Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 160396 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

lidia

• ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #660 Gepost op: 29 januari 2015, 18:57:01
Was, gezien eerdere ervaringen, al bang voor dit soort reacties.
Nog steeds schijnt bij de leken hulpverleners, de goede niet te na gesproken, het zelfbeschikkingsrecht dat iedere mens heeft, niet mee te tellen.
respecteer mijn wens

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #661 Gepost op: 29 januari 2015, 19:04:22
Zolang er nog geen AED is zal ik reanimatie gewoon starten, maar zodra ik zo'n tatoo aantref zal ik wel even, tijdens het reanimeren, voor zover het mogelijk is verder kijken naar een penning/ familieleden vragen hoe het zit en waarschijnlijk stoppen.

Maar het is en blijft situatie afhankelijk.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #662 Gepost op: 29 januari 2015, 19:20:30
Citaat van: lidia link=msg=1326850 date=1422554221
Was, gezien eerdere ervaringen, al bang voor dit soort reacties.
Nog steeds schijnt bij de leken hulpverleners, de goede niet te na gesproken, het zelfbeschikkingsrecht dat iedere mens heeft, niet mee te tellen.
Hoezo dat? een penning of een tatoo valt pas op bij het ontbloten van het boven lichaam. Indien er geen AED ter plaatse is op moment dat ik aankom, start ik de reanimatie of neem deze over. Ik zal dan zonder AED niet de bovenkleding verwijderen. Mocht het zo zijn dat tijdens het weghalen van de kleding een dergelijke tatoo als geen AED word aangetroffen, zal ik zoals eerder gemeld de reanimatie blijven voorzetten. Immers staat er niks over de reanimatie zelf... Mocht dit in combinatie zijn met een niet reanimeer penning dan zal ik dat respecteren. Datzelfde doe ik met een AED tatoo.

Echter bij enige vorm van twijfel of sociale druk zal ik de reanimatie blijven voortzetten en de beslissing tot stoppen over laten tot de Ambulancemedici. Neemt niet weg dat ik in alle gevallen ieder zijn wens accepteer en respecteer.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

baksteen

• Instructeur EH
  • Forum gebruiker
Reactie #663 Gepost op: 29 januari 2015, 20:11:37
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1326860 date=1422555630
Immers staat er niks over de reanimatie zelf...  Datzelfde doe ik met een AED tatoo.

Echter bij enige vorm van twijfel of sociale druk zal ik de reanimatie blijven voortzetten en de beslissing tot stoppen over laten tot de Ambulancemedici. Neemt niet weg dat ik in alle gevallen ieder zijn wens accepteer en respecteer.

Ik heb de meeste van jouw bijdragen gelezen, en je komt bij mij over als iemand die over bepaalde zaken goed, of in ieder geval redelijk, nadenkt.
maar...
Wat denk je dat iemand bedoelt als er vermeld wordt dat er geen AED mag worden toegepast? Denk je dat zo iemand dan zolang mogelijk met borstcompressies alléén richting cel-afsterving geholpen wilt worden? Denk je dat zo iemand dús liever niet de kans wil krijgen op een opheffing van een fibrillatie?

Dit zou ik beschouwen als een duidelijke wens om niet gereanimeerd te worden, en dus respecteren
problemen los je op door er wat aan te doen

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #664 Gepost op: 29 januari 2015, 20:35:20
Dus jij ziet de woorden nee AED als een niet reanimeren verklaring? Als er familie in de buurt is kan je vragen wat er mee bedoelt wordt maar als hij of zij in het winkelcentrum neervalt en alleen is moet je heel zeker weten wat er bedoeld wordt mocht je beslissen om te stoppen.  Voor mij is dit niet voor de 100% zeker. En 90% is bij mij niet voldoende om te stoppen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #665 Gepost op: 30 januari 2015, 01:26:25
Citaat van: jelte link=msg=1326847 date=1422553749
Deze tatoeage heeft wat mij betreft geen meerwaarde want ik vind hem onduidelijk. Dus zie ik de penning over het hoofd ga ik gewoon reanimeren inclusief gebruik van AED.

zucht, jij vind het geen meerwaarde want ''ik vind hem onduidelijk''   dat is echt een steengoede argumentatie................ :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #666 Gepost op: 30 januari 2015, 01:47:34
"AED nee" is niet een heel goede tekst, omdat je daarmee de vrijheid geeft om door te masseren tot de ambulance komt die geen AED gebruikt.
Tatoeer dan "Reanimeer mij niet, nooit, onder geen enkele omstandigheid".

De intentie van de tattoo is mij geheel duidelijk, en ik zal in dit geval niet reanimeren of de AED gebruiken, maar gezien de reacties op het forum lijkt het me veiliger om de NR boodschap zo ondubbelzinnig mogelijk vast te leggen.  :-\
Arts  www.alphalog.nl

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #667 Gepost op: 30 januari 2015, 01:57:36
Heeft een "AED nee" tatoeage niet meer nut bij mensen met bv een pacemaker? Het staat mij allemaal niet meer helemaal helder bij, maar ik kan me voorstellen dat die twee zaken niet zo lekker samenwerken. Een dergelijke tatoeage geeft dan aan dat je wel mag masseren, maar dat het gebruik van een AED niet echt handig is?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #668 Gepost op: 30 januari 2015, 06:41:43
Je kan prima een AED bij een pacemaker gebruiken, alleen moet je de plakkers dan voor-achter of flank-flank plakken als de PM onder het rechter sleutelbeen zit. In nood kan je over een pacemaker heen defibrilleren, met het risico dat ie daarna niet meer werkt omdat de draden in de hartspier 'gekookt' worden, en niet meer door het ontstane littekenweefsel heen kunnen pacen (1x meegemaakt).

Geeft dus alleen maar verwarring, en ik denk dat de meeste mensen liever een nieuwe pacemaker dan een uitvaart hebben.
Arts  www.alphalog.nl

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #669 Gepost op: 30 januari 2015, 08:27:08
De tekst van de tatoeage is niet eenduidig en heeft daarom niet de voorkeur. Het is niet goed als er een wildgroei aan teksten en termen komt. De tekst van Delta lijkt mij eenduidig en niet voor enige andere uitleg vatbaar.