Scootersrijders versus automobilisten

Auteur Topic: Scootersrijders versus automobilisten  (gelezen 10541 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #20 Gepost op: 19 april 2005, 12:11:16
Volgens mij klopt het niet helemaal wat je schrijft.

Bij een brommer is toch een wettelijk maximum vastgesteld voor het vermogen en snelheid??  ???

Bij een auto is dit niet het geval dus daar zal je de snelheid moeten controleren en vaststellen....

Volgens mij is dit percies wat ik ook heb geschreven, althans bedoeld, of heb ik het onduidelijk geformuleerd?
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 19 april 2005, 15:45:42
Volgens mij is dit percies wat ik ook heb geschreven, althans bedoeld, of heb ik het onduidelijk geformuleerd?

Dus als een brommer op de rollerbank staat en hij heeft een overschrijding dan kan je toch ook de rijbevoegdheid van de bestuurder intrekken (brommercertificaat)(als geconstateerd is dat hij daadwerkelijk meer dan x km boven de toegestande snelheid reed) en/of de brommer in beslag nemen omdat hij niet meer voldoet aan de type goedkeuring? Pas weer vrij geven als de niet originele onderdelen verwijderd zijn en na 3x de brommer vernietigen lijkt mij een logische stap.
En voor het intrekken van de rijbevoegdheid dezelfde procedure handhaven als voor automobilisten.

Waarom een brommer drie (of meer?) kansen geven en een automobilist één??


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #22 Gepost op: 19 april 2005, 17:51:16
Waarom een brommer drie (of meer?) kansen geven en een automobilist één??
Dit is een veronderstelling die vaker naar voren is gekomen maar feitelijk niet klopt. Een automobilist heeft tussen de 30 km/h en 50 km/h (gecorrigeerd) te hard meestal ook maar 3 kansen. Harder dan 50 km/h te hard is gewoon rijbewijs en al dan niet tijdelijk voertuig kwijt. Bij bromfietsen precies hetzelfde verhaal: het ligt aan de ernst van de overtreding(en) wat de maatregelen zijn die genomen worden. Een brommer die aantoonbaar 40 km/h te hard kan wordt gewoon in beslag genomen. Moet wel op de rollerbank uiteraard, en die moet in de buurt zijn. Maar als een brommer geklokt wordt op 50 km/h gecorrigeerd te hard is de bestuurder gewoon zijn certificaat kwijt hoor :P
Wout


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 19 april 2005, 20:24:11
Dit is een veronderstelling die vaker naar voren is gekomen maar feitelijk niet klopt. Een automobilist heeft tussen de 30 km/h en 50 km/h (gecorrigeerd) te hard meestal ook maar 3 kansen. Harder dan 50 km/h te hard is gewoon rijbewijs en al dan niet tijdelijk voertuig kwijt. Bij bromfietsen precies hetzelfde verhaal: het ligt aan de ernst van de overtreding(en) wat de maatregelen zijn die genomen worden. Een brommer die aantoonbaar 40 km/h te hard kan wordt gewoon in beslag genomen. Moet wel op de rollerbank uiteraard, en die moet in de buurt zijn. Maar als een brommer geklokt wordt op 50 km/h gecorrigeerd te hard is de bestuurder gewoon zijn certificaat kwijt hoor :P

Als dat de richtlijn is ben ik weer helemaal tevreden  ;D (kan je het dan wel door brieven aan de agenten die bij wegmisbruikers rijden want die brommer reed 75 km/u en mocht gewoon door.... ???)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #24 Gepost op: 19 april 2005, 20:28:14
Ja, soms kost het teveel moeite he  ::)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #25 Gepost op: 19 april 2005, 22:31:31
Ja, soms kost het teveel moeite he  ::)
Klopt. Verkeerspolitie kan in een uur tijd 4 á 5 (ernstige) overtreders in de kraag vatten, van rechts inhalen tot gordel niet om tot aanhangwagen slecht bevestigd tot 290 op de snelweg (ander topic), of ze kunnen ongeveer 2 lichte verkeersongevallen afhandelen. Om een scooter naar een rollerbank te krijgen (wachten op busje), te meten, de eigenaar te verbaliseren en de scooter in beslag te nemen is de politie minimaal één uur bezig, hoewel 2 uur meer in de buurt zal komen. Dan kan je twee dingen doen: de eigenaar een fikse bekeuring geven en hem opnemen in de politiedatabank of meenemen naar de rollerbank en constateren dat hij gecorrigeerd nét iets minder dan 30 km/h te hard kan. Soms lijkt het krom, maar is het logisch.
Wout


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #26 Gepost op: 20 april 2005, 18:26:55
Maar als een brommer geklokt wordt op 50 km/h gecorrigeerd te hard is de bestuurder gewoon zijn certificaat kwijt hoor :P

Zo werkt het dus helaas niet. Laatst een bromfiets gelaserd binnen de bebouwde kom met een gecorrigeerde snelheid van 83 km/u. Hij mag hier dus maar 30 km/u rijden en derhalve 53 km/u te snel na correctie. Gebeld met de piketofficier en wat blijkt, het bromfietscertificaat kan nimmer worden ingenomen. Hier voorziet de wet namelijk (nog) niet in. Had de jongeman een rijbewijs getoond als geldig bewijs voor het besturen van een bromfiets dan was deze wel ingevorderd. het enige wat mogelijk is, is dat de rechter OBM (ontzegging besturen motorvoertuig) oplegt.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 20 april 2005, 18:29:56
Wederom een bevestiging dat het slecht gestelt is met een groot gedeelte van de wetten, zorg gewoon voor duidelijkheid is overal. Hetzelfde verhaal als met de verschillende rotondes, maak gewoon iedere rotonde hetzelfde.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 12 augustus 2005, 22:19:05
stel:

scooter rijd op de provinciale weg (70 km toegestaan) word geflitst (flitspaal) met 90 km per uur! (2 strafbare feiten)

kan en mag de politie dan een boete uitschrijven (ivm verzekeringsplaatje!)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2005, 11:34:29
Nee, dwz; Dat kan de politie natuurlijk wel, vermits de verzekeringsmaatschappij zich coöperatief opstelt, maar dat mag de politie niet.
Het plaatje is slechts een verzekeringsregistratie en geen voertuigidentificatiemiddel zoals een kenteken. Het staat als zodanig dus ook niet bij RDW geregistreerd, maar slechts bij de verzekeringsmaatschappij, die geen enkele inzage of medewerking verschuldigd is tot opsporing van zulke verkeersovertredingen.

Soortgelijke zaken (bromfiets met slechts fotografisch bewijs), voor zover incidenteel aangevoerd, zijn in het verleden gewoon geseponeerd. Anders is het als je een staandehouding doet en een foto als ondersteunend bewijs bijvoegt. Dan zijn de personalia van de bestuurder (overtreder) namelijk wel bekend.

Daarom juich ik het ook alleen maar toe dat het kenteken voor bromfietsen wordt ingevoerd.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A