Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 160400 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

duikertje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #650 Gepost op: 17 november 2014, 22:21:30
Als ik betrokken raak bij een reanimatie, en ik ontdek d.m.v. een penning, tattoo o.i.d. dat het slachtoffer niet gereanimeerd wil worden, zal ik gewoon de reanimatie staken. Het is allemaal leuk en aardig met al de regeltjes, maar bij mij gaat de wens van het slachtoffer voor de regeltjes.....Ik zou er meer moeite mee hebben als de patiënt door de reanimatie in het ongunstigste geval "aan de slangetjes" kan blijven liggen...Misschien is dat wel de of één van de redenen van de patiënt om niet gereanimeerd te worden. En ik zie wel waar het schip strandt als de wet "om de hoek komt kijken". :-\

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #651 Gepost op: 25 november 2014, 20:01:48
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1306242 date=1415095396

In elk gebied van Nederland waar de brandweer/politie/AED-alert bezig is als First Responders...dan word er na alarmering gestart (en doorgegaan) met reanimatie totdat de ambulance ter plaatse is en het besluit neemt om te stoppen (ongeacht situatie en wensen die men kenbaar heeft gemaakt zoals penningen...tatoeages....briefjes....). Het valt namelijk niet binnen de richtlijnen van de First Responders (geen verschil tussen de "profs" en de "leken") om dit besluit te nemen.
Ik neem toch even de vrijheid om hier nog even op te reageren. Dat dit in jou gebied geld, wil zeker niet zeggen dat dit overal geld. Ik heb al diverse malen binnen de politie berichtgeving over de niet reanimeren verklaring gezien waarbij er ook nadrukkelijk wordt aangegeven dat we dan niet gaan reanimeren. Dat wordt gewoon zo aangeleerd.

Overigens heb ik ook al zat meldingen van reanimaties gehad waarbij ik als eerste ter plaatse al zag dat reanimatie geen zin meer had. Dat de GGD dan door rijd en vijf minuten later hetzelfde constateert is dan inderdaad het juridische afdekken maar ik ga niet nodeloos op een lijkstijf lichaam of ontbindend lichaam lopen drukken omdat dit binnen een richtlijn (welke mij overigens onbekend is) zou vallen.

Het komt overigens ook vaak zat voor dat we als politie ergens binnentreden in het kader van "geen gehoor bewoner" waarbij we gewoon iemand overleden aantreffen. Dan is er over het algemeen ook geen ambulance aanrijdend. Ook dan ligt de keuze min of meer bij de collega's of ze nog een ambulance laten komen en gaan reanimeren of dat ze om een schouwarts / huisarts vragen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #652 Gepost op: 25 november 2014, 21:31:13
Je hoeft ook zeker niet op nodeloos op een lichaam te gaan drukken waarvan duidelijk is dat een dergelijke poging geen zin meer heeft. Zo staat het in de richtlijn "starten, niet starten en stoppen van reanimatie"

Citaat
- Starten van reanimatie; een poging wordt altijd ondernomen, tenzij,
  • het leven van de hulpverlener in gevaar komt
  • Als overduidelijk is dat een dergelijke poging geen zin meer heeft (bijvoorbeeld, lijkstijfheid, onthoofding, ernstige verbranding (verkoling))
  • als voor aanvang duidelijk is dat de patient een rechtsgeldige niet-reanimerenverklaring heeft

Bron: Richtinglijn starten,  niet starten en stoppen van de reanimatie (pagina 4)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #653 Gepost op: 26 november 2014, 17:26:55
 O0
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #654 Gepost op: 28 november 2014, 08:39:46
Video waarin Cliff Reid in gaat op de vraag wanneer juist wel en niet doorgaan met reanimeren.
Cliff Reid - When Should Resuscitation Stop

lidia

• ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #655 Gepost op: 29 januari 2015, 17:14:38
samenvoeging van topics

Ben hier al een hele tijd niet geweest, weet ook niet zeker of wat ik wil plaatsen hier goed staat.
In mijn woonplaats is onderhand een "wildgroei"aan AED's, voor veel mensen een geruststellende gedachte, maar niet voor iedereen.
Plaatsgenoot heeft dus dinsdag maar deze tatto laten zetten.

Met de gedachte dat een getatoeerd reanimatie verbod rechtsgeldig is verklaard.
Tattoo zit op de plaats waar één van de paddles wordt geplaatst.
Mijn vraag wat doen de leken hulpverleners als ze deze tattoo zien.
respecteer mijn wens

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #656 Gepost op: 29 januari 2015, 17:26:09
Citaat van: lidia link=msg=1326824 date=1422548078
Ben hier al een hele tijd niet geweest, weet ook niet zeker of wat ik wil plaatsen hier goed staat.
In mijn woonplaats is onderhand een "wildgroei"aan AED's, voor veel mensen een geruststellende gedachte, maar niet voor iedereen.
Plaatsgenoot heeft dus dinsdag maar deze tatto laten zetten.

Met de gedachte dat een getatoeerd reanimatie verbod rechtsgeldig is verklaard.
Tattoo zit op de plaats waar één van de paddles wordt geplaatst.
Mijn vraag wat doen de leken hulpverleners als ze deze tattoo zien.
 ??? is mijn eerste reactie dan waarschijnlijk. AED nee? oke prima, dan door met hartmassage totdat ambupersoneel verder besluit neemt.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #657 Gepost op: 29 januari 2015, 17:27:17
Ik vind hem niet duidelijk. Is niet echt een niet reanimeren verklaring.  Als ik in verwarring raak doe ik gewoon mijn ding dan moet de professionele hulpverlening maar beslissen.  Misschien dat het tijd wordt voor een niet reanimeren logo voor degene die tatoeëren

lidia

• ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #658 Gepost op: 29 januari 2015, 18:42:08
Vergat er bij te vermelden dat deze persoon ook een niet reanimeren penning draagt, maar niet het risico wil lopen dat deze over het hoofd wordt gezien.
respecteer mijn wens

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #659 Gepost op: 29 januari 2015, 18:49:09
Deze tatoeage heeft wat mij betreft geen meerwaarde want ik vind hem onduidelijk. Dus zie ik de penning over het hoofd ga ik gewoon reanimeren inclusief gebruik van AED.