Inderdaad, je verschuift de verantwoordelijkheid. Enerzijds is dat misschien niet correct, maar aangezien lekenhulpverleners weinig ervaring hebben met deze beslissingen is het nog niet zo stom. Er is altijd een 'maar', 'als', 'stel nou dat'. E
HBO'ers zijn dol op uitzonderingen. Stel nou dat de (onbekende) persoon niet meer achter het besluit stond, maar uit gewoonte het kettinkje heeft omgehangen? Stel nou dat een familielid met het kettinkje komt aanzetten, of een vodje waarop een wilsverklaring van 10 jaar geleden staat.
Je kunt dit bijna niet in een sluitende richtlijn vatten, immers iedere situatie is anders. Bij een reanimatie van een onbekende op straat heeft de hulpverlener geen achtergrond informatie. In de thuis situatie weet je in een aantal gevallen wat de wensen zijn van het slachtoffer. Dat is een iets andere situatie, waarbij je de afweging op andere gronden kunt maken.
Ik ben er ook volledig van overtuigd dat jij op dat moment de beslissing hebt genomen, met de mogelijke voorkennis, met de betrokkenen. Het lijkt me bij een bekende nog steeds moeilijk, je moet accepteren dat hij het niet wil, ondanks dat je graag wat wilt doen. Daar is ook moed voor nodig. Het is zeker geen academische discussie, ik ben blij dat er steeds meer duidelijkheid komt vanuit de NRR hoe hier mee om te gaan.