Gister met iemand een kleine discussie gehad over het volgende.
"Je rijdt door het dorp en er valt iemand langs de kant van de weg op de grond, jij als gediplomeerd EBHO'er (met reanimatie) stopt en verleend eerste hulp. Bij eerste controle blijkt de ademhaling weg te zijn, evenals de pols. Je wilt gaan reanimeren...."
Nu de vraag:
Moet je als hulpverleners eerst gaan kijken of de persoon zo'n kettinkje omheeft met daarop "niet reanimeren" en als de persoon zo'n ketting heeft moet je dan idd niet starten met de reanimatie?
De persoon met wie ik sprak dacht namelijk dat je ten alle tijden moet reanimeren, ongeacht ketting of niet.
Kan iemand hier antwoord op geven, mogelijk ook mbt rechtszekerheid, etc...
Alvast bedankt!!
Heb recent ook al een keer een gesprek hier over gehad met iemand die een ketting heeft dat ze een pacemaker heeft met ingebouwde defibrilator. Zei vertelde dat bij haar dan geen AED op zou mogen worden gebruikt. In mijn beleving is het zo dat als de AED activiteit waarneemt zal hij geen schok toe dienen.
Na een vraag aan een instructeur was het antwoord dat een AED een grotere schok kan toe dienen en de schok van een interne defribrilator niet altijd groot genoeg is.
Mij lijkt dat je in geval van twijfel terug gaat naar je aangeleerde procedures, Hier in word niet gesproken over SOSkettingkjes, niet reanimeren verklaringen etc.
Volgens mij kan je voor het verlenen van hulp niet aansprakelijk worden gehouden in dit geval en als je niets doet volgens mij wel op het feit dat je iemand geen hulp hebt verleend.
Dus ik zou gaan reanimeren als er iemand instort voor me neus en als ik een AED bij de hand heb de AED aansluiten en gebruiken.