Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159190 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #640 Gepost op: 6 november 2014, 12:41:57
Citaat van: JJ75 link=msg=1306789 date=1415267865
Ik denk dat omgevingsdruk ook mee kan spelen bij leken om toch door te gaan.

Ja dat bedoelde ik o.a. met de hecktiek van de situatie ter plaatse.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #641 Gepost op: 6 november 2014, 18:24:28
Als we van deze richtlijn nu wet maken is dit probleem mijn inziens juridisch opgelost.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #642 Gepost op: 6 november 2014, 18:40:21
Citaat van: Vider link=msg=1306869 date=1415294668
Als we van deze richtlijn nu wet maken is dit probleem mijn inziens juridisch opgelost.

en welke richtlijn bedoel je??

en juridisch is het al lang opgelost....alleen diverse mensen hier op het forum willen dat niet zien/lezen....


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #643 Gepost op: 6 november 2014, 19:01:39
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1306874 date=1415295621
en welke richtlijn bedoel je??

en juridisch is het al lang opgelost....alleen diverse mensen hier op het forum willen dat niet zien/lezen....
Richtlijnen van civiele organisaties als onze reanimatiepartners hebben geen wettelijke status en kracht van wet en regelgeving en zullen deze ook nooit krijgen.

Dus elke organisatie kan en mag eigen reanimatie richtlijnen opstellen en eigen niet-reanimeren inzichten communiceren. Dat kan behoorlijk botsen gezien de (felle) reacties op dit onderwerp.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #644 Gepost op: 12 november 2014, 08:40:07
Antwoorden van minister Schippers (VWS) op vragen van de Kamerleden Dik-Faber (CU) en Arib (PvdA) over het bericht 'Veel vraag naar neutrale niet-reanimeerpenning'.

1 Kent u het bericht ‘Veel vraag naar neutrale niet-reanimeerpenning’? 1)
1 Ja.

2 Bent u het eens met de stelling van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), de Nederlandse Patiënten Vereniging (NPV) en andere patiënten- en ouderenorganisaties dat het van belang is dat er één neutrale nietreanimeerpenning komt, om te voorkomen dat mensen verplicht lid moeten worden van een bepaalde organisatie, of dat er in de toekomst een woud aan
reanimeerpenningen ontstaat? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u stimuleren dat een dergelijk uniform systeem er komt?
2 Ik ondersteun de wens tot een neutrale uitgifte. Ik vind het niet wenselijk dat mensen lid moeten worden c.q. zijn van een organisatie om de penning te mogen kopen. Het verstrekken van een uniforme niet-reanimeer (NR-)penning als enige geldige uiting staat op gespannen voet met de huidige wetgeving rond (schriftelijke) wilsverklaringen. Dit zou namelijk betekenen dat iemand dan ook niet meer op een andere manier (via brief of kaart in portemonnee of tatoeage) zijn wens tot niet reanimeren kenbaar kan maken. Ik vind het echter wel van belang dat er enige uniformiteit komt, omwille van de duidelijkheid voor zorgverleners en patiënten/cliënten Zie voorts antwoord vraag 3 en 4.

3 Deelt u de mening dat het niet langer wenselijk is de registratie van nietreanimeerwensen, en de distributie van niet-reanimeerpenningen, aan private partijen over te laten?
4 Bent u bereid de registratie van niet-reanimeerwensen en de distributie van nietreanimeerpenningen uniform en publiek te regelen, zoals in het verleden ook met donorregistratie is gebeurd? Zo ja, wat is daarvoor het tijdpad? Zo nee, waarom niet?
3 en 4 Ik zal de mogelijkheden onderzoeken een uniforme, neutrale (niet aan een bepaalde stichting of vereniging gelieerde) NR-penning uit te (laten) geven. Ik zal dan ook bezien hoe VWS hier faciliterend kan optreden.

5 Bent u bereid in gesprek te gaan met betrokken patiëntenorganisaties en belangenverenigingen om te spreken over een goede en zorgvuldige voorlichting rond niet-reanimeerpenningen?
5 Ja. Ik vind het belangrijk dat burgers worden voorgelicht over de betekenis van de NR-penning en hoe deze is aan te vragen. Verder vind ik het van belang adequate informatie te verschaffen over levenskansen en kwaliteit van leven na reanimatie. Ik zal dan ook met betrokken organisaties in overleg treden.

1) Nederlands Dagblad, 12 augustus 2014


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #645 Gepost op: 15 november 2014, 13:33:34
Citaat
DEN HAAG - De 91-jarige Nel Bolten uit Den Haag kan opgelucht ademhalen. Haar tatoeage 'Niet reanimeren!!! Ik ben 91+' blijkt toch rechtsgeldig te zijn. Een woordvoerder van minister Edith Schippers van VWS heeft dit bevestigd aan de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Bolten wil niet gereanimeerd worden als haar iets ernstigs overkomt. Daarom heeft ze deze tatoeage op haar borstkas laten zetten. De ambulancediensten lieten eerder weten dat deze tattoo echter niet rechtsgeldig was.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/14-11-2014/minister-schippers-tatoeage-met-niet-reanimeren-van-haagse-nel-bolten-rechtsgeldig
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #646 Gepost op: 16 november 2014, 14:19:35
Je kan je eerst en vooral de vraag stellen of het nog ethisch verantwoord is om iemand van 91 te reanimeren, en of er nog wel een deftige kans is op een "goede" outcome, mocht het al lukken.

Dus ja, ik zou er rekening mee houden.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #647 Gepost op: 16 november 2014, 14:30:38
Citaat van: Willem D. link=msg=1306361 date=1415117955
En daarom kan je ondanks wilsverklaringen/penningen ed als leek (dus ook de brandweer/politie man/vrouw ed) starten met reanimeren en het aan de medische hulpverleners overlaten om in het vervolgtraject de reanimatie te staken.
Ben je als leek direct van een ethisch vraagstuk af.

Bekijk het ook eens van de andere kant.  >:D
Wil je met een wilsbeschikking mensen, EHBO-ers op straat die welwillend jouw leven willen redden bewust psychisch belasten met de acute uitvoering van jouw wilsbeschikking en daarover acuut een beslissing moeten laten nemen?  Dank je wel voor alle psychische ellende die in mijn schoenen wordt geschoven.  >:D  :(

Ahja, want een 91 jarige vreemde die overlijdt op natuurlijke wijze gaat jou veel psychische schade berokkenen. Deze vrouw geeft zelf aan niet meer gereanimeerd te worden, wat heeft het dan voor nut om haar er toch proberen door te trekken? Dat ze aan allerlei sondes nog wat kan wegkwijnen, samen met wat decubitus en vochtletsels door de incontinentie? Psychisch ook niet leuk, niet voor mij als zorgverlener die vecht tegen het onafwendbare omdat ik haar nu eenmaal niet kan, mag en wil laten sterven door opzettelijk toedoen, en niet voor de familie waarvoor de pijn enkel wordt gerekt. En ook niet leuk voor de dame zelf.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #648 Gepost op: 16 november 2014, 15:03:19
En we gaan weer vrolijk verder in het cirkeltje.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #649 Gepost op: 17 november 2014, 16:47:22
We zijn de circel ondertussen zo ver rondgegaan dat dit het resultaat is:

Arts  www.alphalog.nl