Citaat van: Nachtbroeder1978 op Gisteren om 07:01:15
Bij “leken”hulpverleners zal dit lastiger zijn, er zullen genoeg (te veel) mensen zijn die niet op de hoogte zijn van deze penning en de rechtsgeldigheid daarvan. Het enige dat jou naaste op zo’n moment inderdaad kan doen is het fysiek onmogelijk maken dat jij gereanimeerd wordt. De beste manier hiervoor is dat diegene zich over jou borstkas legt. Hoe moeilijk dit ook zal zijn. Beter dan dat iemand "van je af geslagen" wordt.
Daar zit je dan op een evenement, met 1000 bezoekers, met je medische team, iemand hysterisch op de borstkast van een slachtoffer en het medische team kan niet de juiste acties nemen om de patient adequaat uit de publieke ruimte te halen zonder dat er onrust ontstaat. Misschien kunnen jullie in het volgende topic eens vertellen, hoe jullie dat zien ?
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=58642.0
OK, ik hou mijn reactie nu nog even binnen dit topic.
Laten we als voorbeeld een fictieve situatie creeren op een leuk evenement bij mij in de regio, het Haarlemmer Houtfestival in Haarlem meestal bezocht door een paar duizend mensen.
Situatie: Omdat je weet dat het de laatste keer is dat je dit met je moeder zal kunnen bijwonen besluit je hier met zijn tweeen naar toe te gaan. Je bent goed op de hoogte van haar wens om niet meer gereanimeerd te worden. Op het moment van de grootste drukte zakt zij in elkaar en ademt niet meer. De door omstanders gewaarschuwde festival medewerkers en EHBO-ers komen van alle kanten om je moeder te reanimeren. Om dit te voorkomen ga je over de borstkas van je moeder liggen om duidelijk te voorkomen dat er tegen haar wil een reanimatie gestart wordt. Daarnaast geef je duidelijk aan dat je de wens van je moeder kent en dat zij een niet-reanimatie verklaring heeft en laat zien dat ze een NR-penning om heeft.
Wat te doen:Wat ik zou doen als ik als vrijwilliger op het festival en verpleegkundige (niet in functie) als eerste ter plaatse zou zijn is er voor zorgen dat de niet reanimatie wens gerespecteerd zou worden (deze is tenslotte kenbaar gemaakt door een naaste en bewezen aan de hand van de NR-penning). Ik zou aan de zoon/dochter duidelijk maken dat we deze wens zullen respecteren maar haar moeder wel naar een voor iedereen veiligere plaats brengen. Dit kan je zelfs doen onder voorwendsel naar het overige publiek dat je een veiligere werkomgeving creeert en iemand naar een plaats brengt waar je meer kan betekenen. Hierdoor voorkom je onrust op het veld en kan je alsnog de (bekende) NR-wens respecteren. Op het moment dat je hier toe overgaat zal je zelfs uit een zeer grote mensenmassa snel iemand kunnen verwijderen naar een rustiger omgeving (EHBO-post) omdat als het goed is op zo'n moment je centrale post (of communicatie post of verbindingen of hoe je het wil noemen) er voor zorgt dat iedereen die bereikbaar is (al is het op verschillende portofoon kanalen) en beschikbaar zijn maximale medewerking verleent om de weg vrij te maken.
En ja, is er niemand die deze NR-wens kenbaar kan maken
en de NR-penning wordt niet gezien, dan zal je dus terplaatse starten met een reanimatie, eventueel voorafgegaan aan het verwijderen van iemand uit de mensenmassa voor de (eigen) veiligheid. Kom je dan ondertussen een penning tegen dan zou ik misschien wel voor de rust een toneelstukje opvoeren (hoeveel mensen zullen er daadwerkelijk op het oog kunnen zien of je juiste compressies geeft en goed beademt). en iemand zo snel mogelijk van het veld verwijderen.
In beide gevallen dat de NR-verklaring / penning bekend is dus zo snel mogelijk voor transport zorgen naar een besloten plaats.(scoop and go) Daar verder kijken. Stel er komen vragen uit het publiek, dan kan je ook aangeven dat er zorgvuldig gehandeld is naar de wens van de betrokkene.
Daarnaast dnk ik dat er in dergelijke situaties ALTIJD de nodige onrust zal ontstaan, zelfs als je iemand reanimeert en deze na de eerste AED klap, en voor aankomst van de Ambu iedereen al heeft bedankt voor de goede zorgen.
@RESCUE: Je aanname dat iemand die nadrukkelijk zijn / haar geliefde wil beschermen tegen iets wat deze nadrukkelijk niet wil (reanimatie) meteen hysterisch is lijkt me wat kort door de bocht.
Wat voor evenementen doe jij dat je op een bezoekerspopulatie van 1000 bezoekers een medisch-team hebt klaarstaan?? Is de gewone afdekking door een aantal EHBO-ers en de regulier beschikbare ambulancedienst niet voldoende??
GreetZ,
Nachtbroeder1978