En wat dan met de particuliere callcenters die de E-call bij een verkeersongeluk beantwoorden? Dat zijn dan toch al helemààl geen experten? Nochtans had ik de indruk in het andere topic dat je hierover wél zeer enthousiast bent?
Wie beslist trouwens in Nederland welke middelen in de eigen discipline worden uitgestuurd? Degene die aanneemt of degene die uitstuurt?
E-call is niet anders dan een automatische melding. Netzoals inbraakalarmen, overvalalarmen en brandalarmen zijn er een aantal voorwaardes gesteld waar een alarm aan moet voldoen. Een aantal sensoren in het voertuig geeft aan dat het voertuig betrokken is bij een ongeval. De auto maakt dan automatisch verbinding met een particuliere alarmcentrale. Deze vragen aan het slachtoffer wat er gebeurd is en of men professionele hulp moet hebben. Vervolgens wordt dit doorgebeld aan de 112-meldkamer.
Jou tweede vraag is een stuk moeilijker te beantwoorden en verschilt ook per discipline en meldkamer. De ene meldkamer werk met gescheiden aanname en uitgifte. Ook zijn er meldkamers waarbij de hulpdiensten elkaars meldingen aannemen.
Voor de ambulance is dit in principe het uitvraagsysteem dat men in de meeste meldkamers al gebruikt. Hier komt een inzetvoorstel uit bijvoorbeeld 2 ambu's en een mmt.
Bij de brandweer hangt het vooral af aan de meldingsclassificatie die bij de aanname van de melding wordt gekozen door de centralist. Aan de meldingsclassificatie hangt dan weer een vooraf afgesproken inzetvoorstel vast. In principe wordt gewoon volgens dit voorstel gealarmeerd maar hier kan van afgeweken worden.
Bij de politie is het vooral de aanname centralist die de situatie moet inschatten. Bij sommige meldkamers bepaalt de aanname centralist ook of er met toestemming (zwaailicht en sirene) gereden mag worden.
Over het algemeen is het dus de aanname centralist die bepaalt wat er gestuurd wordt. In de praktijk is het niet zo zwart wit en is het eigenlijk iedere situatie weer anders.