Middelbrand (woning) Stoevenweg - Heino 21-03-2013

Auteur Topic: Middelbrand (woning) Stoevenweg - Heino 21-03-2013  (gelezen 1134 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Gepost op: 21 maart 2013, 01:10:11
p2kflex
00:51:11 21-03-13GROUP-1PRIO 1 Woningbrand : : Stoevenweg : 26 8141MP Heino 2634
0610903BRW IJsselland (Heino) (Bevelvoerder)
0610906BRW IJsselland (Heino) (Blusploeg 1)
0610905BRW IJsselland (Heino) (Lichtkrant)
0610930BRW IJsselland (Heino) (Monitorcode)
0610891BRW IJsselland (Raalte) (Infocode klein Incident)
p2kflex
01:08:14 21-03-13GROUP-1PRIO 1 Woningbrand : : Stoevenweg : 26 8141MP Heino 2590 2032 (Middelbrand)
MB0610103BRW IJsselland (Dalfsen) (Lemelerveld) (Bevelvoerders)
MB0610106BRW IJsselland (Dalfsen) (Lemelerveld) (Blusploeg)
MB0610105BRW IJsselland (Dalfsen) (Lemelerveld) (Lichtkrant)
MB0610130BRW IJsselland (Dalfsen) (Lemelerveld) (Monitorcode)
MB0610891BRW IJsselland (Raalte) (Infocode klein Incident)
MB0610892BRW IJsselland (Raalte) (Infocode middel Incident)
MB0611860BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Olst - Wijhe - Raalte)
MB0806240Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
MB0830999Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
MB0630214Politie Veiligheidsregio IJsselland (PersInfo Zuid)




Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2013, 15:41:20
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=160798

Citaat
Een woning aan de Stoevenweg in Heino is vannacht door brand verwoest.

foto 1 van 4
Volgens De Stentor gaat het om de woning van SP-raadslid Harry van Kampen. De brand brak rond één uur uit. Van Kampen was op dat moment aanwezig in de woning, maar kon zichzelf in veiligheid brengen. Hij is wel ter observatie overgebracht naar het ziekenhuis. De brand is waarschijnlijk begonnen bij de houtkachel.


Meer foto's op bronsite.




Citaat
Brand verwoest woning SP-raadslid Harry Van Kampen

HEINO - Een felle, uitslaande brand heeft in de nacht van woensdag op donderdag de woning van het Raalter SP-raadslid Harry van Kampen aan de Stoevenweg in Heino in de as gelegd.

Op het moment dat de brandweer arriveerde, sloegen de vlammen al uit het dak en was er geen houden meer aan. De brand brak kort na één uur 's nachts uit toen Van Kampen al in bed lag te slapen. Op het moment dat hij wakker werd, stond het huis in het recreatiegebied Stoevinghe al vol rook. Van Kampen kon zich ternauwernood redden door via een raam naar buiten te vluchten. Hij heeft daarna nog geprobeerd om de brand te blussen met water uit een bak waarin hij regenwater opvangt voor huishoudelijk gebruik.

,,Maar er was geen redden meer aan'', vertelt een ontredderde Van Kampen op het moment dat de brandweer bezig is met nablussen. ,,Maar je doet wat als de boel in brand staat ook al weet je dat het niet meer is tegen te houden. Samen met een buurman heb ik de voordeur geforceerd om binnen te komen. Die was aan de binnenkant met een schuifgrendel afgesloten. Toen we de deur open maakten leek het alsof het nog harder ging branden. Op een gegeven moment was het binnen één rode gloed en dan weet je het wel.''

Alles kwijt
Van Kampen heeft niets kunnen redden van zijn huisraad, zegt hij. ,,Alles is weg, telefoon, rijbewijs, diploma's, foto's, alle papieren, ook de laptop die ik als raadslid gebruik. De broek die ik draag heb ik zojuist gekregen van een buurman, net als de schoenen.'' De Heinoër, die ook geen jas aan heeft en nauwelijks meer dan een t-shirt draagt, krijgt een deken van de brandweer aangereikt om warm te blijven in de vrieskou.

Een politieman probeert zijn baas bij Synthus te bellen om te melden dat Van Kampen de vroege dienst op de bus (vijf uur) niet kan draaien. Van Kampen heeft bij zijn woning in het bosgebied ook een aantal oldtimer-legertrucks staan en ander oud materieel uit het leger. Enkele auto's kon hij met behulp van de buren voldoende ver wegduwen van de brandhaard. Een deel van het materiaal ging desondanks verloren of liep flinke waterschade op.

Gasflessen
Toen de brandweer aan het blussen was, ontplofte ook nog een gasfles in de woning. Van Kampen had daar al voor gewaarschuwd en de brandweermannen waren voorbereid op de knal. Gasflessen die buiten het huis stonden konden op tijd worden weggezet.

De oorzaak van de brand moet volgens Van Kampen worden gezocht in de houtkachel die hij die avond aanmaakte nadat hij van het fractieberaad terugkwam. ,,De gaskachel was stuk, vandaar dat ik de houtkachel aanmaakte. Ik liet het deurtje iets open staan omdat een stammetje er niet in paste. Dat doe ik al tien jaar zo, gaat altijd goed. Dit keer is er toch iets misgegaan nadat ik ben gaan slapen.''
Bron: http://www.destentor.nl/regio/raalte/brand-verwoest-woning-sp-raadslid-harry-van-kampen-1.3726099