Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 160508 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #290 Gepost op: 31 december 2011, 14:29:48
@Nachtbroeder: de meeste zorgverzekeraars vergoeden een EHBO/Reanimatiecursus volledig of gedeeltelijk. Soms is het wel een eis dat de cursus gevolgd moet worden bij een Reanimatiepartner van de Hartstichting. Vreemd genoeg vergoedt IZZ juist helemaal niets...ehh..de zorgverzekeraar voor mensen die werken in de zorg *zucht*. Alsof iedereen in de zorg kan reanimeren.

Maar ach...wat zijn de kosten?? Bij ons klaagt eigenlijk niemand. De kosten zijn eigenlijk voor iedereen draagbaar.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Nachtbroeder1978

• verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
Reactie #291 Gepost op: 31 december 2011, 15:58:32
Een off-topic vraag:

Stopt de big-wet bij een verpleegkundige / arts o.i.d.  op het moment dat deze niet in functie is?

Dat niet, maar waar ik op doel is dat ik op zo'n moment niet aan het werk ben als verpleegkundige of EHBO-er maar als vrijwilliger (op/om/af bouw, eventueel verkeersregelaar/ stagehand etc.) op het festival. Loop dan dus ook eerder met een berg gereedschap dan een verbandtrommel  ;)

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.

Nachtbroeder1978

• verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
Reactie #292 Gepost op: 31 december 2011, 16:04:29
@Nachtbroeder: de meeste zorgverzekeraars vergoeden een EHBO/Reanimatiecursus volledig of gedeeltelijk. Soms is het wel een eis dat de cursus gevolgd moet worden bij een Reanimatiepartner van de Hartstichting. Vreemd genoeg vergoedt IZZ juist helemaal niets...ehh..de zorgverzekeraar voor mensen die werken in de zorg *zucht*. Alsof iedereen in de zorg kan reanimeren.

Maar ach...wat zijn de kosten?? Bij ons klaagt eigenlijk niemand. De kosten zijn eigenlijk voor iedereen draagbaar.

Dat is inderdaad zo, maar als we beginnen met het op scholen en vervolgopleidingen in de verplichte lesstof opnemen van een EHBO-cursus / reanimatie / AED cursus (doen ze zoiets niet al in Duitsland??) lijkt mij een heel mooie invulling van lichamelijke opvoeding / biologie gecombineerd. dan zal voor veel mensen de stap om te handelen een stuk kleiner worden.

Waar het mij om gaat is dat als we met zijn allen willen dat Nederland veiliger wordt en we overal de zogenaamde 6 minuten zone's willen realiseren we er voor moeten zorgen dat deelname aan EHBO / reanimatie / AED cursus zo laagdrempelig mogelijk is.

GreetZ,
Nachtbroeder1978

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #293 Gepost op: 31 december 2011, 17:01:42
Waar het mij om gaat is dat als we met zijn allen willen dat Nederland veiliger wordt en we overal de zogenaamde 6 minuten zone's willen realiseren we er voor moeten zorgen dat deelname aan EHBO / reanimatie / AED cursus zo laagdrempelig mogelijk is.
....
Het is op zich raar dat elke verzekeraar zelf bepaalt wat er in een verzekeringspakket behoort te zitten.
De een vergoed wel (gedeeltelijk) een BLS/AED cursus, de ander weer niet.
Dit soort cursussen zou landelijk standaard in het basispakket moeten zitten, ongeacht waar en bij wie je een EHBO of BLS/AED cursus hebt gevolgd welke voldoet aan de NRR of ERC richtlijnen.

Als iedereen wil dat Nederland veiliger wordt, dan moet je de echte oorzaken aanpakken en niet alleen aan symptoombestrijding doen.
Het realiseren van 6-minuten BLS/AED zone's is een goed initiatief en best wel waardevol, maar beter zou zijn een 6-minuten EHBO zone incl. BLS/AED.
Met uitsluitend BLS/AED kom je niet ver bij een andere stoornis.

Laagdrempelig in de vorm van "voor iedereen bereikbaar en betaalbaar" of "op zo'n laag mogelijk niveau"?
De laatste optie is namelijk in mijn ogen geen optie.
Beter zou zijn, iedereen EHBO op een zo hoog mogelijk (persoonlijk) niveau.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #294 Gepost op: 31 december 2011, 17:03:51

Ik zie het verband even niet met een "veiliger Nederland"  en deelname aan een "EHBO / reanimatie / AED cursus"

Nachtbroeder1978

• Forum gebruiker
Reactie #295 Gepost op: 31 december 2011, 19:40:13
Ik zie het verband even niet met een "veiliger Nederland"  en deelname aan een "EHBO / reanimatie / AED cursus"

veiliger in die zin dat iedereen zich beter bewust is van "wat te doen als er iets gebeurd" dat bereik je als iedereen een bepaalde basistraining zou hebben gehad. Daarnaast is  inzicht in bepaalde risico's ook een vorm van preventie.
Dat je daarnaast altijd een aantal malloten tussen hebt zitten die alleen met hun eigen gewin rekening houden,  of jackass / newkids gaan na doen of denken dat ze schumacher zijn, dat hou je en daar kan je alleen de "brokken" voor opruimen.

GreetZ,
Nachtbroeder1978

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #296 Gepost op: 1 januari 2012, 19:53:40
Tsja...iedereen EHBO zou leuk kunnen zijn. Maar er zijn mensen die dingen echt niet begrijpen, die echt niets met EHBO kunnen (ik bedoel een kwartier over een snelverbandje of echt een kwartier over stabiele zijligging doen en dan niet eens weten waarvoor ze het doen, maar omdat men heeft gezegd dat het gedaan moest worden). Helaas willen deze personen ook nog wel eens juist dolgraag hulp verlenen, omdat zij zich wel betrokken voelen bij de maatschappij. Zo iemand liever niet aan mijn lijf. Deze persoon zal namelijk, back to topic, ook de penning niet kunnen vinden, want die denkt er gewoon niet aan en als hij/zij dan gaat reanimeren dan is de functionaliteit ver en ver te zoeken....

En helaas er zijn verenigingen die dit soort mensen nog wel een diploma 'cadeau' geven.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #297 Gepost op: 1 januari 2012, 21:12:17
Tsja...iedereen EHBO zou leuk kunnen zijn. Maar er zijn mensen die dingen echt niet begrijpen, die echt niets met EHBO kunnen (ik bedoel een kwartier over een snelverbandje of echt een kwartier over stabiele zijligging doen en dan niet eens weten waarvoor ze het doen, maar omdat men heeft gezegd dat het gedaan moest worden). Helaas willen deze personen ook nog wel eens juist dolgraag hulp verlenen, omdat zij zich wel betrokken voelen bij de maatschappij. Zo iemand liever niet aan mijn lijf. Deze persoon zal namelijk, back to topic, ook de penning niet kunnen vinden, want die denkt er gewoon niet aan en als hij/zij dan gaat reanimeren dan is de functionaliteit ver en ver te zoeken....

En helaas er zijn verenigingen die dit soort mensen nog wel een diploma 'cadeau' geven.
Zou het ook niet van toepassing kunnen zijn bij BLS/AED-ers?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

petre

• Forum gebruiker
Reactie #298 Gepost op: 3 januari 2012, 18:54:59
Ik hoop dat er geen enkele rechter het in zijn hoofd krijgt om een Leek te bestraffen voor een geslaagde reanimatiepoging, mits er niet moedwillig en bewust gereanimeerd is terwijl er vooraf al duidelijk was dat men niet gereanimeerd wilde worden.

Je jaagt hiermee namelijk alleen maar mensen weg om een cursus reanimatie te volgen. Je zadelt mensen gelijk op met mogelijke juridische gevolgen en dat alléén omdat ze goed willen doen. Zet je energie eerder in om meer mensen te werven die levens kunnen redden, dan om ze af te schrikken...

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #299 Gepost op: 3 januari 2012, 19:01:20
De NVVE (die de penningen uitgeeft) heeft een heel duidelijk antwoord op haar website staan.

Ik als EHBO'er ben het eens met hun antwoord:

Citaat
2.5 Hoe moet een EHBO-er met de niet-reanimerenpenning omgaan?
In het handboek van het Oranje Kruis staat dat een EHBO-er de reanimatie niet hoeft te starten als de penning aanwezig is. De EHBO-er mag niet op zoek gaan naar de penning, omdat dit tijdverlies betekent. Mensen die wel gereanimeerd willen worden kunnen dan namelijk tekort worden gedaan. Mocht de EHBO-er bij het ontbloten van de borst een penning aantreffen, dan kan hij stoppen met reanimeren. Hij mag ook doorgaan tot professionele hulpverleners aanwezig zijn. De professionele hulpverlener dient de penning te respecterenen en te stoppen of niet te beginnen met de reanimatie.

bron: www.nvve.nl > veel gestelde vragen > over wilsverklaring > vraag 2.5

Vooral de zinsnede dat je gewoon door mag gaan tot de ambulance er is stelt mij gerust.