Als ik naar de Brandweer hier in Brabant Noord kijk zijn 'waterongevallen' 9 van de 10 keer een auto in de sloot, waarvan ongeveer de helft langs de snelweg (=min of meer droge greppel). Daar kan ik me wel een kwadrantenmodel bij voorstellen. Maar volgens mij moet je dat echt scheiden van de waterongevallen op plassen, kanalen, rivieren en alles wat groter is. Dan krijg je inderdaad te maken met de hulp van overige vaart, die je niet zomaar achter een lintje zet. Maar ook met wind, stroming en inderdaad de onvermijdelijke terminologie:
Een binnenvaartschipper navigeert op waterkaarten die nauwelijks landinformatie (straatnamen e.d.) bevatten. Zijn melding kan dus bv. zijn dat er op de Maas, linkeroever t.h.v. kilometerraai 220 een persoon te water is geraakt. Kan de GMK dit vinden? weten zij wat linker/rechteroever is? En hebben zij een kaart met de kilometerraaien (vergelijkbaar met hm-paaltjes snelweg) op waterwegen? Binnenvaartschippers zijn meestal niet lokaal bekend en kunnen dus niet meer vertellen dan zij op hun kaart zien.....
Daar komt nog bij dat iets al snel als een 'waterongeval' wordt geclassificeerd, terwijl sommige zaken in mijn ogen gewone ongevallen zijn waarbij 'op het water' toevallig de locatie is. Een hartaanval, gebroken been of beknelling in een machine kan ook aan boord plaatsvinden, maar daarmee is het nog geen waterongeval. Zag de Brandweer een tijdje geleden oefenen op een 'waterongeval': beknelling van persoon onder een boottrailer. Dit was wel op een trailerhelling, maar de persoon (pop) was helemaal droog, trailer stond ook nog droog met de wielen. Het was wel heel dicht bij het water en er was een boot bij betrokken, maar volgens mij toch echt geen waterongeval. Hooguit een beknelling met een verhoogd risico voor de hulpverleners ivm de nabijheid van water...
En mijn laatste discussiepuntje: het feit dat de waterwegen op veel plekken ook de grenzen vormen van onze Veiligheidsregio's, helpt zeker niet! Hier op de Maas zwemt een slachtoffer nog wel eens naar de 'verkeerde kant', volgens de hulpdiensten dan die aan de overkant staan
Volgens mij genoeg stof voor de deskundigen, mijn eerste aanbeveling zou zijn: baken eerst eens af waar je dat kwadrantenmodel op richt. Op die auto in de sloot? Of op die chemicalientanker die botst met de Henri Dunant? Het ene is technische hulpverlening met natte voeten, het andere grootschalige evacuatie, brandbestrijding, oppervlakteredding etc.