De KNRM is autonoom, dus de schipper beslist.
Tja, dat is wel de praktijk, echter op papier staat dat de KNRM de opdrachten van de meldkamer Kustwacht volgt:
"De SAR-dienst beschikt voor de uitvoering van de in artike13 genoemde taak te allen tijde over:
a) een gecombineerd aëonautisch en maritiem reddingscoördinatiecentrum ([M]RCC);
b) vliegende reddingseenheden, bestaande uit een patrouillevliegtuig en een of meer helikopters van de
Koninklijke marine; en
c) reddingboten."
"De SAR-dienst kan 24 uur per dag gebruik maken van de diensten en van het beschikbare materieel van
de KNRM."
En als de KNRM die KNBRD set echt weg haalt dan ligt het voor de hand dat RB Ouddorp daar iets plaatst, hoeft niet veel te kosten zelfs met een oude set of porto kan je veel doen. Moet er iets nieuws komen dan lijkt me dat de gemeente Goeree betaalt, want dan heeft die gemeente de veilighied op haar strand en zee gebied voordelig verbeterd. Ten slotte zitten de kosten niet in een set maar in de personeelsuitgaven. En die worden gedragen door het rijk of de gemeente Rotterdam, dat weet ik eigenlijk niet, ben ik wel benieuwd naar...