Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159102 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #200 Gepost op: 20 maart 2011, 15:08:25
En ik hoop dat er geen hulpverleners die dat wel doen als familie aangeeft dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden.

als de familie dat al aangeeft EN er is een penning
dan zal ik iig wel stoppen
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #201 Gepost op: 20 maart 2011, 19:20:09
Die situatie zal je (bijna) niet tegenkomen. Want de familie zal geen alarm slaan wanneer dit familielid/slachtoffer een penning draagt. Die willen geen hulp, want zij zullen hoogstwaarschijnlijk de wens van hun man/vader/moeder/etc respecteren. Dan ga je neem ik aan geen 112 bellen waardoor de leekhulpverleners een sms-alert zullen ontvangen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #202 Gepost op: 20 maart 2011, 20:13:48
Die situatie zal je (bijna) niet tegenkomen.

Todat je deze situatie wel tegenkomt. Zoals ik, waarbij een verzorgster (in gewoon woonhuis) 112 belde. En toen kwam de familie ter plaatse.. Dan word je er wel even ingewreven wat het voor naasten is, als je iemands allerlaatste wens niet respecteert. Later alles rustig uitgepraat met een kop koffie, maar op het moment zelf, berg je dan maar!  ;)


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #203 Gepost op: 20 maart 2011, 20:21:41
Daarom dus ook de 'bijna' erbij. 99 van de 100x zal dit niet het geval zijn, helaas trof jij die ene keer. Een rotsituatie dus.

Maar wat als iemand geen penning heeft/draagt en de familie laat je luid en duidelijmk weten dat iemand niet gereanimeerd wenst te worden?? Wij leren onze cursisten dat dat inderdaad niet geldig is, alleen de NVVE-penning, maar ik laat me er niet door in elkaar slaan o.i.d. Het zal me dan ten zeerste spijten voor het slachtoffer, maar mijn eigen veiligheid gaat nog altijd voor.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #204 Gepost op: 20 maart 2011, 20:31:42
In zo'n geval proberen we z.s.m. contact te leggen met de huisarts van de patiënt, zodat deze uitsluitsel kan geven. Zeldzame situaties, maar shit happens.  O0

Edit: de huisarts is op de hoogte van de wensen van de patiënt. Of bestaan hier ook weer uitzonderingen op? (heb ik nog niet meegemaakt, maar ik kijk nergens meer van op)


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #205 Gepost op: 20 maart 2011, 20:41:15
In zo'n geval proberen we z.s.m. contact te leggen met de huisarts van de patiënt, zodat deze uitsluitsel kan geven.

Dan de volgende situatie
het is avond of weekend
dan moet je de huisartsenpost bellen
en de eigen huisarts heeft geen dienst
wat dan
zijn ze daar allemaal op de hoogte van alle patienten?
ik denk het niet
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #206 Gepost op: 20 maart 2011, 20:42:08
Wij leren onze cursisten dat dat inderdaad niet geldig is, alleen de NVVE-penning, maar ik laat me er niet door in elkaar slaan o.i.d. Het zal me dan ten zeerste spijten voor het slachtoffer, maar mijn eigen veiligheid gaat nog altijd voor.

Daar geef ik je 100% gelijk in, Moon! Eigen veiligheid eerst, klaar.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #207 Gepost op: 20 maart 2011, 20:44:42
Dan de volgende situatie
het is avond of weekend
dan moet je de huisartsenpost bellen
en de eigen huisarts heeft geen dienst
wat dan
zijn ze daar allemaal op de hoogte van alle patienten?
ik denk het niet

Met dit bijltje heb ik nog niet hoeven hakken! Komt vast nog wel!  ;D


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #208 Gepost op: 20 maart 2011, 20:45:55
Het zal aan mijn tak van beroep liggen, maar als er een reanimatie is waarbij de familie niet wil dat er gereanimeerd wordt zonder dat er een penning aanwezig is, krijg ik toch lichte argwaan. Dan ga ik toch eens goed naar de feiten en omstandigheden ter plaatse kijken.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #209 Gepost op: 20 maart 2011, 20:51:23
Het zal aan mijn tak van beroep liggen, maar als er een reanimatie is waarbij de familie niet wil dat er gereanimeerd wordt zonder dat er een penning aanwezig is, krijg ik toch lichte argwaan. Dan ga ik toch eens goed naar de feiten en omstandigheden ter plaatse kijken.....

In mijn geschetste voorbeeld lag de verklaring nog bij de HA. De verklaring was er dus wel, maar nog maar net rond en op dat moment dus niet te tonen. Hysterische familie erbij, werd op een respectvolle manier toch bij ons weggehaald door de politie, opdat wij ons werk konden doen. 2e wagen komt, dan heb je wat extra handjes en 1 collega belt met de huisarts. Kwam ook met spoed ter plaatse, met verklaring. Alles wees er trouwens ook op dat er beslist geen ruimte meer was voor argwaan, bij wie dan ook. Dat kon je aan de hele casus aflezen, geen twijfel mogelijk. Maar dan moet ik teveel in detail treden, maar je snapt me wel.