( of misschien juist daarom..) HH, ik had beter verwacht dan zo'n generaliserende opmerking! :'(

CM
98uiye

Sorry! Niet zo bedoeld!!!!!!
Ik snap hem wel hoor, dat je het zo opvat, misschien heb ik me niet helemaal zo gelukkig uitgedrukt..
Ik reken jou gezien je startjaar tot de jongere groep. Ik heb het eigenlijk meer over de generatie die slachtoffers nog gewoon aan een arm en een been uit een auto trokken en nu bijna klaar zijn met werken.

En laat ik voorop stellen: dat is mijn persoonlijke beeld, geschapen door mijn ervaringen, dus ik wil ook zeker niet generaliseren dat elke bijna stoppende ambupleeg zo denkt!!!

Maar ik zie wel met name een jongere ploeg die protocollen steeds meer ter discussie durven stellen, in plaats van ze maar gewoon blind uitvoeren en denken dat er staat wat ze denken wat er staat.... euhm. nou ja... snap je?

Wat ik bedoel is dat het protocol 15.21 wervelkolom indicaties fixatie soms slecht gelezen wordt of slecht geïnterpreteerd wordt. Het stukje dat er sprake moet zijn van enige uitingen of symptomen wordt voor het gemak nogal eens overgeslagen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2013, 14:16:47
98uiye

Sorry! Niet zo bedoeld!!!!!!
Ik snap hem wel hoor, dat je het zo opvat, misschien heb ik me niet helemaal zo gelukkig uitgedrukt..
Ik reken jou gezien je startjaar tot de jongere groep. Ik heb het eigenlijk meer over de generatie die slachtoffers nog gewoon aan een arm en een been uit een auto trokken en nu bijna klaar zijn met werken.

En laat ik voorop stellen: dat is mijn persoonlijke beeld, geschapen door mijn ervaringen, dus ik wil ook zeker niet generaliseren dat elke bijna stoppende ambupleeg zo denkt!!!

Maar ik zie wel met name een jongere ploeg die protocollen steeds meer ter discussie durven stellen, in plaats van ze maar gewoon blind uitvoeren en denken dat er staat wat ze denken wat er staat.... euhm. nou ja... snap je?

Wat ik bedoel is dat het protocol 15.21 wervelkolom indicaties fixatie soms slecht gelezen wordt of slecht geïnterpreteerd wordt. Het stukje dat er sprake moet zijn van enige uitingen of symptomen wordt voor het gemak nogal eens overgeslagen.

Zand erover !:)):))

Ik durf zelfs te stellen dat het helemaal niet gelezen wordt. Er zijn genoeg collegas die nog amper in het boek kijken. Enne, blij om te horen dat ik nog niet rijp ben voor mijn kist ...

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2013, 15:58:10
haha, nee hoor.
Ik weet natuurlijk je leeftijd niet maar gezien de huidige stand van zaken mogen wij gewoon doorwerken tot in de kist.
De reden dat we ruimere bussen zijn gaan gebruiken is dus niet vanwege de werkzaamheden maar wel vanwege de rollators die we nodig gaan hebben.   098uo
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Bartje33

• Student geneeskunde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2013, 17:07:11
CM,

We hebben het toch al eens eerder uitgebreid gehad over wervelkolom immobilisatie in een ander topic?

Nog even de bezwaren op een rij ten aanzien van CWK immobilisatie.

• De analyse van Irene Kwan heeft geen gunstig effect aangetoond en staat in de Cochrane
  • De ICP wordt met ongeveer 10 mmHg verhoogd
  • Er is verhoogde kans op aspiratie
  • Door stagnant hypoxia is de kans op decubitus na 30 minuten immobilisatie reëel
  • De FRC daalt door immobilisatie op een plank met cervical collar, zelfs bij gezonde vrijwilligers

Kortom, geen bewezen gunstig effect en bewezen negatieve effecten. Dus je moet wervelkolom immobilisatie heel goed kunnen motiveren.
De NEXUS criteria en de Canadian C-Spine rule kijken genuanceerd naar de indicatie voor immobilisatie en voor Röntgen diagnostiek. Deze criteria vormen een prima uitgangspunt, mits correct toegepast, voor een protocol ten behoeve van ambulanceverpleegkundigen..

Expert

Zou je, uit pure interesse van mijn kant, de bron(nen)/literatuur van deze bezwaren willen posten. Of de link naar het topic waar ze vermeld staan?  e050
Alvast bedankt!
Gegroet!

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2013, 17:19:23
Zou je, uit pure interesse van mijn kant, de bron(nen)/literatuur van deze bezwaren willen posten. Of de link naar het topic waar ze vermeld staan?  e050
Alvast bedankt!
PubMed?  ;)

CM

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2013, 18:49:04
haha, nee hoor.
Ik weet natuurlijk je leeftijd niet maar gezien de huidige stand van zaken mogen wij gewoon doorwerken tot in de kist.
De reden dat we ruimere bussen zijn gaan gebruiken is dus niet vanwege de werkzaamheden maar wel vanwege de rollators die we nodig gaan hebben.   098uo
Mij niet gezien, hoor! Ik laat het niet zover komen, daarom doe ik de lerarenopleiding.. Ben trouwens 43, mag je gerust weten.

CM