vervoer lift en zweef methode

Auteur Topic: vervoer lift en zweef methode  (gelezen 6537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

billy

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 april 2005, 13:40:44
de liftmethode te gebruiken bij mogelijk nekletsel.

jongens bij de les blijven....we hebben het hier over een dame die ik moest tillen van 70 kg. die op de grond lag. de nek werd door een hulpverlener gifixeerd met de handgreep van Zach. een hulpverlener staat over het slachtoffer en pakt armen en heupen vast. achter mij stond nog een hulpverlener over het slachtoffer heen en hield benen vast. vervolgens zou no. 4 de brancard van achteren naar voren duwen wanneer wij het slachtoffer op commando naar boven zouden tillen. Ik geef je het te doen. Lood zwaar.  Wij kregen deze dame nog geen 10 cm getilt. terwijl wij toch drie volwassen mannen respectievelijk 107, 97 en 87 kg. zijn......Ik vindt de lift methode geen verantwoorde ergonomische beweging meer een met gevaar voor hernia nuclea pulposi  en dan ben ik nog geen dokter.  ;D ;D ;D
groeten jan


Ja, jan daar heb je gelijk in. Jullie zullen wel hebben liggen schateren van het lachen ("til op" en dan lukt het niet).

Jan als  je handgreep van zach nu eens laat vervallen, en b.v.  het hoofd ondersteunt met je onderarmen, en je handen onder de schouders zet van het slachtoffer, zou het dan niet makkelijker gaan?

Ik vraag me af of dit een toegestane handeling is bij de zweef en lift. lijkt mij wel als je geen cwk letsel wordt vermoed.  ;)


billy

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 20 april 2005, 14:06:06
pak aan:

de helper bij het hoofd brengt zijn handen onder de schouders van het slachtoffer door en pakt hem in de oksels beet. het hoofd steunt daarbij in de elleboogholten. Dit is een oude methode maar hoeft niet fout te zijn als dit het werk lichter maakt. ;D


sigmash

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 april 2005, 00:07:12
de liftmethode te gebruiken bij mogelijk nekletsel.

een hulpverlener gifixeerd met de handgreep van Zach. een hulpverlener staat over het slachtoffer en pakt armen en heupen vast. achter mij stond nog een hulpverlener over het slachtoffer heen en hield benen vast. vervolgens zou no. 4 de brancard van achteren naar voren duwen wanneer wij het slachtoffer op commando naar boven zouden tillen.

Ja, en dan krijg je het slachtoffer ter hoogte van het Torso niet opgetild. Als je Zach vervangt door, zoals reeds opgemerkt, je armen verder onder het slachtoffer te steken tot aan de oksels gaat het al beter. Maar blijft het erg zwaar voor diegene aan het hoofd. Beter is als je een mannetje extra hebt:
1 zit achter hoofd so en pakt hoofd en nek met Zach
2 staand over so, pakt vast onder oksel
3 staand over so, pakt vast bij bekken
4 staand over/naast so, pakt vast bij onderbenen
5 schuift met brancaard

Zo doen wij het bij de calamiteitenploeg van de bedrijfsbrandweer als we een fors slachtoffer hebben. Werkt prima maar je moet met 5 mensen zijn en je staat erg dicht op elkaar. Vorig jaar hebben we hiervoor een schepbrancaard aangeschaf. Daar krijg je een slachtoffer met z'n twee-en op en met 4 man tillen. Die heb je toch nodig om uiteindelijk de gewone brancaard weg te dragen.

Nog een laatste opmerking (effe stangen  :-X) het door jou genoemde overgewicht van de hulpverleners is geen garantie voor kracht. Naar de sportschool dus mannen !  ;D


billy

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 21 april 2005, 11:26:24
Bij de zweef methode wordt ook gesproken over dat de brancard aan de gewonde zijde moet staan. waarom zou dat nu weer zijn?  ???

Ook schrijven ze dat de helper bij de voeten de knieen en enkels moet omvatten. Nauw ik heb het eens geprobeerd dan moet je wel erg grote kolenschoppen hebben. Dus gewoon bij de enkels pakken lijkt me ;D


Kanarie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 21 april 2005, 12:11:57
Je kunt je ene onderarm onder de knieën schuiven, en de andere onder de enkels. Is prima te doen.


billy

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 21 april 2005, 16:07:32
Ben ik toch stijver dan ik dacht. Toch maar naar die sportschool dan.  ;D

Maar waarom toch die gewonde kant aan de brancard bij de zweefmethode. Zal wel een reden hebben, jammer dat ze dat er niet bijzetten. :( Ik zie het voordeel er niet van in.


Kanarie

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 21 april 2005, 16:12:31
Misschien sta je er dan niet (pijnlijk) tegenaan; gezien de enorme spreidstand.... (is maar een ideetje; ik weet het ook niet eigenlijk)


billy

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2005, 22:50:22
inderdaad dat dacht ik ook.  ;D houden we het daar op.

groetjes


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 22 april 2005, 00:19:26
inderdaad dat dacht ik ook.  ;D houden we het daar op.

groetjes

klopt helemaal


bjorn

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 april 2005, 14:29:17
zweefmethode:
brancard langs s.o
4 hulverlenders over s.o & brancard (hoofd, voeten , romp en benen)
hoofd heeft leiding.
bij 'op' (commando 'til op') wordt s.o opgetild en vervoerd over de brancard.

Bij liftmethode gaan er 3 hulpverleners over s.o. staan (hoofd, romp, onderbenen) hoofd heeft weer commando en weer bij commando 'op'wordt s.o. opgetild en bij commando 'schuif baar'wordt brancard onder s.o geschoven.

Deze methoden kunnen ook gebruikt worden voor s.o in stabiele zijligging.

Wel dient men rekening te houden met optillen hoofd en romp, dat deze gelijk blijven i.v.m cwk