Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159189 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #610 Gepost op: 4 november 2014, 11:33:05
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1306242 date=1415095396
In elk gebied van Nederland waar de brandweer/politie/AED-alert bezig is als First Responders...dan word er na alarmering gestart (en doorgegaan) met reanimatie totdat de ambulance ter plaatse is en het besluit neemt om te stoppen (ongeacht situatie en wensen die men kenbaar heeft gemaakt zoals penningen...tatoeages....briefjes....). Het valt namelijk niet binnen de richtlijnen van de First Responders (geen verschil tussen de "profs" en de "leken") om dit besluit te nemen.
Of ik nu in burger ben of in uniform, ik respecteer de wens en kan gewoon het besluit nemen de reanimatie te staken dan wel niet te beginnen. Daarvoor hoef ik niet op de ambulance te wachten. Ik mag wel beginnen, maar het hoeft ook niet.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #611 Gepost op: 4 november 2014, 11:37:00
Citaat van: Dion link=msg=1306254 date=1415097185
Of ik nu in burger ben of in uniform, ik respecteer de wens en kan gewoon het besluit nemen de reanimatie te staken dan wel niet te beginnen. Daarvoor hoef ik niet op de ambulance te wachten. Ik mag wel beginnen, maar het hoeft ook niet.

burger ok..uniform...discutabel... ;) (denk dat het afhankelijk is van de situatie er omheen...en de richtlijnen die jullie hebben als first responders...)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #612 Gepost op: 4 november 2014, 12:32:13
zo heb ik het ook zeker niet ervaren...reanimatie is een simpel en tegelijk gecompliceerd iets en zeker geen zwart-wit situatie!!

Gelukkig!

Is het ook. Het is helaas geen zwart-wit situatie en zeker echt gecompliceerd en simpel tegelijk.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #613 Gepost op: 4 november 2014, 12:34:35
Dit is exact de kern van het verhaal, waar tijdens ehbo onderwijs meer aandacht aan besteed zou moeten worden. Helaas wordt er momenteel veel onzin uitgekraamd over dit onderwerp door Instructeurs.

Er moet heel zeker meer aandacht besteed worden aan NR-dingen binnen EHBO/reanimatie. Er zijn te weinig EHBO'ers die weten dat zoiets bestaat! Laat staan wat ze moeten/mogen/kunnen doen als ze zoiets tegenkomen in het echt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #614 Gepost op: 4 november 2014, 16:09:19
Gelukkig is het discussiëren weer op een normale niveau belandt.
Ongeacht het kennisniveau van ieder forumlid met eigen gedachtegangen, theorieën en levensovertuigingen, dit blijft (zoals eerder genoemd) op deze wijze een eeuwige discussiepunt.

Citaat
Dit is exact de kern van het verhaal, waar tijdens ehbo onderwijs meer aandacht aan besteed zou moeten worden. Helaas wordt er momenteel veel onzin uitgekraamd over dit onderwerp door Instructeurs.

Zolang er geen eenduidig wetgeving hierin is voor alle disciplines en er teveel ruimte is voor interpretaties, zal je dit houden.
Elke reanimatiesetting is anders en elke keer zal er een afweging gemaakt moet worden.
Mijn inziens dient de beslissing tot het wel of niet reanimeren niet te liggen op het niveau van een BLS-er, maar op een hogere niveau. ongeacht wel of geen NR penning/verklaring.
Als dit nu eens wettelijk goed aangekleed wordt, lijkt mij dat er een groot grijs gebied hierin eindelijk eens wordt afgebakend en op een juiste manier wordt ingekleurd.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #615 Gepost op: 4 november 2014, 16:19:31
Citaat van: Vider link=msg=1306323 date=1415113759
Zolang er geen eenduidig wetgeving hierin is voor alle disciplines en er teveel ruimte is voor interpretaties, zal je dit houden.
Elke reanimatiesetting is anders en elke keer zal er een afweging gemaakt moet worden.
Mijn inziens dient de beslissing tot het wel of niet reanimeren niet te liggen op het niveau van een BLS-er, maar op een hogere niveau. ongeacht wel of geen NR penning/verklaring.
Als dit nu eens wettelijk goed aangekleed wordt, lijkt mij dat er een groot grijs gebied hierin eindelijk eens wordt afgebakend en op een juiste manier wordt ingekleurd.

Wetgeving is gewoon duidelijk hoor: Het mag niet, ook niet als leek. Er zijn alleen nog geen rechtzaken over gevoerd tegen leken (wel tegen artsen/verpleegkundigen).
Arts  www.alphalog.nl


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #616 Gepost op: 4 november 2014, 16:50:51
Wetgeving is gewoon duidelijk hoor: Het mag niet, ook niet als leek. Er zijn alleen nog geen rechtzaken over gevoerd tegen leken (wel tegen artsen/verpleegkundigen).

Waarom hier nog geen rechtszaak tegen is heel simpel: leken zijn hierin niet vervolgbaar. Alleen geschoolde medici die geregistreerd staan (BIG) zijn vervolgbaar.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #617 Gepost op: 4 november 2014, 17:19:15
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1306337 date=1415116251
Waarom hier nog geen rechtszaak tegen is heel simpel: leken zijn hierin niet vervolgbaar. Alleen geschoolde medici die geregistreerd staan (BIG) zijn vervolgbaar.
En daarom kan je ondanks wilsverklaringen/penningen ed als leek (dus ook de brandweer/politie man/vrouw ed) starten met reanimeren en het aan de medische hulpverleners overlaten om in het vervolgtraject de reanimatie te staken.
Ben je als leek direct van een ethisch vraagstuk af.

Bekijk het ook eens van de andere kant.  >:D
Wil je met een wilsbeschikking mensen, EHBO-ers op straat die welwillend jouw leven willen redden bewust psychisch belasten met de acute uitvoering van jouw wilsbeschikking en daarover acuut een beslissing moeten laten nemen?  Dank je wel voor alle psychische ellende die in mijn schoenen wordt geschoven.  >:D  :(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #618 Gepost op: 4 november 2014, 17:27:15
Citaat van: Willem D. link=msg=1306361 date=1415117955
Ben je als leek direct van een ethisch vraagstuk af.

Je snapt er echt helemaal niks van hè?


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #619 Gepost op: 4 november 2014, 17:37:18
Citaat van: Willem D. link=msg=1306361 date=1415117955
Ben je als leek direct van een ethisch vraagstuk af.

Wie zich als hulpverlener wil gedragen, ontkomt niet aan de ethische vraagstukken die daar mee samenhangen. Het een gaat niet zonder het andere.


Citaat van: Willem D. link=msg=1306361 date=1415117955
Wil je met een wilsbeschikking mensen, EHBO-ers op straat die welwillend jouw leven willen redden bewust psychisch belasten met de acute uitvoering van jouw wilsbeschikking en daarover acuut een beslissing moeten laten nemen? Dank je wel voor alle psychische ellende die in mijn schoenen wordt geschoven.

 :o

[   ] geschikt
[ x ] ongeschikt
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten