Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 164777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #560 Gepost op: 3 november 2014, 11:23:13
Citaat van: honderd link=msg=1305985 date=1415009662
De leeftijd kan meegenomen worden in de overweging om de reanimatie (vroegtijdig) te staken. Nou is dit slachtoffer al 91+, en heeft deze al een lang leven gehad. Dit i.c.m. de tattoo, zal voor menig hulpverlener genoeg reden zijn om te staken. Maar wat zou jij doen als je een NR-tattoo ziet van een persoon in de 20, 30, 40?
Lees dit topic even door, iedereen heeft al lang en breed zijn mening gegeven. Het lijkt me nutteloos gewoon alles nog eens te herhalen. Veel lees plezier!

sylvester1986

• Gast
Reactie #561 Gepost op: 3 november 2014, 12:45:02
Citaat van: honderd link=msg=1305985 date=1415009662
Maar wat zou jij doen als je een NR-tattoo ziet van een persoon in de 20, 30, 40?
Respecteren dat deze niet gereanimeerd wil worden, maar loop ik kans vervolgd te worden, dan gaat eigen belang in 1e instantie voor.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #562 Gepost op: 3 november 2014, 13:05:05
Citaat van: Sylvester link=msg=1306002 date=1415015102

Respecteren dat deze niet gereanimeerd wil worden, maar loop ik kans vervolgd te worden, dan gaat eigen belang in 1e instantie voor.

Dan ben je een slapjanus. Wel eens van autonomie gehoord?

sylvester1986

• Gast
Reactie #563 Gepost op: 3 november 2014, 13:17:11
Dan ben ik maar een slapjanus als ik geen zin heb ik eventuele vervolging.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #564 Gepost op: 3 november 2014, 13:25:48
Citaat van: Sylvester link=msg=1306002 date=1415015102
Die kans is er niet. Van burgers wordt niet verwacht dat zij weten hoe te handelen in dit soort casu. Je zal dus niet veroordeelt worden omdat je niet hebt gereanimeerd, als je dit niet kunt of wilt. Als je de hulpverlening maar op gang brengt, en niet 'niks' doet, ben je niet strafbaar aan artikel 450 Sr.

Vider

• NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
Reactie #565 Gepost op: 3 november 2014, 15:23:53
Citaat van: Expert link=msg=1306005 date=1415016305
Dan ben je een slapjanus. Wel eens van autonomie gehoord?
Denk niet dat te maken heeft met een slapjanus zijn.
Hij maakt tenminste een keuze uit een voor hem persoonlijk lastige dilemma.
Autonoom of niet is min inziens hier geen punt van discussie.
Wellicht heeft ze de tattoo in een opwelling gedaan, maar nu ben ik aan het speculeren...

Als deze mevrouw haar niet reanimeren verklaring + penning gewoon draagt, dan lijkt mij niets aan de hand.

Dit onderwerp zal een eeuwige discussiepunt zijn en blijven binnen de hulpverlening.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #566 Gepost op: 3 november 2014, 15:43:43
Citaat van: Vider link=msg=1306024 date=1415024633

Denk niet dat te maken heeft met een slapjanus zijn. Hij maakt tenminste een keuze uit een voor hem persoonlijk lastige dilemma. Autonoom of niet is min inziens hier geen punt van discussie.  Wellicht heeft ze de tattoo in een opwelling gedaan, maar nu ben ik aan het speculeren. Als deze mevrouw haar niet reanimeren verklaring en haar penning gewoon draagt, dan lijkt mij niets aan de hand.

Dit onderwerp zal een eeuwige discussiepunt zijn en blijven binnen de hulpverlening.

Deze dame geeft heel weloverwogen aan dat ze niet besprongen wil worden en ik geef haar groot gelijk. Daarmee maakt ze haar wens heel erg duidelijk. Het staat namelijk op haar borst getatoeëerd en niet op haar rug. Dit heeft alles te maken met autonomie.

Je kunt als hulpverlener, en als arts al helemaal, niet zeggen..; "ja mevrouw, natuurlijk heeft u autonomie, maar nu even niet!" Zoiets is wat mij betreft ondenkbaar.

Als je dan de opmerking over autonomie volledig negeert en glashard opschrijft dat je eigen belang voorgaat, omdat je bang bent juridisch vervolgd te zullen worden, wanneer je geen reanimatiepoging onderneemt, dan ben je wel degelijk een slapjanus. En wel een van de allergrootste orde!

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #567 Gepost op: 3 november 2014, 16:05:14
Hoe zie jij aan de afbeelding of ze er over nagedacht heeft en het dus een weloverwogen keuze is?

Daarbij is er zeker verschil tussen niet arts of gewone (niet gediplomeerde) hulpverlener: arts/(a)vpk kan vervolgd worden bij het niet honoreren van een NR verklaring. Een lekenhulpverlener niet.

En daarbij is een tattoage geen erkend iets. Alleen de penning.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #568 Gepost op: 3 november 2014, 16:28:22
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1306030 date=1415027114
Hoe zie jij aan de afbeelding of ze er over nagedacht heeft en het dus een weloverwogen keuze is?

Daarbij is er zeker verschil tussen niet arts of gewone (niet gediplomeerde) hulpverlener: arts/(a)vpk kan vervolgd worden bij het niet honoreren van een NR verklaring. Een lekenhulpverlener niet.

Erkend door wie?

Een schriftelijke wilsverklaring is het enige dat erkend is. De stichting die de penningen uitgeeft beweert dat hun penning gelijk is aan een schriftelijke wilsverklaring.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #569 Gepost op: 3 november 2014, 16:31:38
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1306030 date=1415027114

Iemand die zich op negentigjarige leeftijd nog laat tatoeëren, maakt wat mij betreft een heel doorwrochte keuze. Een demente roggelaar blijft echt niet vier uur stilliggen in een stoel. Het zou wel verstandig zijn als ze ook een penning bij zich droeg, zodat ze echt beschermd is tegen een halve gare die besluit iemand van die leeftijd toch te reanimeren, omdat ie bang is voor de juridische consequenties.

Tot slot is autonomie van de individu en niet van de dokter of een hulpverlener. Maakt niks uit.