Nee, maar het is wel degelijk van invloed op de beslissing die ik op zo een moment moet maken.
Nu hier op een forum is het nog redelijk eenvoudig er over te praten en na te denken, wat ook zeker heel goed is dat we het doen.
Ik probeer alleen te zeggen, dat vanwege al die factoren die mee spelen (en hier ook genoemd worden) ik moeilijk kan zeggen wat ik precies zou doen, heel simpel omdat ik nog niet in die situatie geweest ben.
Om het simpel te zeggen, ik acht het heel goed mogelijk, dat iemand die als EHV'er ergens is, begint met een reanimatie en vervolgens na verloop van tijd een penning tegen komt. Door alle emoties, stress, toeschouwers etc misschien "niet in staat is" te stoppen en gewoon het bandje afspeelt zo als het er tijdens trainingen geprogrammeerd is.
Ik vind wel dat je hier een eerlijk standpunt inneemt. Het is ook moeilijk.
Het is ook goed om hierover na te denken. Dus de opmerking van Willem D. waarin hij stelt dat;
"Val a.u.b de (leken) eerstehulpverlener niet en nooit lastig bij trainingen met ethische, morele en juridische beslissingen" vind ik moreel verwerpelijk.
Vanuit de gezondheidsethiek valt er wel iets zinnigs over te zeggen.
De gezondheidsethiek is te herleiden naar 4 basale principes:
- Principe van respect voor autonomie
- Principe van niet schaden
- Principe van goed doen
- Principe van rechtvaardigheid
In de kader van deze discussie hebben wij te maken met het principe van respect voor autonomie Autonoom handelen staat voor een individu die zelfstandig en onafhankelijk handelt. Met betrekking tot de invulling van het begrip autonomie bestaan verschillende opvattingen in de filosofie.
Er worden drie aspecten onderscheiden die van belang zijn bij het autonomiebeginsel, te weten:
- Vrijwilligheid
- Authenticiteit
- Doelbewuste overweging
Vrijwilligheid; er is geen sprake van dwang. De patiënt handelt of besluit, omdat hij dat zelf zo wil.
Authenticiteit; er is sprake van een besluit volgens de eigen waarden en levensdoelen. De patiënt neemt een besluit, omdat hij dat goed vindt naar eigen overtuiging.
Doelbewuste overweging; het besluit wordt genomen op basis van een redelijke overweging van alle beschikbare alternatieven. De patiënt besluit op basis van alle relevante informatie ten aan zien van de behandelingsalternatieven. De redelijkheid staat centraal.
Hulpverleners respecteren het principe van respect voor autonomie als zij de patiënt in staat stellen autonoom te handelen door bovenstaande aspecten in acht te nemen.
Expert.