Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 160495 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #220 Gepost op: 27 december 2011, 17:35:15
Als drager van een niet reanimerenpenning eis ik van iedereen dat de wens om niet gereanimeerd te worden wordt gerespecteerd.
Ik persoonlijk zou als ik gereanimeerd werd zonder mijn toestemming een aanklacht indienen tegen degene die het heeft gedaan wegens het toebrengen van lichamelijk letsel.
Als ik dankzij de reanimatie lichamelijke problemen zou over houden en die kans is heel groot, en ik zou daardoor hulp en zorg nodig hebben dan zou ik de kosten die dat met zich meebrengt verhalen op de gene die mij gereanimeerd heeft.
Dragers van een reanimeren penning dragen deze niet voor niets.
Veel mensen die deze penning drager denken er precies zo over als ik.
Verwacht dus als u toch reanimeert geen  dankbaarheid maar wel een rechtszaak!
Ik heb nog nooit van een dusdanige penning gehoord. Daarnaast heb ik de (morele) verplichting om iemand in nood te helpen. Als deze persoon dit niet wil is dat een keuze van de persoon, maar meer een probleem van deze persoon omdat ik de overtuiging heeft dat mogen leven een recht is.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #221 Gepost op: 27 december 2011, 17:42:45
eis
van iedereen
aanklacht indienen
lichamelijk letsel
kosten verhalen
geen dankbaarheid maar wel een rechtszaak!

Los van het feit dat er wellicht meer ruchtbaarheid gegeven moet worden aan het bestaan van de penning (ik weet niet of dat onderwerp bij iedere cursus wordt meegenomen, bij de politie wel), wil jij dus enkel en alleen voor je eigen gerief iemand die jou met alle goede bedoelingen probeert te redden, neer halen door een zaak tegen hem haar aan te spannen? Op zijn minst een aparte zienswijze, ik snap je doel erachter niet...

Wpie

• Forum gebruiker
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #222 Gepost op: 27 december 2011, 17:45:38
Als drager van een niet reanimerenpenning eis ik van iedereen dat de wens om niet gereanimeerd te worden wordt gerespecteerd.

is geen penning zichtbaar dan ga ik reanimeren
ook al heeft die persoon wel een penning
de penning in de nek of op de rug zie ik niet
ik ga niet eerst alles afzoeken of er wel of geen penning is
dat kost weer kostbare tijd voor de reanimatie
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #223 Gepost op: 27 december 2011, 17:57:48
Ik persoonlijk zou als ik gereanimeerd werd zonder mijn toestemming een aanklacht indienen tegen degene die het heeft gedaan wegens het toebrengen van lichamelijk letsel.
Als ik dankzij de reanimatie lichamelijke problemen zou over houden en die kans is heel groot, en ik zou daardoor hulp en zorg nodig hebben dan zou ik de kosten die dat met zich meebrengt verhalen op de gene die mij gereanimeerd heeft.
Dag lidia,
je zet hier een duidelijk en krachtig standpunt neer. Dat is je goed recht.

Of de rechter in het geval van reanimatie door een lekenhulpverlener tot vervolging overgaat, zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk is de vraag. Zover ik weet is die situatie nog niet voorgekomen. Misschien dat iemand anders hier wel jurisprudentie van heeft?
Een penning hoeft niet altijd direct zichtbaar te zijn bij aanvang van de reanimatie, of zelfs bij het plakken van de AED-stickers.
Daarnaast laat de NRR richtlijn op dit moment de ruimte aan de leek om toch door te gaan wanneer de penning tijdens een reeds gestarte reanimatie wordt aangetroffen.
Bij een aanklacht tegen een ambulanceverpleegkundige of arts sta je een stuk sterker wanneer de penning inderdaad is aangetroffen, deze is immers wettelijk gebonden aan de erkende NVVE-penning.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #224 Gepost op: 27 december 2011, 18:06:27

Als jij de penning zichtbaar draagt, zal niemand zo maar gaan reanimeren..
Echter ik zie zo'n rechtszaak graag te komen.  Als een van onze vrijwilligers jou gaat reanimeren en het resultaat is dat jij een rechtszaak kan aanspannen, neem ik de verantwoordelijkheid op me..
Geen enkel probleem.  Trouwens vooral niet in elkaar storten op een publiek evenement, want dan weet je na genoeg zeker dat er in ieder geval een reanimatiepoging gedaan wordt.  Niks doen, voor publiek is namelijk meestal niet acceptabel voor de organisatoren en het publiek..

Ik respecteer je wil, maar als het toch gebeurd, en je overleeft het.. dan mag je best klagen.  >:D

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #225 Gepost op: 27 december 2011, 18:34:59
ja, rescue. Dat is ook een goede...

Maar ik zal zeker opletten dat als ik zo'n penning zie dat ik niet zal beginnen. Of stoppen als reanimatie gestart is...

Collega heeft laatst zoiets meegemaakt... in het ziekenhuis was met familie afgesproken dat patient niet gereanimeerd zou worden.
In de lift onderweg naar de afdeling kreeg de betreffende patiënt een hartstilstand waarop de familie vond dat er wel gereanimeerd moest worden... ja hoe pak je dat dan aan op dat moment? Zij zijn begonnen met BLS en uiteindelijk op de afdeling gestopt... Ik denk dat dit dan het beste is om te doen...

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #226 Gepost op: 27 december 2011, 22:25:33
Hallo Lidia,
helaas schijft de reanimatieraad er toch anders over dan jij schrijft, en dan meteen gaan dreigen met rechtzaken kom op zeg. Je mag van een leken hulpverlener niet verwachten dat die deze beslissing neemt, dit moet aan proffesionals worden overgelaten, die wel deze beslissing nemen.
Dit schrijft de reanmimatie raad er over:
Uitsluitend voor Nederland:
De niet-reanimeren verklaring
Een niet-reanimerenverklaring kan door een persoon worden opgesteld en
als deze aan een aantal eisen voldoet (handgeschreven, ondertekend, van
een geboortedatum en van de datum van ondertekening voorzien) mag worden
aangenomen dat deze de wens van de betrokkene weergeeft. De
Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) verstrekt
sinds najaar 2007 een niet-reanimerenpenning. Deze penning, gedragen
aan een halskettinkje, is voorzien van een pasfoto, de naam, de geboortedatum
en de handtekening van de eigenaar. Deze penning heeft dezelfde
betekenis als een wilsverklaring op papier en dient gerespecteerd te
worden.
Een reanimatiepoging hoeft niet te worden ondernomen als vóór aanvang
duidelijk is dat de patiënt een rechtsgeldige niet-reanimatieverklaring
heeft.
Maar leekhulpverleners dienen bij iemand met een circulatiestilstand niet
op zoek te gaan naar een wilsverklaring (geschreven verklaring dan wel
niet- reanimerenpenning). Zo wordt voorkomen dat de reanimatiepoging
wordt uitgesteld en de uitkomst van de reanimatie nadelig wordt beïnvloed.
Vaak zal de aanwezigheid van een niet-reanimerenpenning bij aanvang van
een reanimatie niet worden opgemerkt, omdat de borstkas van het slachtoffer
bij basale reanimatie niet behoeft te worden ontbloot en ook als dat
wel het geval is, kan de penning onopgemerkt blijven als deze naar de nek
of rug is verschoven.
Er kan met name voor de leekhulpverlener verwarring ontstaan als later
tijdens de reanimatie de niet-reanimerenwens duidelijk wordt, bijvoorbeeld
als de borstkas wordt ontbloot om de elektroden van de AED aan te
brengen. Het kan van de leekhulpverlener niet worden gevergd dat deze zijn
reanimatiepoging gaande de procedure staakt. Het besluit om op deze
grond een reanimatiepoging te staken wordt overgelaten aan de professionele
hulpverlener die naar verwachting enkele minuten later zal arriveren.

Bron : http://www.reanimatieraad.nl/content/?code=UR7DQXtgR3M26VK4TvZQhqV8NVjgWYyT
http://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/downloads/NRR69440001-bw.pdf

Denk nu nog eens goed aan je uitspraak die je doet? 998765
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #227 Gepost op: 28 december 2011, 00:59:35
Denk nu nog eens goed aan je uitspraak die je doet? 998765
En, lidia, stel je eerst eens even voor in het daarvoor bestemde topic. Jouw eerste post mag op z'n zachtst gezegd wel een aparte binnenkomer worden genoemd...
Ik hoop dat je je niet alleen maar hebt geregistreerd om enkel dat berichtje te kunnen plaatsen, maar dat je van plan bent meer (nuttige) bijdragen te gaan leveren op dit forum. In dat laatste geval: Welkom.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #228 Gepost op: 28 december 2011, 01:23:19

Helemaal met je eens, Lidia!
Als ex-hulpverlener, met een respectabel aantal dienstjaren, maar geveld door kanker en met geen verdere vooruitzichten dan een akelige doodsstrijd, vind ik een hulpverlener die toch reanimeert en die zich vervolgens verschuilt achter 'plicht' en regelgeving geen knip voor de neus waard.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #229 Gepost op: 28 december 2011, 01:32:47
Helemaal met je eens, Lidia!
Als ex-hulpverlener, met een respectabel aantal dienstjaren, maar geveld door kanker en met geen verdere vooruitzichten dan een akelige doodsstrijd, vind ik een hulpverlener die toch reanimeert en die zich vervolgens verschuilt achter 'plicht' en regelgeving geen knip voor de neus waard.

Maar daar zit nu net een belangrijk onderscheid. Jij hebt het over hulpverleners, waarmee je neem ik aan degenen bedoelt die op professionele wijze in aanraking komen met de penning. Lidia scheert iedereen over één kam en hoewel ik hoop en stimuleer dat leken ook de aanwijzingen opvolgen van de penning vind ik niet dat je dit te allen tijde mag eisen.