Jorn, leuk onderwerp!
Even een paar dingen die ik zo uit de losse pols belangrijk vind aan een trailer of die nu soms niet handig zijn:
- de lierband trekt vaak scheef op de lier of zit soms dubbel
- het is veel werk om de lichtbalk te verwijderen en weer te monteren bij traileren
- door dat steeds eraf en erop en het water bij de bedrading, heeft de lichtbalk heel vaak storingen
- als de trailer niet helemaal recht op de helling staat of de helling is scheef, is het heel lastig om een boot goed recht op de trailer te krijgen
- bij het eraf laten glijden van de boot, moet er meteen voldoende diepgang zijn. dit betekent soms dat je ver het water in moet rijden om te kunnen traileren.
- met een lage auto (gewone personenauto) blijven neuswieltjes regelmatig achter verkeersdrempels haken, ook als ze helemaal omhoog geschoven zijn.
- bij de Reddingsbrigade maken ze voor sommige boten gebruik van zgn. kanteltrailers, die zijn heel erg geschikt om van een hogere walkant (bv langs een kanaal) toch te kunnen traileren
- geremde trailers hebben veel te lijden van het water dat soms in het remsysteem komt, dit leidt weer tot bijvoorbeeld een oplooprem die vast blijft zitten
- de 'luchtbandjes' achterop een trailer die de boot recht op de trailer geleiden, gaan regelmatig lek. Zeker als je op een scheve helling staat, komt er teveel druk op 1 kant en dan klappen ze.
- voor veel Reddingsbrigades, maar ik kan me ook voorstellen particulieren, willen graag gewoon met een B-rijbewijs de boel kunnen rijden. Anders ben je heel erg beperkt in je aantal chauffeurs. Of dit kan en mag, is een combi van het gewicht van de boot en de kenmerken van de trailer.
- het borgen van de boot aan de trailer tijdens transport is soms ook een lastige: sommige boten gaat een hele spanband omheen, door het frame van de trailer. Andere hebben spanbandjes aan de spiegel die naar ogen op de trailer lopen. Alleen met de lier en de stempels is niet voldoende: dan springt de boot eraf bij een flinke drempel...
- balans van de trailer is heel belangrijk: de kogeldruk met de boot erop moet minimaal zijn
- flexibiliteit: iedere boot is anders, daarom worden de meeste trailers opgebouwd als een soort meccano-bouwpakket. Alle onderdelen, stempels, steunen, wieltjes etc. worden op een frame vastgezet op de juiste afstand voor dat model boot. Zo is iedere trailer uniek.
Voor meer vragen: stuur me een PB
(en ik heb je vragenlijst ingevuld)