Wat jij hebt gezien is een talisman die wordt gedragen door mensen die aangesloten zijn bij de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Ethanasie.
Dezez vereniging geeft "niet reanimatie"verklaringen uit. Dit zijn kaartjes ter groottr van een creditkaart met persoonsgegevens, pasfoto, dagtekening en handtekening. Daar dit document in de regel in een portemonee wordt bewaard, geeft diezelfde vereniging een medaiilon uit met opschrift "niet reanimeren". Deze kan naar believe om de hals of de pols gedragen worden.
Wat is nu de handelswijze voor een EHBO-er?
Reanimeren. het medaillon (niet rechtsgeldig) is slechts een verwijzing naar een rechtsgeldig document.
In de wet staat hulpverleningsplicht omschreven en geen zoekplicht. Hulpverlening gaat dus voor zoeken naar papieren. Dat is een zaak wat de EHBO-er moet over laten aan de professionele hulpverlener: deze mag de beslissing nemen om een reanimatie te stoppen.
Als EHBO-er doe je er niets verkeerd mee. Je moet doen waar je voor opgeleidt bent. Bovendien is het opstarten en uitvoeren van een reanimatie al moeilijk genoeg, dus moet je je niets aantrekken van dit soort (moeilijke) ethische vraagstukken.
Uiteraard is dit standpunt bekend bij de vereniging voor euthanasie, daar is consensus over bereikt tussen de EHBO verenigingen, Hartstichting en Euthanasie vereniging.
Enige nuancering is wel op zijn plaats. Ik schreef dat de beslissing te stoppen op basis van een niet reanimatie verklaring over moet worden gelaten an een professional. Je mag het probleem dus voor je uit schuiven. Maar als een EHBO-er sterk genoeg in zijn schoenen staat, en het document is voor handen, dan mag de EHBO-er stoppen.
Ik hoop dat het antwoord duidelijk genoeg is.
Dan moet iemand me toch weer even helpen maar ik heb weleens een mevrouw gezien die een soort van penning om haar nek had waarop gewoon duidelijk te lezen was 'Niet reanimeren'
Is dat hetzelfde als zo'n SOS-talisman? en zit daar dan informatie in ofzo??
Alvast bedankt!