@Willem D.:
Dat je de reanimatierichtlijnen als kennisgeving aanneemt en ze geen enkele status vindt hebben is ons wel duidelijk. Blijkbaar dringt het niet tot je door dat het negeren van een penning niet alleen indruist tegen de NRR richtlijnen, maar ook tegen een aantal grondrechten en wetten. Immers, een mens is de baas over zijn eigen lichaam.
Je vraagt naar de bekende weg.
Klakkeloos neerzetten dat NRR reanimatie richtlijnen geen enkele status hebben is te ver gezocht en dat schrijf ik ook niet.
De NRR richtlijnen hebben wel degelijk status, alleen op een ander vlak, namelijk maatschappelijk en medisch, maar zeer zeker geen wettelijke of juridische status.
De NRR richtlijnen zijn geen wet of regelgeving.
De NRR
reanimatie richtlijnen zijn duidelijke (internationale) handvatten hoe te handelen en ik hou mij daar ook aan omdat ik weet dat zij volgens de laatste medische inzichten zijn samengesteld.
De reanimatierichtlijnen en de niet-reanimeren richtlijnen zijn twee totaal verschillende zaken.
Handelingen richtlijnen versus niet-starten/staken richtlijnen.
Over de NRR
niet-reanimeren richtlijnen heb ik andere gedachtegangen mbt de
uitvoer in het openbaar.
Ik respecteer de wens van het slachtoffer, alleen de omstandigheden in het openbaar maken de wijze van handelen anders dan in een besloten omgeving.
Ik start en laat dan de morele en etische beslissingen over staken van een reanimatie in het openbaar aan de professional over.
Naar de bekende weg vragen of hiernaar verwijzen is over het algemeen een duidelijk teken dat er verschillen in meningen en inzichten zijn en dat er dus ruimte moet zijn om hierover op een gezonde manier te discussieren.