Ach ja, en iedere situatie is toch anders..... Mensen die ernstig ziek zijn en niet gereanimeerd willen worden, dat is heel wat anders dan dat je bij een aanrijding komt en je zo iemand treft. De verklaring is hetzelfde, het gevoel toch anders.......
Het gevoel is inderdaad anders, echter ....
De penning is nu juist bedoeld voor de onverwachte/acute situatie.
Daar waar sprake is van het overlijden van een ernstig zieke is over het algemeen ook sprake van een behandeling door een arts of team van artsen, het maken van afspraken omtrent het al dan niet reanimeren behoort dan tot het normale werk en deze afspraken komen in het dossier te staan, de penning speelt bij deze categorie mensen veel minder een rol.
Je zult het ook daar wel tegenkomen, ik heb zelf bijvoorbeeld een longkankerpatient meegemaakt die buiten het ziekenhuis onverwachts een massale longbloeding kreeg, omdat ik op de hoogte was van de achterliggende ziekte ben ik toen geen reanimatie gestart. De penning zou in een dergelijke situatie wel een rol kunnen spelen, maar dat zijn de uitzonderingen, in het geval wat ik meemaakte denk ik overigens niet dat veel ehbo'ers een reanimatie gestart zouden zijn, ook al was men niet op de hoogte van het achterliggende lijden.