Als ik dit zo een beetje lees dan wordt er wel heel erg veel bij gehaald, ik denk dat je in basis wat kunt betekenen met het model en ik zou zeker niet alle mogelijkheden gaan noemen wat er allemaal onder gaat vallen of wat niet.
Ja en nee
Als je een model opstelt wat bedoeld is om de mensen in het veld te helpen om de juiste keuzes te maken, dan moet je wel ervoor zorgen dat je model logisch is en ook min of meer waterdicht (
). Dat betekent dat in zo'n kwadrantenmodel uiteindelijk maar 4 dingen komen te staan, maar dat moeten wel precies de 4 goede zijn. Om tot die 4 te komen moet je daarom een proces door waarbij je eerst alle 100.000 opties en mogelijkheden benoemd. Daar schrap je de exotische uitersten van weg, en de rest probeer je dan in te delen in hokjes tot je er 4 overhoudt.
Ik krijg met het model waar het topic mee begint heel erg het idee dat ze het kwadrantenmodel brandbestrijding hebben gepakt en daar waterhulpverlening op hebben proberen te plotten. En dat past niet, omdat de uitgangspunten heel anders zijn. Je moet dus vanaf 0 beginnen, flinke brainstorm houden over ongevallen op en rond het water en dan afbakenen wat je wel en niet wil meenemen. En misschien moet er wel gezegd worden: de aanvaring tanker-passagiersschip is zo complex, daar maken we een apart aanvalsplan voor. Dan wordt het al weer makkelijker om je kwadrantenmodel simpel en doeltreffend te houden.
Ik zie wel waar men heen wil, maar ik denk dat er bij de Brandweer zoveel meer kennis aanwezig is over brandbestrijding dat het voor hen veel makkelijker is om een model op te stellen voor brandbestrijding dan voor waterongevallen. Daar zal ook wel flink wat werk in zijn gaan zitten, maar dat komt vanuit de hoofden en de harten, heb het vermoeden dat dat met dit onderwerp iets minder zal zijn?
Wat betreft het uitluisteren van de marifoon, ik heb begrepen dat je hier een certificaat voor moet halen, daar wordt bij de brandweer niets mee gedaan, dus hebben ze geen marifoon, uitluisteren niet van toepassing.
Voor de bediening (=gesprek voeren) heb je een certificaat nodig, maar dat is een theorie-examen á la rijbewijstheorie dus zou geen drempel hoeven zijn. Uitluisteren is altijd toegestaan, sommige brandweerkorpsen (Randmeren?) hebben (of hadden?) een marifoon in de TS om tijdens het aanrijden de gesprekken op het water te kunnen volgen. Dit is gewoon toegestaan en een marifoon kost tegenwoordig nog geen 100 euro....
Maar dan blijft de vraag: snap je dan ook wat er gezegd wordt? Of kun je beter de samenwerking met anderen zoeken?
Zoals THOR al aangeeft zijn veel schepen al uitgerust met een transponder (AIS) die positie, bestemming, type schip, aantal bemanning etc. aangeeft. Een brug- of sluiswachter heeft vaak een systeem waarin ze met dit AIS-nummer het schip ook nog kunnen koppelen aan lading, eigenaar en andere info. Welke GMK kan dit ook al? Of bel je die sluiswachter?