Ik sluit me aan bij Joost. De constatering 'te trage hartslag" is heel iets anders dan "pulseless electrical activity". Op grond van je verhaal gok ik dat er sprake is geweest van een PEA, maar ik was er niet bij natuurlijk.
Dan je vraag: Welke handelingen vallen er (in welke gevallen) onder "reanimeren"?
In het ziekenhuis gebruik ik reanimeren min of meer als synoniem voor hartmassage. Ik spreek geregeld met mensen af "niet reanimeren, wel beademen, wel intuberen". Dat houdt in dat we niet gaan reanimeren als iemand geen output heeft, maar dat we hem wel voor intubatie naar de IC laten gaan als zijn ademhaling door bijvoorbeeld een ernstige longontsteking (tijdelijk) insufficiënt wordt en ook dat we bij een low-flow status bij longembolieën wel medicatie voor trombolyse geven zolang iemand nog output heeft, maar hem niet gaan reanimeren als de output wegvalt.
Een interessant dilemma vind ik het beleid rondom operaties als iemand aan NR-beleid heeft. Als er tijdens de operatie een witnessed arrest optreedt, wat in dat geval best eens het gevolg kan zijn van het handelen van een van de artsen, wat moet je dan? Soms wordt tevoren met de patiënt besproken dat om deze reden gedurende de operatie het NR-beleid tijdelijk niet geldt.
Terug naar de niet-ziekenhuissetting.
De meeste mensen die een NR-beleid wensen, doen dat omdat ze niet het risico willen lopen dat ze ernstig beschadigd wakker worden met een brein dat langdurig zonder zuurstof heeft gezeten. Van daaruit geredeneerd, zou ik zeggen dat ze wel beademd willen worden, omdat als er nog output is, de ademstilstand waarschijnlijk nog niet zo lang bestaat. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.