vervoer lift en zweef methode

Auteur Topic: vervoer lift en zweef methode  (gelezen 6541 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

witkopje

  • Gast
Gepost op: 17 april 2005, 18:37:08
We hebben bij de ehbo twee til methodes om iemand op een brancard te krijgen een zweef en een lift methode. heeft iemand daar goed inzicht in.  waar je goed op moet letten. ik heb alleen een oud boekje van 1991.  :)




EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 17 april 2005, 21:02:48
We hebben bij de ehbo twee til methodes om iemand op een brancard te krijgen een zweef en een lift methode. heeft iemand daar goed inzicht in.  waar je goed op moet letten. ik heb alleen een oud boekje van 1991.  :)
Ze staan beschreven in het boekje "van gediplomeerd tot geoefend  EHBO'er" dat kun je vaak vinden in de bibliotheek. Nog veel belangrijker is het dat iemand het goed kan demonstreren.


sigmash

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2005, 22:58:38
Let op je rug ! in het kader van "let op gevaar"

De zweefmethode is on-praktisch vanwege de enorme spreidstand die je dan moet aannemen, zowel slachtoffer als brancard tussen je benen. En in die stand bukken, met gewicht opkomen om vervolgens onder belasting een zij-waardse beweging vanuit de onderrug te maken is niet bepaald ARBO.  

De liftmethode is een beter alternatief, zeker als je er voor kiest om altijd de variant met een extra hulpverlener aan het hoofd te doen.

In het boekje "van gediplomeerd tot geoefend  EHBO'er" staat deze beschreven als toe te passen bij nek-letsel. Maar dan is de log-roll de geeigende methode. Als EHBO-er hou je het dan bij hoofd fixeren en ga je niet verplaatsen.

Wellicht dat jullie de aanschaf van een schepbrancaard kunnen overwegen, dit is een enorm handige tool om slachtoffers netjes op een brancaard te tillen.


cupido

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2005, 23:41:27
ik vind beide methodes niet wenselijk voor mijn rug.. ik heb in groepsverband vanavond de zweef en liftmethode geprobeerd op een lichaam van 70 kilo.....
drie volwassen mannen kregen het slachtoffer niet verder omhoog als 10 cm.......
Nou weet ik niet of het aan het slachtoffer lag of aan de instructeur rugklachten na een avondje oefenen hou je zeker er aan over.

De liftmethode is fysiek erg zwaar om deze houding vol te houden zolang de brancard van achteren naar voren wordt geschoven.

bij de zweefmethode zou ik inderdaag in een crisissituatie dit wel voor elkaar krijgen, maar erg zwaar.

We hebben toen maar een klein manneke van 13 jaar gebruikt die niet zwaarder is als 30 kg. Dit was wel te  doen.

 :P :P :P :P :P


billy

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 19 april 2005, 08:11:36
ik vind beide methodes niet wenselijk voor mijn rug.. ik heb in groepsverband vanavond de zweef en liftmethode geprobeerd op een lichaam van 70 kilo.....
drie volwassen mannen kregen het slachtoffer niet verder omhoog als 10 cm.......
Nou weet ik niet of het aan het slachtoffer lag of aan de instructeur rugklachten na een avondje oefenen hou je zeker er aan over.

De liftmethode is fysiek erg zwaar om deze houding vol te houden zolang de brancard van achteren naar voren wordt geschoven.

bij de zweefmethode zou ik inderdaag in een crisissituatie dit wel voor elkaar krijgen, maar erg zwaar.

We hebben toen maar een klein manneke van 13 jaar gebruikt die niet zwaarder is als 30 kg. Dit was wel te  doen.

 :P :P :P :P :P

Ben ik toch benieuwd hoe de ambu dat doet die zijn vaak met hun tweeen. Volgens mij wordt trouwens de schepbrancard niet gebruikt ::)


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2005, 08:30:35
De ambu doet het als ik me niet vergis met een schepbrancard als dit mogelijk is. Ook gebruiken ze wel de gewone rautek om iemand op een brancard te leggen. Van het weekend nog gezien!

grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


billy

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2005, 15:28:04
Als het even kan gebruiken we wel een schepbrancard, maar er zijn genoeg situaties dat we toch tillen. Eigenlijk altijd met de Rautek methode. Een prima methode voor het gewone tilwerk, uiteraard niet voor rug/nek letsel.
Normaal gesproken voeren we hem meestal met z'n tweeën uit, soms houd 1 extra persoon een ledemaat vast in tractie, bv bij een gebroken arm/been.

De de ambulance gebruikt gewoon de zweef en lift methode? LIjkt mij zwaar werk een extra handje van een EHBO / omstander lijkt mij dan wel erg welkom, bij een persoon van honderd kilo.  :D

groetjes


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2005, 20:20:27
Als het echt te zwaar is, of als we een eind moeten tillen (bv. van 3 hoog naar beneden), dan vragen we om tilassistentie van collega's.
of van brandweer of politie  ::) ;D


cupido

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 april 2005, 21:14:31
de liftmethode te gebruiken bij mogelijk nekletsel.

jongens bij de les blijven....we hebben het hier over een dame die ik moest tillen van 70 kg. die op de grond lag. de nek werd door een hulpverlener gifixeerd met de handgreep van Zach. een hulpverlener staat over het slachtoffer en pakt armen en heupen vast. achter mij stond nog een hulpverlener over het slachtoffer heen en hield benen vast. vervolgens zou no. 4 de brancard van achteren naar voren duwen wanneer wij het slachtoffer op commando naar boven zouden tillen. Ik geef je het te doen. Lood zwaar.  Wij kregen deze dame nog geen 10 cm getilt. terwijl wij toch drie volwassen mannen respectievelijk 107, 97 en 87 kg. zijn......Ik vindt de lift methode geen verantwoorde ergonomische beweging meer een met gevaar voor hernia nuclea pulposi  en dan ben ik nog geen dokter.  ;D ;D ;D
groeten jan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 19 april 2005, 23:51:12
Er moet een goede reden zijn om met slachtoffers te gaan slepen, anders moet je er niet aan beginnen.

Als die goede reden er is, dan moet je met de best mogelijke techniek het slachtoffer tillen zodat het niet onnodig belastend is voor slachtoffer en / of hulpverlener.

Als de mogelijk techniek te belastend is, dan moet je, als er tijd voor is, hulp er bij halen.
Als die tijd ontbreekt, dan zul je moeten beslissen of je het slachtoffer laat liggen of niet.
Je moet die keuze vooral aan jezelf uit kunnen leggen.