Na een lange tijd meelezen zit ik eigenlijk met één vraag.. Moet/kan je onderscheid maken tussen rea's bij een hartstilstand op straat , in huis etc. En bij trauma reanimaties, bij een VKO etc.?
Het belangrijkste verschil tussen trainen van vaardigheden en de praktijk is, dat elke situatie mogelijk net even iets anders is. Er ligt namelijk geen pop, lijkt op een meisje met een kinderhoofd, netje schoon gepoetst in een leslokaal, maar meestal een lelelijke man, waar de mond niet schoon is..
Als je bij iemand thuis, bent, en iemand ligt in halletje, van 1 bij 2 meter, onder aan de trap, zal je misschien ander moeten handelen, dan als iemand in een werkplaats ligt, tussen de troep. Dus naar gelang de situatie zul je moet handelen naar beste vermogen en beste inzichten.
Dus in de praktijk situatie zul je altijd moeten inspelen om verschillende omstandigheden. Je kan dus nooit zeggen, in die situatie moet je dat doen, of bij een traumatische reanimatie, doe ik altijd dat, of bij een aantreffen van een Niet-Reanimatiepenning (back on topic) doe ik altijd dat.
Je zult dus altijd moeten vertrouwen op je organisatietalenten, en improvisatie vermogen. En je mag hopen, dat daarvoor een voldoende getraind en geoefend hebt.. Wat mij betreft oefen eens tijdens een reanimatieherhalingles, met een iemand die buiten in de regen ligt, of in de modder, of nog half op een trap ligt. Het komt niet vaak voor dat iemand een leslokaal onbedoeld op de grond ligt.
Kan je gelijk ook eens een scenario er tussen stoppen, waarin je onverwacht een NR penning tegen komt.