Denk niet dat te maken heeft met een slapjanus zijn. Hij maakt tenminste een keuze uit een voor hem persoonlijk lastige dilemma. Autonoom of niet is min inziens hier geen punt van discussie. Wellicht heeft ze de tattoo in een opwelling gedaan, maar nu ben ik aan het speculeren. Als deze mevrouw haar niet reanimeren verklaring en haar penning gewoon draagt, dan lijkt mij niets aan de hand.
Dit onderwerp zal een eeuwige discussiepunt zijn en blijven binnen de hulpverlening.
Deze dame geeft heel weloverwogen aan dat ze niet besprongen wil worden en ik geef haar groot gelijk. Daarmee maakt ze haar wens heel erg duidelijk. Het staat namelijk op haar borst getatoeëerd en niet op haar rug. Dit heeft
alles te maken met autonomie.
Je kunt als hulpverlener, en als arts al helemaal, niet zeggen..; "ja mevrouw, natuurlijk heeft u autonomie, maar nu even niet!" Zoiets is wat mij betreft ondenkbaar.
Als je dan de opmerking over autonomie volledig negeert en glashard opschrijft dat je
eigen belang voorgaat, omdat je bang bent juridisch vervolgd te zullen worden, wanneer je
geen reanimatiepoging onderneemt, dan ben je wel degelijk een slapjanus. En wel een van de allergrootste orde!