Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 160398 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #680 Gepost op: 30 januari 2015, 19:12:54
Citaat van: cavia link=msg=1327320 date=1422638533
Ik kom in het ziekenhuis vaak zelfs mensen tegen waarvde arts als beleid o.a. Ingevuld heeft: Niet reanimeren, wel defibrilleren, wel intubatie, enz... Dus dan moet ik de defi plakken en met m'n handen op m'n rug staan kijken?
Dat is een totaal andere setting met andere zorgverleners en andere middelen en mogelijkheden. Niet relevant voor deze discussie.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #681 Gepost op: 30 januari 2015, 19:16:51
Citaat van: lidia link=msg=1327332 date=1422640478
Ik begrijp best dat niets doen voor veel mensen een optie is waar ze niet aan moeten/willen denken.
Maar ik probeer het te zien vanuit de persoon die duidelijk heeft aangegeven geen enkele vorm van reanimatie te willen.
Zit hier met een groep van mensen die allemaal de penning dragen en echt verontrust zijn door de grote hoeveelheden AED's.
...
Verontrust over toename van het aantal AED's? Dat gaat wel erg ver. Ik denk dat men blij moet zijn dat er steeds meer AED's komen om mensen te helpen die wel gereanimeerd willen worden en een goede kans maken. Dat iemand een persoonlijke keuze maakt om niet gereanimeerd te willen worden heb ik alle respect voor. Ik wil er ook aan bijdragen dat die groep mensen daadwerkelijk niet gereanimeerd wordt. Maar het mag niet zo zijn dat dragers van een penning zich tegen de AED keren, dat vind ik toch enigszins ongepast.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #682 Gepost op: 30 januari 2015, 19:19:43
Citaat van: lidia link=msg=1326824 date=1422548078
samenvoeging van topics

Ben hier al een hele tijd niet geweest, weet ook niet zeker of wat ik wil plaatsen hier goed staat.
In mijn woonplaats is onderhand een "wildgroei"aan AED's, voor veel mensen een geruststellende gedachte, maar niet voor iedereen.
Plaatsgenoot heeft dus dinsdag maar deze tatto laten zetten.

Met de gedachte dat een getatoeerd reanimatie verbod rechtsgeldig is verklaard.
Tattoo zit op de plaats waar één van de paddles wordt geplaatst.
Mijn vraag wat doen de leken hulpverleners als ze deze tattoo zien.
Twijfelachtig overigens of dit een echte tatoeage is. Zo zomaar gephotoshopt kunnen zijn ;).

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #683 Gepost op: 30 januari 2015, 19:55:17
Citaat van: Lunatum link=msg=1327337 date=1422641464
Deze zin begrijp ik niet goed, wat bedoel je hiermee?
Zodra je een penning of familieberichten ontvangt over de wensen van het slachtoffer waar je op dat moment een reanimatie op uitvoert...Dan neemt in elk geval mijn effectiviteit van de reanimatie af. In mijn gevallen kwam dit omdat ik ging nadenken over de situatie...mij langzaam realiseerde welke informatie er binnenkwam...en in de omgeving de sirenes aan hoorde komen.

Dit zorgde ervoor dat bij mij de effectiviteit afnam in de vorm van een mindere concentratie danwel mindere hartmassage.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #684 Gepost op: 30 januari 2015, 20:24:01
Oftewel je durfde geen beslissing te nemen? Op een gegeven moment ''doe je nog maar wat''...

Dat is je vergeven. Het wordt de leek soms knap lastig gemaakt. Een leek beslist of hij of zij doorgaat met reanimatie, totdat hulpdienst het over neemt.

Sowieso krijgt iedere leek die überhaubt kan reanimeren een dikke +1.

Links een penning, rechts een tattoo, af en toe een geschreven verklaring die je eerst maar eens moet ontcijferen, familieleden die allemaal wat anders roepen; het komt voor.

In de meeste gevallen is er in dit land binnen 15 min. een geel busje TP en die neemt de boel over, tot die tijd handel je met je GBV. En met alles wat je hebt geleerd.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #685 Gepost op: 30 januari 2015, 22:42:57
Citaat van: lidia link=msg=1327332 date=1422640478
Ik begrijp best dat niets doen voor veel mensen een optie is waar ze niet aan moeten/willen denken.
Maar ik probeer het te zien vanuit de persoon die duidelijk heeft aangegeven geen enkele vorm van reanimatie te willen.
Zit hier met een groep van mensen die allemaal de penning dragen en echt verontrust zijn door de grote hoeveelheden AED's.
...
Ik denk dat de toename van het aantal AED's en het aantal mensen dat kan reanimeren een goede zaak is. Waar het verontrustende voor de penningdragers er denk ik vooral in zit, is dat er mensen zijn die ondanks de aanwezigheid van een penning moedwillig toch starten met reanimatie. Helaas een angst die soms toch wel gegrond lijkt, gezien sommige reacties in deze discussies en op andere fora. Reanimatie is geen wondermiddel, het succespercentage is nog steeds niet erg groot en er is een groep mensen die bewust kiest om niet gereanimeerd te willen worden. Ze kiezen ervoor om die zeer intensieve en invasieve behandeling niet te moeten ondergaan. Dat is een moedige beslissing die we (zowel leken als professionals) moeten respecteren. Dat er omstandigheden zijn waarin dat niet altijd lukt wordt erkend, maar we moeten samen ons best doen om de laatste wens te respecteren. Dat is niet altijd makkelijk.

Verder sluit ik me aan bij de vorige post van Dinges.

lidia

• ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #686 Gepost op: 31 januari 2015, 10:09:21
De mensen uit mijn groepje zijn beslist niet tegen de AED's, ze begrijpen dat er mensen zijn die wel gereanimeerd willen worden.
Als ze de zekerheid hadden dat hun wens gerespecteerd wordt dan hoefden ze zich ook niet ongerust te maken!
Gelukkig heeft de cursusleidster die in mijn woonplaats zit toegezegd dat ze ook uitgebreid aandacht zal besteden aan het feit dat er mensen zijn die niet gereanimeerd willen worden.
Maar heeft dit misschien ook te maken met het feit dat haar man ook penningdrager is?
Ik persoonlijk denk dat er bij de cursussen nog veel te weinig aandacht aan dit onderwerp wordt besteed.

Ik ben er ook geen voorstander van dat mensen gaan denken over metalen kogeltjes of plaatjes onderhuids en hoop dat ik het de persoon nog uit de gedachten kan praten, maar het geeft wel aan hoe wanhopig iemand kan worden bij het idee tegen de wil gereanimeerd te worden.
Vrees ook dat er meerdere mensen rondlopen met dit soort ideeën, of het zelfs al ten uitvoer hebben gebracht.
Want als in een relatief kleine woonplaats als waar ik woon al een groep met verontruste penningdragers is, hoe is het dan in de grote steden?

Mijns inziens zou de beste oplossing zijn als geregeld werd dat er met betrekking tot reanimatie voor de leken hulpverleners de zelfde regels gingen gelden als voor de professionals.
Dan hoef een penningdrager niet meer bang te zijn gereanimeerd te worden ook als men de penning ziet en de leken hulpverlener is duidelijk dat hij niet mag reanimeren.
Het is mij volslagen onbegrijpelijk dat wat voor de professionals geld niet voor een leken hulpverlener geld.
Een groot hiaat in de wet dus.
respecteer mijn wens

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #687 Gepost op: 31 januari 2015, 11:52:14
Het is mij volslagen onbegrijpelijk dat wat voor de professionals geld niet voor een leken hulpverlener geld.
Een groot hiaat in de wet dus.

Volgens mij is er geen hiaat in de wet.
Er is namelijk helemaal geen wet die reanimeren verbied bij het aantreffen van een niet reanimeren verklaring.

En voor de meeste professionele hulpverleners geldt, in deze context, dan toch hetzelfde als voor de leken?
Want de verplichtingen/verboden voor medische professionals gelden ook niet voor politie- en brandweer personeel.

Als leek denk ik dat je de oplossing ook niet op het gebied van een uitgebreider verbod via wetgeving moet zoeken. Uiteindelijk gaat het om het respecteren van de wens/wil van het slachtoffer.

(Edit: natuurlijk is een niet reanimeren verklaring wettelijk erkent, en is het medisch personeel verboden tegen de wil van de houder te handelen. )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #688 Gepost op: 31 januari 2015, 12:50:33
Beste mensen,

Ik zou ook hopen dat de aanwezigheid van een penning o.i.d. wordt gerespecteerd. Deze groep dragers is echter heel klein en als een leek zich daarover druk zou gaan maken en hulp zou uitstellen door bijv. het zoeken van een dergelijke penning dan vind ik het een hele slechte zaak. Daarmee gaat namelijk tijd verloren. Ook ik juich ik toe dat leken zich willen inzetten voor de medemens op deze manier. Wij moeten het ze niet moeilijker maken door ze dit soort zaken juridisch aan te rekenen. Daarmee zou de bereidwilligheid drastisch verminderen ben ik bang.

Ja, ik ben inderdaad af en toe bang. Ik kijk ook vaak om me heen of er een AED in de buurt is. Waarom? Ik ben zelf gereanimeerd geweest en gedefibrileerd. Ik moet er niet aan denken dat mensen op dat moment getwijfeld zouden hebben......

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

lidia

• ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #689 Gepost op: 20 februari 2015, 10:21:35
Ik wil even reageren op Zwelgje.
In princiepe is er wel een wet die het tegen de wil reanimeren verbied!
Grondwet hoofdstuk 1 artikel 11 vermeld dat iedereen recht heeft op onaantastbaarheid van eigen lichaam!
Dit betekent dat niemand, zonder toestemming iets mag doen aan andermans lichaam.
Het moge duidelijk zijn dat die toestemming er niet is als je een niet reanimerenpenning of tatoeage ziet.
respecteer mijn wens