Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel waterongevallenbeheersing

Auteur Topic: Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel waterongevallenbeheersing  (gelezen 13842 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2013, 11:03:07
Daar zou dan een schone taak voor de RAC liggen, die moeten contact maken met kustwacht en RWS lijkt mij?

Ja zeker,maar beter of/of.

Dat is wel afhankelijk van de locatie calamiteit en het type calamiteit.
De kustwacht wordt verondersteld bekend te zijn (naast de Noordzee etc.) met bijv. de grotere binnenwateren zoals de Waddenzee,IJsselmeer en Markermeer,Randmeren,Zeeuwse stromen,grote Beneden Rivieren terwijl RWS in ieder geval meer bekend is op de hoofdvaarwegen.
Maar dan heb je natuurlijk ook nog de Provinciale Waterstaten, de havendiensten Rotterdam, Amsterdam, Delfzijl/Eemshaven etc.

De RAC moet dan wel bekend zijn/worden met heel wat zaken te beginnen met de terminlogie te water etc.
geen eenvoudige opgave, zeker niet als het allemaal niet zo heel vaak voorkomt.

Als ik antwoord ja wil ik daarbij wel opmerken dat het niet een overdaad van/aan bemoeinissen wordt want dat werk veelal eerder verwarrend dan sturend.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2013, 11:13:27
Ja.

Dat is wel afhankelijk van de locatie calamiteit en het type calamiteit.
De kustwacht wordt verondersteld bekend te zijn (naast de Noordzee etc.) met bijv. de grotere binnenwateren zoals de Waddenzee,IJsselmeer en Markermeer,Randmeren,Zeeuwse stromen,grote Beneden Rivieren terwijl RWS in ieder geval meer bekend is op de hoofdvaarwegen.
Maar dan heb je natuurlijk ook nog de Provinciale Waterstaten, de havendiensten Rotterdam, Amsterdam, Delfzijl/Eemshaven etc.

De RAC moet dan wel bekend zijn/worden met heel wat zaken te beginnen met de terminlogie te water etc.
geen eenvoudige opgave, zeker niet als het allemaal niet zo heel vaak voorkomt.

Als ik antwoord ja wil ik daarbij wel opmerken dat het niet een overdaad van/aan bemoeinissen wordt want dat werk veelal eerder verwarrend dan sturend.
Ben ik geheel met je eens. Waterongevallen zijn behoorlijk complex. Spreek je over een singeltje in een stad kun je dat als brandweer nog wel zelf behappen. Maar spreken we echt over de grotere vaarwegen zoals je die al opnoemde komen er al snel een heleboel andere zaken om de hoek kijken die om expertise vragen van andere partijen zoals RWS en kustwacht, wat mij betreft zijn die partijen dan ook leidend in de hulpverlening, en is de brandweer ondersteunend in dit soort situaties.


Als ik antwoord ja wil ik daarbij wel opmerken dat het niet een overdaad van/aan bemoeinissen wordt want dat werk veelal eerder verwarrend dan sturend.
Vandaar dat ik al opperde, een snel contact tussen RAC en de partij die zeggenschap heeft over dat stuk water. Blijkt dat uit dat overleg bv de mensen met plezierjachtjes al een slachtoffer hebben gered, en de reddingsbrigade de zaak ook gestabiliseerd heeft lijkt mij tussenkomst van de brandweer niet nodig. Inderdaad geen overdaad aan bemoeienissen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2013, 11:35:36
Ben ik geheel met je eens. Waterongevallen zijn behoorlijk complex. Spreek je over een singeltje in een stad kun je dat als brandweer nog wel zelf behappen. Maar spreken we echt over de grotere vaarwegen zoals je die al opnoemde komen er al snel een heleboel andere zaken om de hoek kijken die om expertise vragen van andere partijen zoals RWS en kustwacht, wat mij betreft zijn die partijen dan ook leidend in de hulpverlening, en is de brandweer ondersteunend in dit soort situaties.
Vandaar dat ik al opperde, een snel contact tussen RAC en de partij die zeggenschap heeft over dat stuk water. Blijkt dat uit dat overleg bv de mensen met plezierjachtjes al een slachtoffer hebben gered, en de reddingsbrigade de zaak ook gestabiliseerd heeft lijkt mij tussenkomst van de brandweer niet nodig. Inderdaad geen overdaad aan bemoeienissen.

Precies.
Gewoon de praktische aanpak !

Een ("water kwadranten") modelkan nmm heel goed worden gebruikt voor een bewustwordingsproces.

In de praktijk moet je alles middels een A4 kunnen regelen,want anders wordt het allemaal veel te complex en.........
wordt het toch niet gelezen en.......... wordt het ook niet gebruikt.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2013, 13:24:34
Als ik naar de Brandweer hier in Brabant Noord kijk zijn 'waterongevallen' 9 van de 10 keer een auto in de sloot, waarvan ongeveer de helft langs de snelweg (=min of meer droge greppel). Daar kan ik me wel een kwadrantenmodel bij voorstellen. Maar volgens mij moet je dat echt scheiden van de waterongevallen op plassen, kanalen, rivieren en alles wat groter is. Dan krijg je inderdaad te maken met de hulp van overige vaart, die je niet zomaar achter een lintje zet. Maar ook met wind, stroming en inderdaad de onvermijdelijke terminologie:

Een binnenvaartschipper navigeert op waterkaarten die nauwelijks landinformatie (straatnamen e.d.) bevatten. Zijn melding kan dus bv. zijn dat er op de Maas, linkeroever t.h.v. kilometerraai 220 een persoon te water is geraakt. Kan de GMK dit vinden? weten zij wat linker/rechteroever is? En hebben zij een kaart met de kilometerraaien (vergelijkbaar met hm-paaltjes snelweg) op waterwegen? Binnenvaartschippers zijn meestal niet lokaal bekend en kunnen dus niet meer vertellen dan zij op hun kaart zien.....

Daar komt nog bij dat iets al snel als een 'waterongeval' wordt geclassificeerd, terwijl sommige zaken in mijn ogen gewone ongevallen zijn waarbij 'op het water' toevallig de locatie is. Een hartaanval, gebroken been of beknelling in een machine kan ook aan boord plaatsvinden, maar daarmee is het nog geen waterongeval. Zag de Brandweer een tijdje geleden oefenen op een 'waterongeval': beknelling van persoon onder een boottrailer. Dit was wel op een trailerhelling, maar de persoon (pop) was helemaal droog, trailer stond ook nog droog met de wielen. Het was wel heel dicht bij het water en er was een boot bij betrokken, maar volgens mij toch echt geen waterongeval. Hooguit een beknelling met een verhoogd risico voor de hulpverleners ivm de nabijheid van water...

En mijn laatste discussiepuntje: het feit dat de waterwegen op veel plekken ook de grenzen vormen van onze Veiligheidsregio's, helpt zeker niet! Hier op de Maas zwemt een slachtoffer nog wel eens naar de 'verkeerde kant', volgens de hulpdiensten dan die aan de overkant staan ;)

Volgens mij genoeg stof voor de deskundigen, mijn eerste aanbeveling zou zijn: baken eerst eens af waar je dat kwadrantenmodel op richt. Op die auto in de sloot? Of op die chemicalientanker die botst met de Henri Dunant? Het ene is technische hulpverlening met natte voeten, het andere grootschalige evacuatie, brandbestrijding, oppervlakteredding etc.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2013, 14:41:36
@ joostvankempen.

Even in aansluiting op jouw opmerkingen. De toevoeging scheepsbrand bij een alarmering is ook zoiets.

Of het nu een jachtje op het droge of een brand aan boord van een geladen tanker of een passagiersboot met 200 passagiers op groot vaarwater is het maakt kennelijk geen verschil, de toevoeging scheepsbrand staat er bij.

Ik vind dat het bij dat jachtje op het droge weinig of geen nut heeft.

Nemen we daaraantegen de tanker en de passagiersboot dan zou het nuttiger zijn als de AC ook zo snel mogelijk na een alarmering zou kunnen aangeven bijv. tanker lading 2000 ton benzine of passagiersboot 200 passagiers.
Met of zonder letsel,aantal slachtoffers etc.,brand, zinkend etc.
Als het schip zelf de melding doet is dit bij de ontvanger(s) verkeerspost(en) en daarna Kustwacht en RWS bekend.
Tevens is via AIS bekend waar het schip op dat moment zit.
De AC kan als ze de weg weten heel snel via Kustwacht en/of RWS deze nadere en zinvolle informatie opvragen en doorgeven aan de hulpverleners die zijn of worden gealarmeerd.
Tevens kan de AC dan additionele hulpverleners etc. mobiliseren waar nodig geacht,eventueel zonder een nader bericht te moeten afwachten. Of juist voorkomen dat er een overmaat aan hulpverlening onder PRIO 1 ter plaatse gaat.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2013, 16:28:24
Ga ik er nog een keer overheen: is het kwadrantenmodel gebonden aan de assen 'offensief/defensief' en 'diepte/oppervlakte'? Ik vermoed dat dit is afgeleid van de assen uit het bestaande model voor brandbestrijding, maar ik vraag me af of dit wel de juiste assen zijn?

'offensief/defensief' kan ik me nog wel iets bij voorstellen, dat past enigszins op 'droge/natte' redding zoals de Reddingsbrigades dat hanteren. Maar bij 'diepte/oppervlakte' zou ik eerder kiezen voor andere kenmerken van het water: zoals stroming / temperatuur / scheepvaart / golfslag / kadehoogte en alle andere kenmerken die invloed hebben op de veiligheid van de redder.

Volgens mij moeten we in eerste instantie nog niet proberen om de 4 kwadranten in te vullen met de aangegeven assen, maar eerst eens nadenken of dit wel de juiste assen zijn  098uo  8)  O0

Heeft iemand Henk uit Zwolle al op de hoogte gebracht van deze discussie? Hier staat de input waar hij naar op zoek is ;)

Juist het verschil tussen een oppervlakte- en een diepteredding is voor de brandweer een cruciaal verschil betreffende de in te zetten middelen en eenheden.
Voor een oppervlakteredding zijn vaak de middelen op een primaire eenheid aanwezig, terwijl voor een diepteredding meer gespecialiseerde eenheden als een duikteam moeten worden ingezet


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #26 Gepost op: 27 mei 2013, 07:45:47
Natuurlijk prachtig zo'n model maar hoe zit het met de geoefendheid/kennis van scheepsbranden bij de brandweer?
Hier loop al een linkje voor:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=32898

 ::) ::)


guest12562

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 27 mei 2013, 10:18:11
Als ik dit zo een beetje lees dan wordt er wel heel erg veel bij gehaald, ik denk dat je in basis wat kunt betekenen met het model en ik zou zeker niet alle mogelijkheden gaan noemen wat er allemaal onder gaat vallen of wat niet.
Een bevelvoerder begint als het goed is bij het uitrukken met uitvragen en zal dan zijn conclusies wel trekken en eventueel bijstellen.

Datzelfde geldt voor locaties, je bent altijd afhankelijk van de melder wat heeft die daadwerkelijk gemeld en waar denkt hij te staan?

Wat betreft het uitluisteren van de marifoon, ik heb begrepen dat je hier een certificaat voor moet halen, daar wordt bij de brandweer niets mee gedaan, dus hebben ze geen marifoon, uitluisteren niet van toepassing.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 27 mei 2013, 10:52:09
Citaat van: Doruz link=msg=1166763 date=1369633547
Natuurlijk prachtig zo'n model maar hoe zit het met de geoefendheid/kennis van scheepsbranden bij de brandweer?
Hier loop al een linkje voor:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=32898

 ::) ::)

En dan ook nog even de vraag hoe lang kan de brandweer het qua personeelsterkte volhouden bij een brand van langere duur, van waar moeten al die noodzakelijke aflossingen worden gemobiliseerd.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #29 Gepost op: 27 mei 2013, 10:56:54
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1166536 date=1369578504
Juist het verschil tussen een oppervlakte- en een diepteredding is voor de brandweer een cruciaal verschil betreffende de in te zetten middelen en eenheden.
Voor een oppervlakteredding zijn vaak de middelen op een primaire eenheid aanwezig, terwijl voor een diepteredding meer gespecialiseerde eenheden als een duikteam moeten worden ingezet

Leuk hoor dat "oppervlakte redding op de TS", maar welke tankautospuit heeft dan een boot, wat droogpakken en een rescueboard bij zich? Diepteredding klinkt ook leuk, totdat je een half uur staat te wachten en de duikers op die plek eigenlijk niet te water kunnen/mogen... ::) Dan maar net als de oosterburen (DLRG) duikers invliegen met de traumaheli?!

Daarin verschilt ook de denkwijze bij de brandweer enorm van de waterhulpdiensten, als ik al een "simpele" (zwemmende) oppervlakteredding inzet spelen er al een veelvoud aan factoren mee. Denk aan weersomstandigheden, watertemperatuur, stroming, getij, tijdstip op de dag, aard van de melding en ga zo nog maar even door. Ik zie bij de brandweer soms acties waar ik op een examen zou moeten l*llen als brugman om het e.e.a. te verantwoorden. Andersom gebeuren er bij ons dingen waar de brandweer schande over zou spreken.    

Hulde aan het OPR Scheveningen, waar men erachter is gekomen dat je écht niet altijd aangelijnd hoeft te zitten. Dan staat er bij mij als 'lifeguard' wel een glimlach op m'n gezicht als ik de volgende foto van elders uit de regio zie. Dames en heren brandweer, in een dergelijk slootje verdrinkt u echt niet zo snel als hulpverlener... Wij doen dit in zee, met tientallen mensen terwijl de stroming je bijna onderuit trekt en dat is binnen 'ons referentiekader' doodnormaal.


versus


Er zijn dagen waarop ik als leidinggevende iedereen aangelijnd wil hebben en zit er een zwemmer klaar in volledige PBM, op andere dagen kan het prima in een zwembroek. Daarnaast zijn er genoeg gevallen bekend waarin het volgende principe weer boven komt drijven: Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat ;)

(Het e.e.a. om de "cultuurverschillen" aan te geven, is één van de diensten daardoor minder professioneel? In mijn optiek niet. Ik ben echter wel van mening dat er bij de waterhulpdiensten aanzienlijk meer expertise aanwezig is op watergebied. Bij de brandweer moet je vooral zijn als je duikers nodig hebt, hierbij maak ik dan wel de positieve uitzondering voor enkele korpsen.)