Acties volgen m.b.v. computer

Auteur Topic: Acties volgen m.b.v. computer  (gelezen 8380 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 17 april 2005, 23:02:36
Dit is niet bedoeld als reclame maar om evt. lezers op het spoor te zetten van de mogelijkheden.
Het digitale tijdperk geeft naast een beperkingen voor het volgen van communicatie ook een mogelijkheid (soms zelfs een noodzaak) om zaken juist beter te kunnen volgen.
Denk hierbij in eerste instantie aan de landelijke alarmering van de reddingboten via P2000. Daarnaast zijn de reddingboten in toenemende mate (en evt. assistentie behoevende) via het AIS systeem (www.shipplotter.com) en DSC verkeer (www.coaa.co.uk/dscdecoder.htm) te volgen.
Zijn er al liefhebbers bezig om evt. een eigen netwerk op te zetten?

Kees  :)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 april 2005, 23:39:23
Het enige wat ik doe is het radioverkeer opnemen. Ik heb gehoord dat dat niet eens mag, maar dat is een detail...  :-[   ;D

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2005, 10:21:41
Kees,

Wij zijn bezig om voor o.a. de Chester en voor een 2tal voertuigen een tracking en tracing en plotting systeem op te zetten.
Verder zijn we bezig met rond twee voertuig een draadloos netwerk op te zetten (WIFI+UMTS/GPRS) om via je PDA en LAPTOP informatie overdracht te doen naar onze informatiesystemen die ergens bij een provider zijn ondergebracht.
Een van die informatiesystemen is een VOIP applicatie die analoog portofoonverkeer in de buurt van het voertuig opvangt en doorzet naar een centrale post.

We experimenteren nu met een de losse componenten en toepassingen. Eind mei, zou 1 voertuig hiermee gereed moeten zijn. We kijken nu ook of het mogelijk is de toepassingen ook in de Chester te bouwen, maar dat heeft nog wat haken en ogen.. Metname de vochtigheid en betrouwbaarheid is nog een probleem.

Verder heb ik PDW draaien voor P2000.
Heb jij al ervaring met de  dscdecoder  ?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2005, 11:22:27
Peter, ik heb de DSC decoder geďnstalleerd en daar overleg over gepleegd met het KWC.
Het DSC is alleen zinnig op zee, je hebt er nu meer last dan gemak van. Pas als de GPS aan de DSC is gekoppeld wordt het zinnig. Maar zolang op 16 uitgeluisterd wordt heeft het hier aan de Randmeren (nog) geen toegevoegde waarde.

Ik ben benieuwd, de komende 21 dagen ga ik het merken met dank aan Kees voor de link.

Henk

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2005, 14:41:34
Zowel de DSC decoder als de ShipPlotter draaien uitstekend! Sinds begin februari ruim 5500 schepen gelogd met shipplotter. Zeker voor de eigen regio veel beter de QPS want er is geen tijdsvertraging en een betere dekking (overigens heeft die al aanbiedingen gedaan aan particulieren met shipplotter om hun data op de QPS-site te gebruiken!)
Wat betreft DSC, draait nu proef op VHF70, weinig meldingen nog maar ziet er goed uit. Overigens heb ik op het werk reeds ervaren dat je door ontbreken van deze info essentiele informatie mist.

Kees

KNRM-veere

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 april 2005, 22:56:39
kijk ook eens op www.aislive.com Kapiteins Hazewinkels, Anna Margretha en de Koos van Messels zijn naar mijn weten uitgevoerd met AIS.

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2005, 23:56:16
Peter, is dat niet erg kwetsbaar? Overigens draai ik voor de hobby met tinytrack.

Kees

Arlé

• Forum gebruiker
  • Ennnn uit!
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2005, 05:54:50
Denk hierbij in eerste instantie aan de landelijke alarmering van de reddingboten via P2000

Ben toch benieuwd hoe ze dat bij Stellendam, Ouddorp en Hoek van Holland gaan doen.
Deze bemanningen worden nu nog gealarmeerd door resp. de vuurtoren van Ouddorp en TCH (Verkeersbegeleidingstation Hoek van Holland). Zouden ze dan met P2000 door de RAC Rotterdam-Rijnmond gealarmeerd gaan worden? Het lijkt me sterk dat beide instanties met een PED uitgevoerd gaan worden t.b.v. de alarmering.....    ???
Met vriendelijke groet, Arlé  

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 20 april 2005, 11:05:07
kijk ook eens op www.aislive.com Kapiteins Hazewinkels, Anna Margretha en de Koos van Messels zijn naar mijn weten uitgevoerd met AIS.

Ik begreep dat deze link per 3 mei komt te vervallen ?

( tenzij je > 600 euro's per jaar overmaakt )  :-\  :-\

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2005, 11:48:09
Ik begreep dat deze link per 3 mei komt te vervallen ?

( tenzij je > 600 euro's per jaar overmaakt )  :-\  :-\

Nee, als je je registreert krijg je als "shipspotter"nog steeds alles gratis, maar met een uur vertraging:

Citaat
Private users/ship enthusiasts - We have decided to create a public website (at our own cost) which is similar to the current AISLive but delayed by a minimum of one hour.  We will not be charging for this service and hope you continue to enjoy the website.

Dat is nog steeds leuk, alleen lopen de scheepsbewegingen een uur achter op het radioverkeer.

Henk