Van Rode Kruis vrijwilligers die wel eens op stap gaan in openbare gelegenheden met patiënten met een niet reanimeer beleid ken ik de volgende handelswijze.
In geval van een hartstilstand zal de patiënt z.s.m. uit de openbare ruimte gehaald worden.
Om ongewenst gedrag van omstanders te voorkomen zal zonodig een niet-effectieve of fake-reanimatie worden gestart.
Uiteraard is dit vooraf met meereizende familieleden besproken.
Precies, en dat is wat in georganiseerde settingen vooraf kunt regelen. Zie ook de
discussie bij evenementenhulpverlening, protocol overlijdenIn BHV situatie's (zeg maar het BHV-team van supermarkt, evenementen,) en andere vormen van georganiseerde hulpverleningen kan je vooraf afspraken maken, met de mensen die geacht worden op hulp te verlenen, en die zo'n incident proberen effectief op te lossen. Zie daarvoor de
discussie bij evenementenhulpverlening, protocol overlijdenBinnen Prive situaties, is het ook relatief simpel. het niet aanvangen van een reanimatie is dan ook vooraf besproken.
Binnen de situatie waar je toevallig als eerste hulpverlener aankomt, en begin met de hulpverlening, en dan de Niet Reanimatie Penning ontdekt, moet je de keuze maken, en die keuze is hopelijk gebasseerd op de NRR richtlijnen, en ook op alles wat te maken heb met je eigen veiligheid.
Ik ben het direct met Expert en anderen eens, Het respect voor, en de wilsbeschiking van de patient, integriteit van het lichaam staat ergens boven aan je afwegingenlijstje. echter daarboven staat nog altijd eens en altijd jouw eigen veiligheid.
Elke situatie is anders, dus zeggen ik zal altijd de volgende keuze maken, bestaat niet. Ik hoop altijd dat de keuze van het slachtoffer altijd van af begin mogelijk is.. En op een overvolle plaatselijke markt maak je misschien wel een andere keuze, dan in het achteraf steegje, of in het park, of op de begraafplaats.
Dus iedereen sterkte gewenst met hun beoordelingsvermogen, om elke situatie, goed in te schatten. Het is namelijk niet simpel.