Scootersrijders versus automobilisten

Auteur Topic: Scootersrijders versus automobilisten  (gelezen 10545 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 19 april 2005, 00:07:32
Er zit nog wel een zeer groot risico aan 50 km/h te hard rijden, vind je het gek dat de bestuurder dan zijn rijbewijs kwijtraakt? Overigens meestal niet al te lang.

De bekeuringen voor scooters met mankementen zijn niet gering. Verder is de pakkans in de stad zeer hoog, waardoor het rijden met opgevoerde scooter gewoon onbetaalbaar voor de jeugd wordt. Drie keer gepakt is scooter op de schroothoop, en dat weten ze maar al te goed. Bovendien lijkt de aanpak succes te hebben.

Ik ben helemaal met je eens dat meer dan 50 km te hard niet normaal is.... je moet daarvoor dan ook een straf/bekeuring krijgen. Maar ik vind wel dat je de omstandigheden en de plaats in die beslissing moet mee wegen...

De meeste auto's worden volgens mij met meer dan 50 km/u op de snelweg gepakt.  50 km te hard op een 120 km/u weg (snelweg) levert een procentuele snelheidsovertreding op van 41%.
Op een provinciale weg is dat 62 % te snel.

Als nu een gastje op een brommer zegt dat hij 90 km/u kan halen is dat 125% sneller dan hij wettelijk mag rijden.... Waarschijnlijk is dan zijn vermogen procentueel nog hoger want hoe sneller je gaat hoe meer weerstand je krijgt!!

Als je met je auto te snel rijd ben je standaard je rijbewijs kwijt (en in het slechtste geval je baan) en scooters krijgen minimaal 3 kansen omdat het administratief en logistiek moeilijk is...

En dan vind ik het onrechtvaardig worden... >:(

(maar ja, wie zegt dat de wereld rechtvaardig in elkaar zit...  :'()


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #11 Gepost op: 19 april 2005, 00:51:01
Als nu een gastje op een brommer zegt dat hij 90 km/u kan halen is dat 125% sneller dan hij wettelijk mag rijden.... Waarschijnlijk is dan zijn vermogen procentueel nog hoger want hoe sneller je gaat hoe meer weerstand je krijgt!!
Scooters (bromfietsen) mogen nog altijd 45, dus dat is 100% sneller dan wettelijk is toegestaan. Bovendien kan dat gastje zeggen wat hij wil, maar als zijn teller zegt dat hij 90 gaat is de kans groot dat hij de 80 nog niet haalt.

Citaat
en scooters krijgen minimaal 3 kansen omdat het administratief en logistiek moeilijk is...

En dan vind ik het onrechtvaardig worden... >:(

(maar ja, wie zegt dat de wereld rechtvaardig in elkaar zit...  :'()
Arme jij. Laat ik je meteen uit die droom helpen: de wereld is zo rechtvaardig als Bush eerlijk.

Die drie kansen zijn overigens niet drie kansen want meteen wordt beboet, hieronder de regeling:

Constructiesnelheid tot:
  • 10 km/h harder dan toegestaan: €30,-
  • 10-15  km/h harder dan toegestaan: €45,-
  • 16-20 km/h harder dan toegestaan: €70,-
  • 21-25 km/h harder dan toegestaan: €95,-
  • 26-30 km/h harder dan toegestaan: €125,-

Dit zijn voor jongeren geen lage bekeuringen. Bovendien is het voor alle overtredingen: de boetes lopen op bij recividie, 3 maal in de fout is scooter kwijt. Harder dan 30 km/h te hard is scooter kwijt.

Succes met het overkomen van het moraliteitsdilemma  :P
Wout


Karim

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 19 april 2005, 03:49:15
Harder dan 30 km/h te hard is scooter kwijt.


Ja niet dus he, ik heb nu ook al tig keer gezien dat zo'n sukkeltje met een megaopgevoerde (levensgevaarlijke) brommer gewoon door mocht rijden, hij kreeg alleen 'n bonnetje.

De scooter uit wegmisbruikers waar 't hierhoven over gaat liep ongeveer 90 km/h ,volgens mij is dat dat toch echt meer als 30 km/h te hard...

"Hier is je bonnetje, niet meer doen he, en tot ziens"


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 19 april 2005, 08:33:04
Scooters (bromfietsen) mogen nog altijd 45, dus dat is 100% sneller dan wettelijk is toegestaan.
Succes met het overkomen van het moraliteitsdilemma  :P

45 = 100% te hard? Reken me dat nog eens even voor...

Dan mag hij dus 0 ?

Henk


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #14 Gepost op: 19 april 2005, 09:21:10
Belangrijk verschil blijft natuurlijk wel dat de automobilist ook daadwerkelijk 50 km/u te snel heeft gereden, en dat van de bromfiets op de rollentestbank slechts wordt vastgesteld dat ie zoveel sneller kán dan toegestaan. In het geval van de automobilist is er (mogelijk) gevaar ontstaan en in het geval van de bromfiets niet.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #15 Gepost op: 19 april 2005, 10:00:52
45 = 100% te hard? Reken me dat nog eens even voor...

Dan mag hij dus 0 ?

Henk

nee, 100% te hard betekend 200% van de originele snelheid in mijn taal  8)

Tweehonderd procent maal 45 is 90, dus 100% van 45 meer dan toegestaan. Wil jij me de 125% even voorrekenen? Die begrijp ik namelijk niet :P
Wout


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 19 april 2005, 10:04:04
Hier in Terneuzen is het zo dat je ze zonder helm tussen de auto's door ziet laveren en politie gaat er niet achteraan. Even een brandgangetje in en ze zijn uit het zicht verdwenen. Gehoord van een marechausseeman. Ze "rijden er niet achteraan om het risico voor de andere weggebruikers niet nog groter te maken. Ze weten meestal toch wel wie het is". Maar of ze er daarna nog wat aan doen, weet ik ook niet... :-\


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 19 april 2005, 11:19:39
Scooters (bromfietsen) mogen nog altijd 45, dus dat is 100% sneller dan wettelijk is toegestaan.

Oh dat = 90. ik dacht 45.

die 125 % van Palmpje snap ik wel, hij gaat uit van z'n
eigen dat = 40.   50 km te hard is dan 125% Ik weet niet wie z'n dat de juiste is.

Henk


Karim

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 19 april 2005, 11:59:53
In het geval van de automobilist is er (mogelijk) gevaar ontstaan en in het geval van de bromfiets niet.

En dat deze bromfietser met passagier achterop met rond de 75 km/h recht op een groep fietsers afscheurde wat maar net goed ging was geen gevaarlijke situatie ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 19 april 2005, 12:05:47
Ja niet dus he, ik heb nu ook al tig keer gezien dat zo'n sukkeltje met een megaopgevoerde (levensgevaarlijke) brommer gewoon door mocht rijden, hij kreeg alleen 'n bonnetje.

De scooter uit wegmisbruikers waar 't hierhoven over gaat liep ongeveer 90 km/h ,volgens mij is dat dat toch echt meer als 30 km/h te hard...

"Hier is je bonnetje, niet meer doen he, en tot ziens"


Bij het programma 'weg misbruikers' werd de scooter geklokt met 75 km/u (met een passagier achterop). En inderdaad was de reactie:

"Hier is je bonnetje, niet meer doen he, en tot ziens"

Belangrijk verschil blijft natuurlijk wel dat de automobilist ook daadwerkelijk 50 km/u te snel heeft gereden, en dat van de bromfiets op de rollentestbank slechts wordt vastgesteld dat ie zoveel sneller kán dan toegestaan. In het geval van de automobilist is er (mogelijk) gevaar ontstaan en in het geval van de bromfiets niet.

Volgens mij klopt het niet helemaal wat je schrijft.

Bij een brommer is toch een wettelijk maximum vastgesteld voor het vermogen en snelheid??  ???

Bij een auto is dit niet het geval dus daar zal je de snelheid moeten controleren en vaststellen....