handen kruisen of niet

Auteur Topic: handen kruisen of niet  (gelezen 2803 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leonie

  • Gast
Gepost op: 18 april 2005, 19:27:09
bij de log roll kun je de handen kruisen en je hebt de log roll waar ze de handen niet kruisen wat is het verschil? of zijn dit twee verschillende handelingen. :)




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 18 april 2005, 19:54:10
hmmmm, ik heb ff moeten denken wat je bedoeld.

De logroll is niet 1 bepaalde beweging maar een combinatie van technieken waarmee je een slachtoffer omdraait of op een wervelplank legt.

Met het "kruisen van je armen of niet" bedoel je waarschijnlijk de immobilisatiegreep van de hulpverlener aan het hoofd van het slachtoffer.

het kruisen van je armen kan soms voorkomen als je een slachtoffer van buik naar rugligging moet doen.
Maar het is niet handig te onthouden of je een kruis met je armen moet doen of niet. maar voor dat je de greep doet moet je bepalen welke beweging je moet gaan maken. zo dat je niet in een bijzondere knoop met je armen komt..

Ik van de week wel even een paar foto's hier plaatsen van de correcte technieken..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 18 april 2005, 20:18:40
hmmmm, ik heb ff moeten denken wat je bedoeld.

De logroll is niet 1 bepaalde beweging maar een combinatie van technieken waarmee je een slachtoffer omdraait of op een wervelplank legt.

Met het "kruisen van je armen of niet" bedoel je waarschijnlijk de immobilisatiegreep van de hulpverlener aan het hoofd van het slachtoffer.

Ik denk dat ze de handen van hulverlener bij de borst en bij de benen

het kruisen van je armen kan soms voorkomen als je een slachtoffer van buik naar rugligging moet doen.
Maar het is niet handig te onthouden of je een kruis met je armen moet doen of niet. maar voor dat je de greep doet moet je bepalen welke beweging je moet gaan maken. zo dat je niet in een bijzondere knoop met je armen komt..

Ik van de week wel even een paar foto's hier plaatsen van de correcte technieken..




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2005, 21:00:55
Tja hoe schrijf je dat begrijpelijk op, niet zo makkelijk ...

Met het kruisen van de handen (net boven de heup) probeer je te voorkomen dat de ene hulpverlener alleen op het bovenste deel van de romp kracht uitoefent terwijl de andere hulpverlener alleen op het onderste deel kracht uit oefent.

Door te kruisen wordt de kracht van de hulpverleners verdeeld over een groter deel van de romp waarbij een deel van de romp (tussen de kruising) door beide hulpverleners bewogen wordt. (er is een overlap)

De kans dat er nu ongelijk (bovenkant t.o.v de onderkant van de romp) gerold wordt is hierdoor minder.

Doe je dat niet dan heeft namelijk iedere hulpverlener zijn eigen stukje en kan er gemakkelijker onafhankelijk van elkaar bewogen worden waardoor de kans op torsie van het lichaam toeneemt....

ik hoop dat het een beetje duidelijk is ??

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


sigmash

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2005, 22:45:15
Ik sluit mij zowel qua interpretatie van de vraag als het daarop gegeven antwoord aan bij Jacques.

Volgens het Handelingsschema Immobilisatietechnieken 1.4 uit de nieuwe HOC-klapper kruisen de armen van beide hulpverleners die aan de zijde van het slachtoffer zitten.

Ik ga het niet letterlijk over typen, maar het komt hier op in het kort op neer:
HV2 gezeten aan de romp van het SO heeft schouder en pols van het SO vast.
HV3 gezeten aan de knieen van het SO heeft bekkenkam en enkels vast.
en dan staat er tussen haakjes (je zin dan kruislings met de hand van HV2)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2005, 13:51:30
Ik sluit mij zowel qua interpretatie van de vraag als het daarop gegeven antwoord aan bij Jacques.

Volgens het Handelingsschema Immobilisatietechnieken 1.4 uit de nieuwe HOC-klapper kruisen de armen van beide hulpverleners die aan de zijde van het slachtoffer zitten.

Ik ga het niet letterlijk over typen, maar het komt hier op in het kort op neer:
HV2 gezeten aan de romp van het SO heeft schouder en pols van het SO vast.
HV3 gezeten aan de knieen van het SO heeft bekkenkam en enkels vast.
en dan staat er tussen haakjes (je zin dan kruislings met de hand van HV2)


Laat ik dat nu toevallig een tijdje geleden gepost hebben in het ambulance gedeelte  ;)
_____________________________________________

Handelingsschema
Log-roll methode (op wervelplank)

Doel:
Het draaien van het slachtoffer terwijl de wervelkolom in de neutrale lijn blijft.

Benodigdheden:
-Smalle das
-Wervelplank

Voorbereiding:
-Er zijn in principe drie (vier) mensen nodig:

-één voor de leiding en om de in-line-immobilisatie van het hoofd te handhaven;
-één voor de thorax, het abdomen en het bekken;
-één voor het bekken en benen;
-(één om een wervelplank onder het slachtoffer te schuiven);

-Infomeer het slachtoffer over wat u gaat doen, ga daarbij zo staan/ zitten dat hij het hoofd niet naar u toe hoeft te draaien;
-Nekspalk is aangelegd, het hoofd wordt manueel gefixeerd, eventuele fracturen zijn gespakt;
-Bind (als het s.o. geen stevige broekspijpen heeft) met een smalle das enkels en voeten stevig bij elkaar;
-Vraag of alle hulpverleners bekend zijn met de methode (zonodig meent u procedure en commando's nog even door) en spreekt af tot hoever u telt.

Uitvoering
Hulpverlener 1 heeft de leiding en gaat achter het heefd van het s.o zitten:

-Pas manuele fixatie van het hoofd toe (Tot het hoofd op de wervelplank is geifeerd)
-Zeg in hoeveel tellen er tot welk punt gedraaid gaat worden en vanaf welke tel u de draai inzet (tel 3);
-Vraag of iedereen klaar zit: "Iedereen klaar?";
-Wacht tot iedereen (ook eventueel de plankschuiver) uw vraag bevestigend beantwoord heeft.
-"Pak vast!"
-Tel hardop: "Ik tel tot vijf, 1, 2, 3, 4, 5."
-Beweeg het hoofd rustig mee, zodat het gelijk op gaat met de rest van het lichaam;
-(geef aan dat en tot hoever de plank onder het slachtoffer geschoven kan worden)
-Geef voor het terugdraaien dezelfde commando's.

Hulpverlener 2
-Ga op uw knieen naast de romp van het s.o zitten;
-Leg zijn armen langs zijn lichaam, handpalmen naar binnen en vraag hem zijn handen op de buik te leggen;
-Leg uw ene hand achter de schouder van het s.o en uw andere achter zijn heup, over zijn hand;
-Beantwoord de commando's en begin steeds op tel 3 met draaien.

Hulpverlener 3
-Leg de benen van het slachtoffer gestrekt en pak de broekspijpen stevig bijéén en controleer de enkelbinding;
-Ga op uw knieen naast de knieen van het s.o zitten;
-Pak het bekken (kruist daarbij arm van hulpverlener 2) en pijpen of bij de binding van de enkels;
-Beantwoord de commando's en begin steeds op 3 met draaien.

(Hulpverlener 4
-Leg de wervelplank naast het slachtoffer of houd hem in een hoek van 45 graden onder het s.o;
-Beantwoord de commando's en schuif de plank onder het s.o.)

N.B.
Het s.o zal niet in het midden van de plank terechtkomen. Daarom wordt de wervelplank zo onder het s.o geschoven, dat hij er iets te laag op ligt. Door middel van de lift methode krijgt u hem in een vloeiende beweging meer naar het midden en omhoog op de plank. Voeten mogen uitsteken, het gaat erom dat het hoofd en de rug goed liggen. Zonodig moet op de plank weer padding (opvulling) onder het hoofd en of knieholte's geschoven worden. 
_____________________________________________


Hier een Engelse website met foto's. Let wel op, dat ze hier de armen niet kruisen!!!

http://www.sja.org.uk/kent/farningham/Photo_Gallery/Training%20Night.htm


leonie

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 april 2005, 13:59:34
Toch zie ik in wat oudere boekjes (van gediplomeerd tot geoefend ehbo'er 1991 ) dat ze bij vervoer op een deken de handen niet kruisen en ook de handgreep van zach zie ik daar niet bij. Dit is dus een heel ander methode.


sigmash

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2005, 23:48:37
Ooohh... Nu wordt je vraag ook wat duidelijker.
Je laatste opmerking is correct: dit is een ander methode.

De Logroll dient om een slachtoffer met (verdenking op) wervelletsel op een wervelplank te brengen. Hierop wordt hij/zij vastgebonden zodat er geen verdere beschadiging kan optreden aan het centrale zenuwstelsel dat door de ruggengraat loopt.
Dit gebeurt in opdracht van een ambulanceverpleegkundige of arts.

De methode die jij in het boekje "van gediplomeerd tot geoefend ehbo'er" hebt zien staan dient om een slachtoffer op een deken te leggen zonder hem/haar te hoeven tillen. Dit kan in allerhande situaties: beschermen tegen koude ondergrond, deken gebruiken als brancaard, maar ook het verschonen van een bed bij bedlegeriggen.

Echter NIET bij slachtoffers met wervelletsel ! Als EHV-er houdt je het hoofd van het slachtoffer vast in de positie waarin je het aantreft en wacht op de ambulance. Als zij met de wervelplank verschijnen krijg je van de chauffeur gratis en voor niets een snel-cursus assisteren bij de logroll.

Ik weet niet waar en op welke wijze jij met EHBO bezig bent, maar het kan natuurlijk nooit kwaat om bij je "club" eens de ambu-dienst uit te nodigen voor een demonstratie en dit eens te oefenen. Als je er dan op straat bij uitkomt weet je wat er van je wordt verwacht.