Meldkamercentralist MKA moet verpleegkundige zijn

Auteur Topic: Meldkamercentralist MKA moet verpleegkundige zijn  (gelezen 11080 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 20 maart 2013, 19:32:57
Meldkamercentralist moet verpleegkundige zijn

Op de meldkamer is een verpleegkundige achtergrond noodzakelijk. Dat bepleit V&VN in een open brief  aan de veldpartijen in de acute zorg. De vakgroep Meldkamer Ambulancezorg (MKA) binnen V&VN Ambulancezorg maakt zich zorgen over de effecten van schaalvergroting voor de meldkamer. De meldkamercentralisten vrezen voor de toegang voor patiënten tot de ambulancezorg en de kwaliteit en doelmatigheid van zorgmeldingen. V&VN wil met veldpartijen in gesprek over de meldkamer in de toekomst.

Er wordt op dit moment volop gediscussieerd over de competenties van de centralist op de meldkamer. De vakgroep Meldkamer Ambulancezorg (MKA) binnen V&VN Ambulancezorg vraagt in die discussie nadrukkelijk aandacht voor de afhandeling van (acute) zorgmeldingen. De verpleegkundige heeft kennis van de achtergrond van ziektebeelden om een goede afweging te kunnen maken bij het inzetten van de juiste hulpverlening en het bepalen van de urgentie. Ook kan de verpleegkundige op gelijk niveau overleggen met ambulanceteams, huisarts, SEH/ziekenhuis en andere zorgverleners. Door de inzet van verpleegkundigen als centralist op de meldkamer ambulancezorg is ook het juridische kader vastgelegd via de Wet BIG en het tuchtrecht en weten patiënten zich verzekerd van specialistische zorgverlening waarbinnen ook het beroepsgeheim van de hulpverlener juridisch geregeld is.

De meldkamercentralisten doen ook een beroep op brancheorganisatie Ambulancezorg Nederland (AZN) om hen te betrekken bij het traject naar de zorgmelding -en meldkamer- van de toekomst
http://www.venvn.nl/Actueel/tabid/1454/ctl/Details/ArticleID/8257/mid/2969/Meldkamercentralist-moet-verpleegkundige-zijn.aspx




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2013, 19:36:47
DE ZORGMELDING VAN DE TOEKOMST
Gelet op de recente ontwikkelingen binnen het meldkamerdomein van de meldkamer
ambulancezorg (MKA), willen de MKA-centralisten, verenigd in de vakgroep MKA-centralisten van
de beroepsvereniging V&VN Ambulancezorg, in deze open brief hun visie kenbaar maken over de
zorgmelding van de toekomst.
In de MKA van de toekomst is het vanzelfsprekend om, net als in de huidige setting, het
patiëntenbelang centraal te stellen. Daar doen we het immers allemaal voor!
Er wordt op dit moment volop gediscussieerd over de competenties van de (verpleegkundig)
centralist op de MKA: welke centralist kan welke meldingen afhandelen. Hierbij spelen dan zaken
als opleiding en hoe ver een centralist kan/mag gaan in de afhandeling van een zorg gerelateerde
melding een belangrijke rol.
Veel bestuurders en andere mensen van buiten de ambulancesector, zoals politici, hebben geen
duidelijk beeld van het werk op de MKA. Er worden echt niet alleen ongevallen gemeld, veel
mensen melden juist acute situaties in de thuissituatie zoals pijn op de borst of een CVA. Ook
komen er veel meldingen binnen van mensen met vage klachten of wordt advies gevraagd voor het
oplossen van een gezondheidszorgprobleem. In deze veelheid en variatie van mogelijke meldingen
is het van belang dat de melder zo snel mogelijk een goed opgeleide centralist aan de lijn krijgt die
werkt met een goed uitvraagsysteem als ondersteuning bij de telefonische triage. De
verpleegkundig centralist ambulancezorg vraagt uit, stelt de indicatie voor de in te zetten hulp
(ambulance, huisarts of zelfzorgadvies), stuurt de vereiste hulp ter plaatse, geeft de melder
instructie en ondersteunt de ingezette ambulance-eenheden bij het uitvoeren van hun zorg zoals
het oproepen van aanvullende hulp en het (voor) aankondigen van slachtoffers of patiënten aan de
ziekenhuizen. De centralist op de MKA is een spin in het web, niet alleen voor patiënten maar ook
voor de ambulancezorgverleners en ketenpartners. Om deze rol goed te kunnen vervullen is het
van belang dat de MKA-centralist zo snel mogelijk in contact komt met de melder.
Voor ambulancezorg gerelateerde meldingen die via een 1-1-2 centrale binnenkomen, zou de 1-1-
2 centrale, ook in de toekomst, al direct moeten doorschakelen naar de MKA (conform de huidige
werkwijze). Geen multi-intake dus. De 1-1-2 centralist zou hooguit locatiegegevens kunnen
zekeren en een terugbelnummer. Bij verdere vertraging en te veel aandacht voor
medisch/verpleegkundig inhoudelijke aspecten van de melding, gaat er voor de
ambulancezorgcentralisten veel essentiële informatie verloren, met als gevolg dat de
patiëntveiligheid in gevaar komt! Triage is en blijft de verantwoordelijkheid van de witte kolom en is
een zorghandeling die dient te worden uitgevoerd door een verpleegkundig centralist die de triage
zoveel mogelijk geprotocolleerd uitvoert. Systemen die een zorghandeling inhoudelijk
ondersteunen dienen te worden ingericht onder verantwoordelijkheid van de witte kolom en te
worden gebruikt door een verpleegkundig centralist.
Een belangrijke taak van de MKA-centralist is het bepalen van de benodigde zorg en onder welke
urgentie die ter plaatse moet komen.
Juist geïndiceerde zorg draagt bij aan het voorkomen van onnodige zorgconsumptie. In andere
landen is de oplossing vaak: melden, sturen en presenteren. Maar door het Nederlandse
gezondheidszorgsysteem, met o.a. een huisarts als back-up, zijn er andere medische
mogelijkheden die meer in het belang van de patiënt zijn en als gunstig neveneffect ook nog
kostenbesparend zijn.
Om in al die gevallen een verantwoorde afweging te kunnen maken, is een verpleegkundige
achtergrond noodzakelijk. De verpleegkundige heeft kennis van de achtergrond van ziektebeelden
om een goede afweging te kunnen maken bij het inzetten van de juiste hulpverlening en het
bepalen van de juiste urgentie. Tevens kan op gelijk niveau overleg gepleegd worden met
ambulanceteams, huisarts, SEH/ziekenhuis en overige medische ketenpartners.
Door gebruik te maken van verpleegkundigen als centralist op de meldkamer ambulancezorg is
ook het juridische kader vastgelegd via de Wet BIG en het tuchtrecht en weet de patiënt zich
verzekerd van specialistische zorgverlening waarbinnen ook het beroepsgeheim van de
hulpverlener juridisch geregeld is.
We richten ons in dit geval dan ook op meldingen betreffende (al dan niet vermeende) acute
gezondheidsproblemen. Voor een meldkamer hebben we daarbij te maken met directe,
semidirecte en indirecte melders. De directe melder is de patiënt zelf, de semidirecte is een melder
die bij de patiënt is (waarbij via hem/haar directe vragen aan de patiënt gesteld kunnen worden;
vaak is dit een partner of familielid), de indirecte melder is iemand die het probleem van afstand
ziet en niet ter plaatse kan of wil gaan.
Het is goed om helder te hebben wat belangrijk is voor de patiënt, de melder en de centralist (want
wat goed is voor de centralist, komt ook de patiënt ten goede).
Wat is belangrijk voor de patiënt?
1. Eén gemakkelijk te onthouden en landelijk telefoonnummer (anders dan 1-1-2) voor acute
medische· zorgvragen.
2. Goede en methodische uitvraag zodat de urgentie van het probleem snel duidelijk wordt.
3. Snelle opstart van de juiste zorg.
4. Zo nodig medische instructies om te voorkomen dat de situatie waarin de patiënt zich bevindt·
verslechtert tot aan de komst van de medische hulpverlener.
5. Zorg die op hem of haar is toegesneden, d.w.z. rekening houdt met het toestandsbeeld van de ·
patiënt en de situatie waarin deze zich bevindt.
6. Waarborging van de privacy van medische gegevens.
Wat is belangrijk voor een melder?
1. Eén gemakkelijk te onthouden landelijk telefoonnummer (anders dan 1-1-2) voor acute
hulpvragen.
2. Zo min mogelijk doorschakeling naar verschillende disciplines (grootste risico is hier dat
informatie· verdwijnt of nooit tevoorschijn komt).
3. Een verpleegkundig centralist aan de lijn hebben die hem/haar deskundigheid kan bieden, ·
methodisch en snel de urgentie van de hulpvraag weet te bepalen en hem/haar instructie kan·
geven hoe de tijd tot aankomst van ambulancezorg te overbruggen waarin en waardoor de·
gezondheidstoestand van slachtoffer of patiënt zoveel mogelijk verbetert of stabiliseert.
Wat is belangrijk voor de centralist?
1. Eén landelijk nummer voor acute medische hulpvragen (anders dan 1-1-2) waarbij de centralist
bepaalt welke zorg met welke urgentie geïndiceerd is.
2. Een coöperatieve melder die zelf de patiënt is of fysiek zo dicht mogelijk bij de patiënt staat.
3. Zo min mogelijk schakels tussen de melder/patiënt en de centralist die toestandsbeeld en
urgentie· moet bepalen.
4. Een goed landelijk uitvraagprotocol dat de toestandsbeeld- en urgentiebepaling evenals de·
melderinstructie ondersteunt.
5. Een soepele overgang naar ketenpartners zoals huisarts en ziekenhuis.
6. Melders/patiënten die zich, bij het geven van informatie, niet geremd voelen door mogelijke·
justitiële consequenties.
Een doeltreffende oplossing die de belangen van al deze drie groepen het beste tegemoet komt is
één landelijk nummer (anders dan 1-1-2) voor medische acute zorgvragen.
Acute hulpvragen worden zo geborgd, zo nodig direct aangestuurd en voor zorg gerelateerde
hulpvragen die toch via 1-1-2 binnen komen wordt de melder zonder omwegen direct
doorgeschakeld met (verpleegkundig)centralist op de MKA die meteen relevante vragen kan
stellen en zo nodig meldersinstructies kan geven.
Wij verwachten van onze sectorvereniging AZN een actieve houding om bovengenoemd streven te
verwezenlijken en zien graag dat wij als beroepsgroep van verpleegkundig centralisten MKA
betrokken worden in het traject naar de zorgmelding -en meldkamer- van de toekomst. Zodat bij
herinrichting van de meldkamers veel meer aandacht is voor de afhandeling van (acute)
zorgmeldingen door goed opgeleide verpleegkundig centralisten die ondersteund worden door een
op de Nederlandse situatie afgestemd telefonisch uitvraagsysteem.
Als vakgroep MKA-centralisten hopen wij van harte dat bestuurders en politici het belang van de
patiënt zwaar willen laten meewegen in hun overwegingen.
We voelen ons gesterkt door het bestuur van onze beroepsvereniging V&VN Ambulancezorg die
zich volledig achter deze visie schaart en in diverse gremia m.b.t. dit onderwerp onze open brief zal
uitdragen.
Met vriendelijke groet,
Namens de V&VN vakgroep MKA- centralisten,
Herman Oosterik, voorzitter.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2013, 19:40:17
Met de komst van ProQa kan ik me hun angst wel voorstellen.


Jan de Nooij @jandenooij
Lees net de openbrief van de vakgroep meldkamercentralisten: veel rake opmerkingen maar ook veel onwetendheid:qua #112 triage in de #MKA 1/2
is NL écht niet bijzonder.Zie goo.gl/Z2l5J, goo.gl/T4XnN, goo.gl/6QTBf en vergelijk goo.gl/4otPQ 2/2
3:58pm · 18 Mar 13 ·


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2013, 21:55:18
Met de komst van ProQa kan ik me hun angst wel voorstellen.


Jan de Nooij @jandenooij
Lees net de openbrief van de vakgroep meldkamercentralisten: veel rake opmerkingen maar ook veel onwetendheid:qua #112 triage in de #MKA 1/2
is NL écht niet bijzonder.Zie goo.gl/Z2l5J, goo.gl/T4XnN, goo.gl/6QTBf en vergelijk goo.gl/4otPQ 2/2
3:58pm · 18 Mar 13 ·

Sterker nog, als hulpvrager heb ik al een officiële klacht ingediend bij een MKA over de aanname van de melding (m.b.v. ProQ&A).

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2013, 20:16:37
Sterker nog, als hulpvrager heb ik al een officiële klacht ingediend bij een MKA over de aanname van de melding (m.b.v. ProQ&A).

RemRoof

Mijn ervaringen zijn ook niet bepaald positief...


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2013, 13:39:05
Ik ben ondertussen een beetje klaar met deze stelling: Meldkamercentralist MKA moet verpleegkundige zijn. Omdat er zo zwaar getrokken wordt aan het verpleegkundige, zitten er dus nu mensen achter een telefoon die verpleegkundige zijn. Maar diezelfde personen zitten ook achter een mobilofoon, maar hebben geen idee wat het is om een centralist te zijn. Een verpleegkundige van de poli urologie met 20 jaar werkervaring, maar wil een andere uitdaging, moet dus een ambulance aan gaan sturen. Ja ja raar he dat men naar een gestandariseerde uitvraag methodiek en geprotocoleerde inzetvoorstellen wil.

Ik zeg dan ook dat de aanname MKA telefonist een verpleegkundige moet zijn, terwijl de uitgifte MKA centralist iemand moet zijn met logistieke en medische ervaring. Bij voorkeur een ambulance chauffeur!!!!
Elke hulpverlening start met communicatie.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2013, 21:19:51
Ik ben ondertussen een beetje klaar met deze stelling: Meldkamercentralist MKA moet verpleegkundige zijn. Omdat er zo zwaar getrokken wordt aan het verpleegkundige, zitten er dus nu mensen achter een telefoon die verpleegkundige zijn. Maar diezelfde personen zitten ook achter een mobilofoon, maar hebben geen idee wat het is om een centralist te zijn. Een verpleegkundige van de poli urologie met 20 jaar werkervaring, maar wil een andere uitdaging, moet dus een ambulance aan gaan sturen. Ja ja raar he dat men naar een gestandariseerde uitvraag methodiek en geprotocoleerde inzetvoorstellen wil.

Ik zeg dan ook dat de aanname MKA telefonist een verpleegkundige moet zijn, terwijl de uitgifte MKA centralist iemand moet zijn met logistieke en medische ervaring. Bij voorkeur een ambulance chauffeur!!!!

Laat het nu net in sommige regio's omgedraaid zijn. Uitgifte door verpleegkundige. Aanname door iemand anders dan een verpleegkundige. Dam ga je dus informatie missen. Daarnaast is het natuurlijk ook noodzakelijk dat de verpleegkundige voldoende "veldervaring" heeft.


RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 20 november 2013, 08:20:11
Multi-intake: De verwarring over expertise voor de intake en voor de uitgifte. Kolom onafhankelijk versus kolomspecifiek

19 november 2013 23:34   

Ambulancezorg, brandweerzorg en politiezorg zijn voor wat betreft de uitvoering totaal verschillende vakgebieden waarvoor specifieke deskundigheid vereist is.

In de huidige discussies over Multi-intake wordt helaas nog steeds geen onderscheid gemaakt tussen deze kolomspecifieke uitvoering en de kolomonafhankelijke bevraging van burgers die 112 bellen.

Centralisten, leidinggevenden, bestuurders en politiek zijn voor een groot deel van mening dat het bevragen van een burger die 112 belt alleen kan worden uitgevoerd door een brandweerman/politieman/verpleegkundige en vergeten daarbij dat het bevragen niets meer is dan het zo snel mogelijk verkrijgen van voldoende relevante informatie om de juiste hulp in te zetten.
...
Kolomspecifieke vakkennis is dus van groot belang aan de “achterkant/uitgiftekant” van het 112 proces en niet aan de “voorkant/bevraagkant”.

lees verder
door: Jan de Nooij



Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #8 Gepost op: 20 november 2013, 12:49:48
Citaat van: RAdeR link=msg=1221438 date=1384932011


Ben het totaal niet eens met meneer de Nooij. Kennis zit hem juist in het uitvragen. Daar kan je het verschil uitmaken. Uitgifte is "simpel" weg op de knop drukken. In de aanname moet je de juiste meldingskwalificatie en inschatting maken. Een simpele duidelijke melding van "hier staat een woning in de brand" is nog voor iedereen aan te nemen bijvoorbeeld. Men vergeet alleen dat het overgrote deel van de 112'tjes die binnen komen niet duidelijk zijn. Mensen weten dan vaak niet wat precies het probleem is of wat ze nodig hebben. Hier zit de kennis en kracht van iemand met veldervaring. Helaas zien bestuurders en leidinggevenden dit anders. Vandaar ook dat die rood,witte en gele auto's steeds meer voor niets naar buiten gaan. Met alle risico's die daar weer aan hangen...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 20 november 2013, 13:45:24
Citaat van: Defender link=msg=1221478 date=1384948188
Ben het totaal niet eens met meneer de Nooij. Kennis zit hem juist in het uitvragen. Daar kan je het verschil uitmaken. Uitgifte is "simpel" weg op de knop drukken. In de aanname moet je de juiste meldingskwalificatie en inschatting maken. Een simpele duidelijke melding van "hier staat een woning in de brand" is nog voor iedereen aan te nemen bijvoorbeeld. Men vergeet alleen dat het overgrote deel van de 112'tjes die binnen komen niet duidelijk zijn. Mensen weten dan vaak niet wat precies het probleem is of wat ze nodig hebben. Hier zit de kennis en kracht van iemand met veldervaring. Helaas zien bestuurders en leidinggevenden dit anders. Vandaar ook dat die rood,witte en gele auto's steeds meer voor niets naar buiten gaan. Met alle risico's die daar weer aan hangen...

Ik ben het ook niet met de heer De Nooij eens. Hierdoor krijg je namelijk  dat ambulances met halve informatie gaan rijden. En dat de ambu-pleeg moet trekken om extra informatie te krijgen vanuit de meldkamer.

Maar goed,  misschien dat de heer De Nooij hier weer eens zijn verhaal kan doen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.