Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159153 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Raymond

  • Beveiliging & Vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #470 Gepost op: 17 februari 2012, 15:37:44
Ik ga niet eens op zoek naar zo`n penning, bij een reanimatie telt elke seconde en om nu eerst te gaan zoeken voordat de reanimatie start is onzin.
Misschien zodra de ambulance erbij is en die het overnemen dat er tijd is om er naar te zoeken.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #471 Gepost op: 17 februari 2012, 16:39:13
Interessant stuk in de Gelderlander van gisteren over dit onderwerp mijns inziens.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/10482314/Reanimatie-ondanks-penning.ece

APELDOORN - Bij een hartaanval hoor je te reanimeren. Maar als een slachtoffer een niet-reanimerenpenning draagt, mag dat juist niet.

Toen ze 41 was, had Agnes Dudas uit Apeldoorn al voor zichzelf besloten nooit gereanimeerd te willen worden. Haar eerste man stierf op jonge leeftijd aan een herseninfarct. "Hij raakte in coma en is gelukkig vrij snel overleden", vertelt Dudas. Mocht hij wel uit coma zijn gekomen, dan zou hij een 'kasplantje' zijn geworden, zegt Dudas. En dat wilde ze absoluut niet. Ze draagt sindsdien een niet-reanimerenpenning bij zich die ze aan haar sleutelbos heeft hangen.

Ruim zevenduizend mensen hebben intussen zo'n penning van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE). Toch is het nog maar de vraag hoeveel niet-professionals die op straat eerste hulp verlenen deze penning kennen en er rekening mee houden. Armand Buschman, ambulanceverpleegkundige en docent acute eerstehulpverlening, merkt tijdens EHBO-cursussen dat hooguit de helft van de cursisten weet van het bestaan van zo'n penning. Een zorgelijk ontwikkeling, vindt Buschman. Volgens de wet ben je verplicht te hulp te schieten wanneer iemand gereanimeerd dient te worden. Tenzij iemand dus zo'n penning draagt. "Een lastige kwestie, want in eerste instantie wil je iemand helpen", stelt Buschman. "Bovendien beroept de NVVE zich op artikel 11 van de Grondwet, waarin staat dat iedereen recht heeft op onaantastbaarheid van het lichaam." De penning is dan misschien rechtsgeldig en moet reanimatie voorkomen, het kan zijn dat de penning niet zichtbaar is. De Nederlandse Reanimatieraad (NRR) adviseert daarom niet op zoek te gaan naar de penning en gewoon te reanimeren. "Maar stel dat je iemand toch reanimeert die zo'n penning draagt, zou het slachtoffer je hiervoor dan aansprakelijk kunnen stellen", vraagt Buschman zich hardop af.

Een dergelijke rechtszaak is er nog niet geweest, en zolang er nog geen jurisprudentie is, blijft het een ethische kwestie.

Agnes Dudas zou het wel weten: "Mocht ik toch gereanimeerd worden en invalide raken, dan zou ik de persoon die mij heeft gereanimeerd aanklagen. Het is mijn keuze niet gereanimeerd te willen worden. Het moet gerespecteerd worden als mensen over hun eigen leven willen beschikken."

Ik ben toch zeker niet van plan om iemands sleutelbos te gaan zoeken.... en ik kan me niet voorstellen dat dat van mij verwacht wordt door een rechter....  Als je niet gereanimeerd wil worden zul je de penning zichtbaar moeten dragen, en bij voorkeur aan een ketting om de hals.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #472 Gepost op: 17 februari 2012, 16:54:37
Ik blijf bij mijn mening dat een niet-reanimerenpenning alleen bedoeld is voor directe familie, ambulancezorg, (huis)artsen en ziekenhuis in geconditioneerde omstandigheden en niet bedoeld is voor acute noodsituaties in het openbaar.
Als leek in het openbaar wil ik de beslissing om niet-te-starten of te staken niet nemen omdat er sprake is van acute noodsituatie waarin direct handelen noodzakelijk is en tijd voor enige vorm van verifiëring van de niet-reanimerenpenning ontbreekt of zelfs totaal onwenselijk is.

Iemand aanklagen of dreigen aan te klagen omdat in een acute noodsituatie in het openbaar tegen de wil van het slachtoffer in toch is gereanimeerd of dat aankondigen, is puur gebaseerd op emotie.
Het helpen van de medemens in acute nood is niet strafbaar in ons rechtsysteem, maar zelfs een burgerplicht.
Juridisch zal het daarom, door de acute noodsituatie in het openbaar, met zeer grote waarschijnlijk absoluut geen straf-, tucht- en/of civielrechtelijke gevolgen hebben.
Laat je dus niet niet bang maken met horror verhalen over aanklagen, civiele rechtzaken ed., het loopt allemaal wel los want je helpt een medeburger in nood.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #473 Gepost op: 17 februari 2012, 19:02:30
Misschien moet iemand haar toch even laten weten dat ze hem niet aan haar sleutelbos moet hangen, maar gewoon om haar nek.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #474 Gepost op: 17 februari 2012, 19:24:40

Als leek in het openbaar wil ik de beslissing om niet-te-starten of te staken niet nemen omdat er sprake is van acute noodsituatie waarin direct handelen noodzakelijk is en tijd voor enige vorm van verifiëring van de niet-reanimerenpenning ontbreekt of zelfs totaal onwenselijk is.

Iemand aanklagen of dreigen aan te klagen omdat in een acute noodsituatie in het openbaar tegen de wil van het slachtoffer in toch is gereanimeerd of dat aankondigen, is puur gebaseerd op emotie.
Het helpen van de medemens in acute nood is niet strafbaar in ons rechtsysteem, maar zelfs een burgerplicht.
Juridisch zal het daarom, door de acute noodsituatie in het openbaar, met zeer grote waarschijnlijk absoluut geen straf-, tucht- en/of civielrechtelijke gevolgen hebben.
Laat je dus niet niet bang maken met horror verhalen over aanklagen, civiele rechtzaken ed., het loopt allemaal wel los want je helpt een medeburger in nood.
De NRR heeft voor de lekenhulpverleners een tussenoplossing bedacht, zodat je in alle gevallen gedekt bent.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #475 Gepost op: 17 februari 2012, 20:04:45
maar dit specifieke geval van de penning aan een sleutelbos dekt dus niemand.....


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #476 Gepost op: 17 februari 2012, 22:46:35
Mogen wij als lekenhulpverleners wel zakken gaan doorzoeken? Een sleutelbos hangt over het algemeen niet aan iemand nek (okay misschien met een keykoord).
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #477 Gepost op: 17 februari 2012, 23:07:48
Mogen wij als lekenhulpverleners wel zakken gaan doorzoeken? Een sleutelbos hangt over het algemeen niet aan iemand nek (okay misschien met een keykoord).

Zolang er gereanimeerd dient te worden zou ik niet zoeken, maar reanimeren. Pas als de plakkers op de borst gaan en de penning zichtbaar wordt, zou ik (proberen) te handelen. Eventuele mogelijkheid is als een bekende van die persoon mij mondeling zou informeren over de penning, dan zou ik mogelijk tussen hartmassage en beademen snel proberen te kijken.

Als de persoon bewusteloos word aangetroffen en verder stabiel is, zou ik mogelijk naar een telefoon zoeken voor een ICE nummer te zoeken. En iets met een naam om de persoon te kunnen aanspreken.

Maar goed dat is de theorie, de praktijk heeft zich nog niet voorgedaan.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #478 Gepost op: 17 februari 2012, 23:26:44
Dat bedoel ik. Ik leer mijn cursisten in principe niet te zoeken.

Bij een reanimatie starten we gewoon en zoeken we ook niet naar een penning. Zelfs als iemand bewusteloos is ga ik persoonlijk niet snel op zoek naar een telefoon. Dat laat ik dan liever aan de politie over. Daarnaast wil ik ook niet snel de brenger van het slechte nieuws zijn. Daar zijn wij als leken niet in getraind.
Als het echt niet anders kan dan idd een mobiel of portefeuille, maar het denk ik snel gebeurt dat iemand het echt per ongeluk terug in de eigen zak stopt.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #479 Gepost op: 18 februari 2012, 08:00:16
Laat je dus niet niet bang maken met horror verhalen over aanklagen, civiele rechtzaken ed., het loopt allemaal wel los want je helpt een medeburger in nood.

Je helpt die medeburger in nood dus absoluut niet!!

En wat de juridische context betreft ben ik er nog niet zo zeker van dat er geen grond zou zijn....
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012