Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159125 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #420 Gepost op: 9 januari 2012, 11:40:56
Wat denk ik een bijkomend probleem is, is dat de voorlichting binnen de EHBO-lessen over een niet-reanimatiepienning (NRP) zeer te wensen overlaat.
We hebben het hier eerder in dit topic al over gehad. :)

Er moet meer voorlichting komen over de penning, onder Rode Kruis afdelingen en EHBO-verenigingen, onder hulpverleners en onder het publiek.

In dergelijke voorlichting moet de nadruk liggen op de reden dat mensen een penning nemen. Het doel van voorlichting moet zijn om begrip te kweken onder (leken)hulpverleners voor de penning en zijn dragers. Dreigen met rechtszaken werkt helaas vaak averechts.

Het is interessant dat veel hulpverleners roepen toch te reanimeren als zij een penning aantreffen. Waarom is dat?
Niet kunnen accepteren dat het slachtoffer dan overlijdt? Angst voor hun eigen emotionele reacties? Denken dat zij in de positie zijn om die beslissing te kunnen of mogen nemen? Omdat starten met reanimeren er zo is ingeramd? Omdat ze denken dat het publiek over de rooie gaat als ze niet starten met reanimatie?
Iedereen schiet enorm in de verdediging. Terwijl we het misschien veel meer over emotie moeten hebben.

Voorlichting moet zich focussen op die aspecten en daar uitleg over geven. Daarmee wordt mogelijk de drempel lager om de penning te accepteren en de wensen van het slachtoffer te volgen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #421 Gepost op: 9 januari 2012, 12:49:05


* Ik heb geen idee of het nu wel in de 26e druk staat, de 26e druk heb ik niet.

Ja het staat er in met een voorbeeld.
De uitleg die er bij staat is heel kort samengevat:
-Je mag er niet naar gaan zoeken voor een reanimatie, als je hem niet meteen ziet zitten begin je gewoon met reanimeren.
-Zodra je de NRP tegenkomt mag je er voor kiezen te stoppen of doorgaan tot de professionele hulpverlening er is.
(of dat wenselijk is is het onderwerp van deze discussie )


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #422 Gepost op: 9 januari 2012, 16:46:37
Voor alle duidelijkheid ik zou het een hulverlener NIET kwalijk nemen als hij mij onder druk van het publiek toch reanimeert, niemand hoeft zijn eigen veiligheid in gevaar te brengen vanwege mijn wens.

Dit is de omgedraaide wereld!  
En ik vind het ook een verkeerd signaal .  

Ook het publiek moet accepteren dat er mensen zijn zoals jij.  Ik denk met uitleg vanaf de hulpverlener "mevrouw, wil niet gereanimeerd worden dit heeft zij aangegeven doormiddel van een niet-reanimatie-penning"

Stel jouw familie is hierbij, mensen die weten dat jij niet gereanimeerd wilt worden maar je wordt toch gereanimeerd......
Of ik heb "ruzie" met je familie  of ik heb "ruzie"  met de omstanders......."ruzie" zal ik dus krijgen......  en trouwens bij evenementen is er beveiliging  die zorgen maar voor dat het publiek weg gaat.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #423 Gepost op: 9 januari 2012, 16:57:39
Dit is de omgedraaide wereld!  
En ik vind het ook een verkeerd signaal .  
Tja Kusje, dat kan je wel vinden, maar soms is het helaas zo  :|. De wens van het slachtoffer gaat boven de opinie van het publiek, dat ben ik absoluut met je eens. Maar de veiligheid van de hulpverlener staat vooraan, zeker wanneer deze herkenbaar is als zijnde hulpverlener (bijvoorbeeld op een evenement). Soms zal de hulpverlener dan een keuze moeten maken die misschien niet beste is, maar wel de veiligste.

Op het forum wordt wel een beetje de indruk gewekt dat op ieder evenement het publiek agressief wordt indien er niet gereanimeerd wordt bij een NR-penning. Of dat daadwerkelijk gebeurt dat weet bijna niemand, want die situatie is tot op heden bijna niet voorgekomen. Toch starten moet voorbehouden zijn voor zeer uitzonderlijke gevallen, maar het kan voorkomen dat het nodig is.


lidia

  • ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #424 Gepost op: 9 januari 2012, 18:09:14
Over de situatie dat het bedreigend mocht worden voor de hulpverlener heb ik met mijn zoon en dochter ook duidelijke afspraken gemaakt.
In dat geval verhinderen zij de reanimatie niet en we hopen dan maar dat de beroepshulpvelening op tijd is om een reanimatie in de ambu te beeindigen!
respecteer mijn wens


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #425 Gepost op: 9 januari 2012, 18:56:46
Dit is de omgedraaide wereld!  
En ik vind het ook een verkeerd signaal .  

Ook het publiek moet accepteren dat er mensen zijn zoals jij.  Ik denk met uitleg vanaf de hulpverlener "mevrouw, wil niet gereanimeerd worden dit heeft zij aangegeven doormiddel van een niet-reanimatie-penning"

Stel jouw familie is hierbij, mensen die weten dat jij niet gereanimeerd wilt worden maar je wordt toch gereanimeerd......
Of ik heb "ruzie" met je familie  of ik heb "ruzie"  met de omstanders......."ruzie" zal ik dus krijgen......  en trouwens bij evenementen is er beveiliging  die zorgen maar voor dat het publiek weg gaat.    

Daarom verkiezen wij er voor nu voor om het SO met NRP zsm in de EHBO tent te krijgen inclusief eventuele familie/begeleiding om daar te handelen naar de wens van het SO, buiten het feit dat dit de veiligheid van de EHBO etc ten goede komt, geeft dit ook rust voor familie en SO in een moelijke tijd.

Een eventueel "toneelstukje" sluit ik hierbij niet uit, al naar wat de hulpverlening ter plekke nodig acht.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #426 Gepost op: 9 januari 2012, 19:00:38
Niet om het een of ander, maar als er op straat of op een evenement wat gebeurt, zijn wij er altijd als de kippen bij en verwachten we dat "iemand" wat doet, met name van personen herkenbaar aan hun hesje met de opdruk EHBO of ambulance. Dat is nu eenmaal het verwachtingspatroon.
Doen deze hulpverleners niets of plotseling niets meer in de ogen van het publiek, onwetend dat er sprake is van een niet-reanimerenpenning, dan moeten deze hulpverleners het echt gaan ontgelden.
Het besluit om toch te starten en door te gaan met reanimeren om het publiek "tevreden" te stellen is dus wel zo wijs.
Discussieren met omstanders is echt het laatste wat je moet gaan doen, je verwaarloosd je slachtoffer en verzand in onmogelijke discussies.

Alle opgestelde en geldende protocollen en richtlijnen ten spijt, het is en blijft altijd een proces van het maken van afwegingen bepaald door de omstandigheden waarin je moet hulpverlenen. Dat geldt voor zowel EHBO_ers als ambulance.
En wijk je af om de veiligheid te garanderen of protocollen tekort schieten, vastlopen of onduidelijk zijn, dan heb je van mij alle zegen.
Het gaat in de eerste plaats om de veiligheid van de hulpverlener en, hoe droevig ook voor diegene die dit verlogenen, als laatste om het welzijn of inwilligen van de wens van een slachtoffer op straat.

Als de veiligheid van jou als eerstehulpverlener (EHBO-er of ambulancemedewerker) in gevaar komt door het niet-starten of staken dan moet je echt alle persoonlijke principes opzij gaan schuiven en gaan voor je eigen veiligheid.
Als dat betekent dat je tegen je eigen principes in moet handelen en toch moet gaan reanimeren, het zij zo.

Eerstehulpverlening is keihard.
Wind er geen doekjes omheen of duw het niet in een hoekje, er kunnen soms mensen dood gaan bij een eerstehulpverlening, maar daar staat tegenover dat je wel velen kunt helpen (overleven).
Ben je niet in staat (om wat voor reden dan ook) om ter plekke (soms keiharde) beslissingen te maken als eerstehulpverlener, dan moet je dit eigenlijk niet doen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


lidia

  • ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #427 Gepost op: 9 januari 2012, 19:15:58
Als het jou in de LAATSTE plaats gaat om de wensen en het welzijn van het slachtoffer dan vraag ik me af waarom je eigenlijk hulpverlener bent geworden.
Ik hoop dat als jij ooit in de situatie mocht komen waarin je moet besluiten dat reanimatie voor jou niets meer kan betekenen en je dus ook penningdrager wordt, je een hulpverlener treft die niet zo star is als jijzelf
respecteer mijn wens


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #428 Gepost op: 9 januari 2012, 20:06:38
werd door een collega op dit (oude) filmpje gewezen, de tekst die eronder staat is nog best interessant

http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/33955/reanimeren_of_niet_
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.