Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 160808 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Ik leer mijn cursisten wat een nvve penning is. Wellicht wat ongelukkig neergeschreven. Ik vertel erbij dat ik persoonlijk zou stoppen en dat zij mogen stoppen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Een penning is niet rechtsgeldig omdat er geen foto en handtekening op staat. Normaal gesproken verwijst deze naar een pas (niet-reanimerenpas, behandelverbod of laat-mij-gaan-pas) die men bij zich draagt.
Dit is een vorm van behandelovereenkomst waar artsen en verpleegkundigen zich aan moeten houden. Leken hoeven geen behandelovereenkomst te hebben en hoeven zich er dus niet aan te houden, maar het is natuurlijk wel zo netjes.
Indien iemand een van deze passen draagt is er dus geen sprake meer van wilsonbekwaamheid of zaakwaarneming (zodra dit bekend is).

bron: http://www.nvve.nl/nvve2/faq.asp?pagkey=146589
CN NRK

Moon

• Senior gebruiker
Op de penning staan foto en handtekening en is dus wel degelijk rechtsgeldig. Sterker, het is momenteel het enige "bewijs" waarop gelet zou kunnen/moeten worden als je het in een oogopslag aantreft.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Goh, dan moeten we dat maar eens snel vertellen aan de nvve, die de penningen zelf uitgeeft... :-\
CN NRK

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Mea culpa,  de nvve schrijft op site iets anders dan in hun informatiegids. Misschien is mijn gids verouderd.
Op de site staat:
2.4 Wat kan ik met een niet-reanimerenpenning?

De penning is een (uiterst korte) niet-reanimerenverklaring, die u om de hals kunt dragen. In geval van een (bijvoorbeeld) een ongeluk zal een hulpverlener deze penning snel zien en weten dat het uw wil is om niet gereanimeerd te worden. Door uw foto en persoonsgegevens op de penning weet de hulpverlener zeker dat u degene bent die de penning ondertekend heeft. U verbiedt met de penning onder alle omstandigheden elke vorm van reanimatie.
CN NRK

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Op welke basis? Waarom zouden ze moeten stoppen. Dat hoeven ze niet, mag wel :-X

Dan leer je je cursisten je eigen mening aan. Op zich niets mis mee, maar alle andere instructeurs doen het ook. Allemaal naar eigen goeddunken.

Dat heb je natuurlijk bij alles en het valt ook niet te voorkomen. Maar je zou dan toch denken dat als er een richtlijn uit zo komen dat die in ieder geval duidelijk is.

En wat de discussie reanimeren/ niet reanimeren betreft denk ik dat de wereld behoorlijk zwart-wit moet zijn. Anders:

- verhoog je de drempel van mensen om iemand te helpen
- kun je niet garanderen dat iemand die dit niet wil ook echt niet gereanimeerd gaat worden
- ben je onnodig kwetsbaar voor strafrechtelijke ververvolging

Nou, strafrechterlijk vervolging valt wel mee. Eris niemand nog gevolgd om die reden. Zo gek zijn we nou nog niet hier.

In de praktijk is het zaak om te beginnen en daarna pas uitsluiten. Daarom is het begrijpelijk dat een leek nog doorgaat. Ik zou er echter geenmoeite mee hebben als er weloverwogen gestopt wordt.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
De nvve schrijft hier over:
2.5 Hoe moet een EHBO-er met de niet-reanimerenpenning omgaan?

In het handboek van het Oranje Kruis staat dat een EHBO-er de reanimatie niet hoeft te starten als de penning aanwezig is. De EHBO-er mag niet op zoek gaan naar de penning, omdat dit tijdverlies betekent. Mensen die wel gereanimeerd willen worden kunnen dan namelijk tekort worden gedaan. Mocht de EHBO-er bij het ontbloten van de borst een penning aantreffen, dan kan hij stoppen met reanimeren. Hij mag ook doorgaan tot professionele hulpverleners aanwezig zijn. De professionele hulpverlener dient de penning te respecterenen en te stoppen of niet te beginnen met de reanimatie.

Lijkt me een prima uitgangspunt.
CN NRK

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Ik lees hier dat er veel onduidelijkheid is over de niet-reanimtie penning. Ik heb er zelf ook veel problemen mee gehad. Toen ik net 1 maand ehbo-er was kreeg ik een sms via de aed-alert. Bij het desbetreffende adres aangekomen naar binnen gerend met een brandweerman voor me. Eenmaal boven aangekomen lag mevrouw op bed. Tegen de brandweerman gezegd dat mevrouw van bed af moest. Op dat moment komt de echtgenoot binnen en zegt dat hoeft niet want ze wil niet gereanimeerd worden. Volgens mijn curcusboek van het oranje kruis moet je altijd starten met reanimatie of je niet zeker weet of het wel de wil van de vrouw was en niet van haar man en de penning kan ook wel niet kloppen. Ik heb toen besloten de reanimatie niet te starten, echter bleef dit aan mij knagen en heb ik contact opgenomen met de nvve. De nvve vertelde mij dat het heel simpel is als zoiets gezegd wordt en je ziet een penning begin je niet. Dit vond ik erg tegenstrijdig met wat het cursusboek zegt( ten aller tijden starten). Hierna heb ik contact opgenomen met het oranje kruis. Na het uitgelegd te hebben aan de voorzitter vertelde hij mij het volgende: Als je iemand aantreft start je met de reanimatie, wanneer je tijdens of voor de reanimatie een niet reaninamtie penning vind dan stop je of begin je niet. Wanneer de echtgenoot of familie lid je er op wijst controleer je het. Als er een pennig is wordt er niet gereanimeerd. Tref je geen pennig aan staat je het vrij te starten of niet te starten.

Ik hoop jullie hier iets wijzer mee te maken

Moon

• Senior gebruiker
Leuk als het OK dit telefonisch zegt, maar heel sec staat in het boek wat anders. Blijft voor mij nog altijd de vraag waarom familie 112 belt wanneer iemand niet gereanimeerd wil worden. Okay kan schrik zijn, kan zijn dat men denkt dat het wat anders is, kan van alles zijn. Inderdaad pas meegemaakt dat we een tijdje iemand hebben mogen reanimeren in thuissituatie die terminaal bleek te zijn :s

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Een paar regels tekst, die niet eens dezelfde boodschap verkondigen, beslissen hoe te handelen in alle gevallen.  

Ik ga niet voorbij aan het feit, dat elke reanimatie een unieke situatie op zich zelf is.
Ik zal dan ook handelen naar eer en geweten.