Middelbrand (praktijk voor fysiotherapie) IJselstraat - Amsterdam 18-03-2013

Auteur Topic: Middelbrand (praktijk voor fysiotherapie) IJselstraat - Amsterdam 18-03-2013  (gelezen 5503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Moet ik hierbij denken aan een opschaling door de AC vanwege meerdere meldingen? Of aan een sterk twijfelende bevelvoerder? "Uhm.. Nou, ik weet het nog niet zeker, maar dit kan wel eens middelbrand zijn.."

Deze meldingen zie je in Amsterdam regelmatig, en de melding 'mogelijk middelbrand' volgt altijd kort na de alarmering voor woningbrand, dus voordat de eerste tankautospuit ter plaatse is.

Zal vaak van de melders afhangen, als er 2 mensen bellen voor een 'uitslaande brand' dan is de kans dat de bevelvoerder opschaalt vrij groot, dus laten ze de OVD alvast die kant op gaan.  ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Is niet uniek voor A-A.

De opschaling mogelijk kan al gemaakt worden door de centralist bij alarmering, door de bevelvoerder bij de uitruk aan de hand van de hem aangereikte info en/of omstandigheden ingegeven door plaatselijke bekendheid of ter plaatse.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Moet ik hierbij denken aan een opschaling door de AC vanwege meerdere meldingen? Of aan een sterk twijfelende bevelvoerder? "Uhm.. Nou, ik weet het nog niet zeker, maar dit kan wel eens middelbrand zijn.."

Het is niet zo heel erg lastig om deze (retorische) vraag zelf te beantwoorden lijkt mij. Tenminste, als je de moeite wilt nemen om iets verder te kijken dan je neus lang is alvorens het door jou gebezigde taalgebruik wereldwijd te publiceren. En hoewel de hoofdstedelijke brandweer erg snel is, zijn ze niet in 1.26 minuut terplaatse. Dit is namelijk de tijd gelegen tussen de alarmering van de eerste voertuigen, de autospuiten Dirk en Willem samen met de ladder van Willem en het alarmeren van de OvdZ. En wie zou er dan nog meer kunnen opschalen ?????? 1+1=2.
En dan zou het tweede gedeelte van jou vraag helemaal achterwege kunnen blijven, toch ?


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Het ontbreekt sommigen hier toch wel een beetje aan humor zeg.. Ik vind de term "mogelijke middelbrand" onzinnig; je maakt middelbrand of je doet het niet. Een extra TS of OVD ter plaatse kan geen kwaad in mijn ogen.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Het ontbreekt sommigen hier toch wel een beetje aan humor zeg.. Ik vind de term "mogelijke middelbrand" onzinnig; je maakt middelbrand of je doet het niet. Een extra TS of OVD ter plaatse kan geen kwaad in mijn ogen.

Fijn dat een incident-indicatie gebezigd door bemensing van de alarmcentrale van de oudste beroepsbrandweer van Nederland in jou ogen onzinnig is. In mijn ogen betreft het hier het te informeren personeel zo goed en zo snel mogelijk voorzien van die informatie die ze nodig hebben om tot een goede inschatting van de situatie te komen, en dit dan nog voordat ze terplaatse zijn. En het humor-puntje was wellicht beter overgekomen als je er een  ;) had bijgezet. Maar dan nog had ik het door jou gebezigde taalgebruik als denigrerend geclassifiseerd en weinig respectvol richting je collega's van Amsterdam.


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Wat een bult vijandigheid, als je mijn reacties verkeerd interpreteert kun je dat ook gewoon aangeven hoor  :) Als men dit prettig vindt werken, prima! Ik was deze term alleen nog nooit eerder in een melding tegengekomen en was erg benieuwd hoe een term, die in feite een vervanging voor een vraagteken betekend, als verduidelijking gezien kan worden. Heb voor al mijn collega's evenveel respect en het feit dat het hier om het oudste beroepskorps van Nederland gaat maakt in mijn ogen geen enkel verschil. Of wil je te beweren dat de collega's buiten Amsterdam minder kundig zijn?


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Wat een bult vijandigheid, als je mijn reacties verkeerd interpreteert kun je dat ook gewoon aangeven hoor  :) Als men dit prettig vindt werken, prima! Ik was deze term alleen nog nooit eerder in een melding tegengekomen en was erg benieuwd hoe een term, die in feite een vervanging voor een vraagteken betekend, als verduidelijking gezien kan worden. Heb voor al mijn collega's evenveel respect en het feit dat het hier om het oudste beroepskorps van Nederland gaat maakt in mijn ogen geen enkel verschil. Of wil je te beweren dat de collega's buiten Amsterdam minder kundig zijn?

Leuk he, hoe uitspraken (verkeerd) geinterpeteerd kunnen worden. Het is de toon die de muziek maakt. Of wel, denk eerst eens na over de manier waarop je je gedachtes verwoord.


REvW

  • Manschap, Hoogwerkerbediener, Oefenleider, Voorlichter BVL
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Of je hapt gewoon niet zo snel.. Volgens mij kunnen we hier gewoon respectvol met elkaar omgaan  :)
Ik mag mijn vraagtekens hebben bij een bepaalde manier van alarmeren en jij mag daar op jou beurt op reageren.
Hoe iemand zijn zinnen wil formuleren moet diegene lekker zelf weten dacht ik zo.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Of je hapt gewoon niet zo snel.. Volgens mij kunnen we hier gewoon respectvol met elkaar omgaan  :)
Ik mag mijn vraagtekens hebben bij een bepaalde manier van alarmeren en jij mag daar op jou beurt op reageren.
Hoe iemand zijn zinnen wil formuleren moet diegene lekker zelf weten dacht ik zo.

Idd, en dan zul je je dus enige vorm van commentaar daarop moeten laten welgevallen. En als je daar niet van gediend bent ga je jezelf of anders formuleren of je zet hier niets meer neer. Zoals gezegd, je mag hier alles neerzetten, en dus ook je twijfels hebben omtrent het een of ander, maar dan is het nog altijd de toon die de muziek maakt. En idd, we moeten hier met respect naar elkaar toe omgaan, en dat is nou net wat ik mis in jou eerste vraagstelling.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Om even inhoudelijk verder te gaan; ik heb als AC die Mogelijk Middelbrand gemaakt.
Dit aan de hand van diverse factoren, met als doel om aan te geven wat onze inschatting van de melding is, en om inderdaad de OvDB mee te krijgen..

Ik ben erg blij met de optie mogelijk middel, want zo kan ook de OvD zelf inschatten of hij er iets mee moet..

Zijn meerdere regio's die het doen, zo gek is het niet..

En de opmerking over "je maakt middelbrand of doet het niet" zegt volgens mij iets over jouw ervaring met brand en meldkamerwerk.. Het is gewoon simpel, wij schatten in de het een middelbrand KAN zijn, en de eerste bevelvoerder ter plaatse bevestigt dat in de meeste gevallen..