Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159103 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #180 Gepost op: 14 maart 2011, 17:58:00
Ik ben nu al een aantal jaar EHBO'er
maar de niet reanimeren penning heb ik nog nooit van gehoord
tot ik het hier op het forum tegen kom
ik lees niet de hele discussie, dat is me iets teveel van het goede
maar ik zie diverse standpunten mbt tot die penning
ik ga op zoek of ok een afbeelding kan vinden daarvan
vanavond weer cursus dus kan het dan meteen meenemen en onder de aandacht brengen
ik denk dat niemand bij onze vereniging hier vanaf weet
dus zal wel een discussie punt worden door verschillende meningen
tot nog toe zal ik zelf zeker met reanimeren beginnen
zolang ik geen penning gezien heb iig
mss een idee om het te laten tatoeeren, dat zakt niet weg in de nek
als de penning in de nek zit dan zie ik die niet en zal ik doorgaan
ik ga niet eerst opzoek of er zo een penning aanwezig is
dat kost tijd, en de 1e paar ninuten zijn het belangrijkste
of ik zal stoppen bij het vinden van
geen idee, ik heb wel 6 jaar mijn diploma
maar het ergste wat ik tot nog toe heb moeten doen is een pleister plakken
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #181 Gepost op: 17 maart 2011, 22:40:20
Een drager van de niet-reanimeren-penning van de NVVE zal dat ook aan zijn 'thuisfront'  kenbaar hebben gemaakt. Wanneer de reanimatie plaatsvindt in de thuissituatie zal men dus veelal niet direct 112 bellen. Hierdoor zal de hulpverlening ook anders zijn. Dan wordt de huisarts waarschijnlijk na een tijdje gebeld, die hoogstwaarschijnlijk op de hoogte is en vervolgens de dood constateert.

Op straat kan dit een probleem vormen wanneer mensen niet voldoende op de hoogte zijn.

En tatoeages, hele A4tjes op de borst geplakt, opmerkingen van familie/collega's, etc. tellen niet mee! Alleen de NVVE-penning is leidend.
Als je wil weten hoe de penning eruit ziet...even google:" NVVE-penning" et voila. (sorry het is een PDF-link, die zich niet liet 'plakken'  in het forum).

Wij besteden er wel aandacht aan als instructeurs zijnde.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #182 Gepost op: 17 maart 2011, 23:38:16
Wij besteden er wel aandacht aan als instructeurs zijnde.

Aandacht aan besteden...het moet erin gewreven worden, net zo hard als 30 : 2.  0098


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #183 Gepost op: 18 maart 2011, 06:34:44
Wel wat gevonden

 
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #184 Gepost op: 18 maart 2011, 14:47:04
Voor de duidelijkheid, het gaat om de Bovenste, de gouden penning is de oude en die is NIET rechtsgeldig omdat er geen handtekening en foto op staan...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #185 Gepost op: 18 maart 2011, 15:16:38
Ik heb er drie naast elkaar op mijn scherm, dus geen bovenste  ;D
Wat die handtekening betreft, eerst aan het slachtoffer vragen om zijn handtekening te zetten ter controle ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #186 Gepost op: 18 maart 2011, 18:02:26
okey ;D ik heb een netbook dus t scherm is niet zooo groot.

Vroegâh... toen hadden we de gouden ketting, die zonder papieren wilsverklaring niet geldig was (de laatste, de goude).

Nu... hebben we de witte (1 en 2) met foto en handtekening, en door deze combinatie is deze op zichzelf voldoende als wilsverklaring.

Dus... de witte met foto en handtekening is te accepteren.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #187 Gepost op: 18 maart 2011, 18:04:17
Wat die handtekening betreft, eerst aan het slachtoffer vragen om zijn handtekening te zetten ter controle ?
Tja, alleen de penning met foto en handtekening is door de minister aangemerkt als rechtsgeldig. Die gouden niet.

Of het in de praktijk wat uit maakt? Daar kan je een hele discussie over voeren :).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #188 Gepost op: 18 maart 2011, 22:38:55
Klopt, die moeten er op staan, aan de andere kant, wanneer het slachtoffer (zijn gezicht) door een ongeval niet meer herkend kan worden aan zijn foto (laat staan aan zijn handtekening) dan dient toch van reanimatie afgezien te worden, tenzij op grond van andere kenmerken duidelijk is dat er sprake is van een identiteit verwisseling.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #189 Gepost op: 19 maart 2011, 00:12:47
Aandacht aan besteden...het moet erin gewreven worden, net zo hard als 30 : 2.  0098

Inderdaad, elke professionele AED BLS instructeur zal dit fenomeen (NR penning) in zijn/haar presentatie en verhaal opnemen.
Ik doe dat al sinds de NVVE verklaring bestaat en er is niks engs aan...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod