Expert,
Ik ben dan geen Willem, maar ik wel er wel even op reageren
Willen, ga wat mij betreft je Goddelijke gang, maar als bij een patient sprake is van een vrijwillig en weloverwogen standpunt inzake het afzien van reanimatie dan dien je ook in een openbare gelegenheid als leekhulpverlener niet te starten met reanimeren als direct een geldige niet-reanimatiewens van de patient zichtbaar is, of wordt getoond.
Over het algemeen zal zo'n penning pas zichtbaar wanneer de kleding wordt verwijderd om een AED aan te sluiten of wanneer de ambulancebemanning het overneemt. Een lekenhulpverlener is over het algemeen dan allang begonnen met de reanimatie.
Mocht de penning uiteindelijk zichtbaar worden dan kan je stoppen of doorgaan (dat geeft de NRR zelf aan over de lekenhulpverlener). In de huidige maatschappij is het denk ik eerder verstandiger om door te gaan om gedonder te voorkomen. Mensen aan de zijlijn menen het altijd beter te weten en kunnen zelfs vrij gewelddadig worden.
Wanneer ik in dit soort gevallen zou moeten reanimeren dan houd ik de eer aan mezelf en door gaan met reanimeren tot de ambulance er is. Mijn veiligheid gaat in dit geval dan vóór de wens van het slachtoffer.
Jij ontrekt jezelf aan moreel beraad, zegt de wens van een patient te respecteren en doet dat vervolgens alleen onder jouw voorwaarden, waarbij je de richtlijnen van de NRR ter discussie stelt. Daarmee stel ik jouw rol als hulpverlener serieus ter discussie.
Voor ons profs ligt het in de NRR-richtlijnen vast dat wij moeten stoppen op grond van de WGBO. Dat is gewoon een heldere richtlijn
Volgens de richtlijnen van de NRR moet de lekenhulpverlener moet een keuze maken tussen doorgaan of stoppen. Die keuze is zeer zwaar. Persoonlijk denk ik nog wel zwaarder dan voor ons profs. Wat mij betreft zou de richtlijn hetzelfde moeten worden als voor de profs. Zodra de penning zichtbaar is stoppen met de reanimatie. Dan is het gewoon duidelijk wat er moet gebeuren. Nu is het maar een zeer halfslachtige richtlijn die in feite geen houvast geeft en een haast ondoenlijke keuze laat voor iemand die een stuk minder getraind is dan de professionals.