Middelbrand (pergola) Kloppenburgstraat - Emmeloord 24-03-2013

Auteur Topic: Middelbrand (pergola) Kloppenburgstraat - Emmeloord 24-03-2013  (gelezen 35417 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 27 maart 2013, 21:58:36
Even voor alle duidelijkheid, er zijn twee filmpjes van de "deurprocedure" gemaakt. Een door flitsfoto(geen brandweerman) en een door het exjeugdbrandweerlid. Op het filmpje dat dus nog bestaat heeft de brandweer geen invloed omdat de filmer geen banden heeft/had met de brandweer.

JeffreyBrw

• Fotograaf | Videograaf | Redacteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • 112 volger en redacteur van www.Regio25.nl
    • Regio25.nl
Reactie #81 Gepost op: 27 maart 2013, 22:15:14
Beste mensen,

Ik ben ontzettend geroerd over hoe jullie mij en mijn vriend helpen. Ik wou alleen nog even 1 ding kwijt. Ik ga komende week een gesprek aan waaruit moet blijken wat er gaat gebeuren. De video zelf blijft tot die tijd nog prive. Dus om ergere discussies etc. te voorkomen even dit berichtje. Verder wil ik tot nu toe nog even geen commentaar geven omdat het nog te vers is.

Mvg, Jeffrey Korte (ex-lid Jeugdbrandweer Emmeloord)
Altijd nieuws gierig | Regio25.nl | @JeffreyBrw

Bjorndh

• Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 27 maart 2013, 22:20:58
Ik kan niks anders zeggen dan succes.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #83 Gepost op: 27 maart 2013, 23:09:59
Tja, en als er dan niets uit dat gesprek komt, staat het jouw volledig vrij om het filmpje alsnog te posten.. Openbare weg, jij mag filmen, dat kan jouw nie verboden worden..

Heel brandweer Nederland wil dit fragment juist graag zien ter lering, niet ter vermaak, dus erg jammer en mijns inziens een stukje "onprofessioneel" om op deze manier te reageren, en 2 mensen uit je kweekvijver te wieberen.. en waarom?

Omdat ze in hun jeugdige enthousiasme een incident hebben gefilmd? Kom nou zeg... Als je dit als korps echt niet wil hebben, ga dan een gesprek aan en verzoek dringend doch vriendelijk het fragment te verwijderen, hun acties zijn erg radicaal..

Brandweer Nederland brengt overal leertafels(brochures) uit van incidenten waarbij dingen mis zijn gegaan, niet om hun personeel te kakken te zetten, maar om andere korpsen te leren over incidenten. Maar Emmeloord ziet dat blijkbaar niet zitten, hiermee hebben ze hun reputatie een behoorlijke klap toegebracht volgens mij, zeker gezien de discussie van inmiddels 5 pagina's lang hier, en alle media aandacht.

Laten we hopen (en ik ga er ook vanuit) dat we hier in dit topic in ieder geval over mogen blijven discussieren, want geloof me, je kunt er alleen maar beter van worden..

redder

• Forum gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 27 maart 2013, 23:20:57
Beste mensen,

Ik ben ontzettend geroerd over hoe jullie mij en mijn vriend helpen. Ik wou alleen nog even 1 ding kwijt. Ik ga komende week een gesprek aan waaruit moet blijken wat er gaat gebeuren. De video zelf blijft tot die tijd nog prive. Dus om ergere discussies etc. te voorkomen even dit berichtje. Verder wil ik tot nu toe nog even geen commentaar geven omdat het nog te vers is.

Mvg, Jeffrey Korte (ex-lid Jeugdbrandweer Emmeloord)

Beste Jeffrey,

Waar gewerkt worden vallen spaanders is de gezegde, dat jij of jullie het filmpje plaatste konden jullie ook niet weten dat brandweer Nederland hier een reactie op zouden gegeven, wij weten heel goed dat er binnen het korps Emmeloord meer dingen fout gaan, en dat zullen ze intern moeten oplossen,  e050.
Overal binnen de hulpverleningende sectoren worden fouten gemaakt, als dat soort filmpjes openbaar worden dan kunnen anderen weer van leren, of als lesstof gebruiken.
gaat een korps kinderachtig doen dan laten ze zich wel lekker kennen.
IK ben maar een stuurman aan de wal die niet bij de brandweer zit maar heb bij een andere organisatie gezeten, waar ik door een "asprirant" bijna in de problemen ben gebracht, door adrenalina en een stukje onervarenheid van deze jongen, hebben ook weer velen kunnen leren wat wel of niet kan.
Ik hoop dat het voor jullie het gesprek goed uitpakt en dat je weer terug kunnen bij jullie hobby.  :)
Enne ga zo door met het maken en plaatsen van de filmpjes. O0

Fireball

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 28 maart 2013, 07:38:34
Triest dat een jeugdlid hier de dupe van wordt.

Iets soortgelijks speelde eerder in de regio Flevoland......

BRANDWEER FLEVOLAND MAG NIET MEER TWITTEREN

20 dec 2010 1 reactie
Brandweerlieden van het korps Flevoland mogen tijdens hun werk niet langer twitteren. Commandant Gerrit Spruit wil een algeheel verbod invoeren op het gebruik van sociale media onder werktijd.

Ongepast
Spruit vindt het twitteren een vorm van ‘persoonlijk exhibitionisme’. ‘In zijn vrije tijd mag iemand zoveel twitteren als hij zelf wil, maar het is bijzonder ongepast om als hulpverlener informatie van een incident te verspreiden op internet. Dat is niet onze taak als brandweerdienst’.

Poolse gastarbeiders
Directe aanleiding voor deze maatregel is een incident in Dronten, dat enkele weken geleden plaatsvond. Een bus met tien Poolse gastarbeiders was in botsing geraakt met een tractor, waarna drie inzittenden om het leven kwamen. Een van de brandweermannen, die ter plekke hulp bood, plaatste vervolgens tweets, foto’s en filmpjes van het ongeluk op internet.

Publiciteitsgeil
‘We zijn met zijn allen heel publiciteitsgeil vandaag de dag. Ik wil iedereen in ons korps duidelijk maken: bedenk wat je aan het doen bent’, aldus Spruit. De brandweercommandant erkent ook dat het lastig zal worden om zo’n twitterverbod te handhaven. ‘Maar ik ga er vanuit dat de brandweerlieden zich aan de afspraken houden. Mocht dat achteraf niet blijken, dan moeten we als korpsleiding gaan ingrijpen’.

Afdeling communicatie
Beeldmateriaal dat tijdens incidenten wordt gemaakt behoort bovendien toe aan de brandweer, zegt Spruit. ‘Het is het werk van het korps, en niet van een individuele brandweerman om beelden openbaar te maken. Laat dat maar aan onze afdeling communicatie over’.

Handig
Toch is de brandweercommandant zich ervan bewust dat sociale media een belangrijke rol kunnen spelen voor hulpdiensten. ‘Natuurlijk, via twitter kun je op de hoogte blijven van wat er speelt in de omgeving. Erg handig’. Spruit noemt als voorbeeld wijkagenten die sociale media gebruiken. ‘Twitteren is dan een nuttige aanvulling op hun werkzaamheden. Voor de brandweer ligt dat anders. Bij ons moeten de mensen op kantoor de sociale media coördineren’.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/openbare-orde-en-veiligheid/nieuws/brandweer-flevoland-mag-niet-meer-twitteren.571972.lynkx

jacky x

• verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 28 maart 2013, 09:55:05
Blijkbaar is bij het betreffende korps het een en ander in gang gezet n.a.v. een eerder geval waarbij een lid een waarschuwing gehad heeft? Los van het feit of de filmpjes wel of niet gepost moeten worden, blijkt er volgens de berichtgeving dus nog meer te spelen:

Oftewel, de brandweer van Emmeloord wordt verguisd terwijl er misschien afspraken waren met jeugdleden die zich niet aan bepaalde gedragingen hebben gehouden. Dan kunnen wij wel oordelen of dit 'shoot the messenger'-politiek is, maar hoe eenzijdig is onze mening dan. Als iemand zich niet aan gemaakte afspraken houdt volgen er maatregelen, is dat niet bij iedere werkgever zo? Beste forumgenoten, we vormen nu onze oordelen met summiere informatie, het lijkt wel of het ons niet meer gaat om de lering en vermaak van de filmpjes, maar om gerechtigheid van 2 personen. Is dit forum en deze topic daar voor bedoelt?

Daarnaast vind ik het bijzonder vreemd dat de jeugdbrandweer Emmeloord via twitter bekend maakt dat 2 leden ontslagen zijn, ook erg incorrect!

En voor de betrokkenen: hoe vervelend dit ook voor jullie is, het HV-forum kan geen platform zijn waar je interne problemen met je eigen korpsleiding openbaar maakt, daar is het simpelweg niet voor bedoelt.

Kortom, laten we ons bezinnen voordat we nog meer oordelen gaan roepen over het conflict achter de topic en weer on-topic gaan!
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #87 Gepost op: 28 maart 2013, 10:46:03
Eén ding is wat mij betreft duidelijk.

Dit korps weet niet om te gaan met nieuwe media en met de wijze waarop de nieuwe wijze van nieuwsgaring tegenwoordig plaats vindt.
Het verbod voor brandweerpersoneel dat actief betrokken is bij een inzet kan ik begrijpen.

Het mogelijke verbod voor anderen die niet direkt betrokken zijn bij de inzet en niet eens deel uitmaken van de vrijwillige brandweer voor wat betreft aanstelling etc. is niets anders dan een vorm van het onderdrukken van vrije nieuwsgaring. De desbetreffende film had niets van doen met het toebrengen van imagoschade (anders had er wel een toepasselijk looneytunesmuziekje ondergestaan).

En de tweedeling is natuurlijk bizar. De eerste de beste met een camera op zijn telefoon en een account op een nieuwssite kan zonder mopperen een soortgelijke film van het incident met de deurprocedure gewoon op het net plaatsen, een lid van een jeugdbrandweer die exact hetzelfde doet, wordt mede hierdoor disciplinair gestraft.

Dit korps moet zich nog maar eens achter de oren krabben waar ze nu eigenlijk voor staat: het bieden van goede brandweerzorg of het onderdrukken van mensenrechten. Als het het eerste is, dan mengt zij zich nu in de discussie over de deurprocedure en gaat actief deelnemen over het hoe wat en waarom van de dingen die we hebben gezien, opdat we er allemaal beter van worden.

Voor het tweede nodig ik ze uit om eens wat elementaire leesstof tot zich te nemen, met name die betrekking hebben op vrije nieuwsgaring welke nauwe verbindingen heeft met de vrijheid van meningsuiting.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #88 Gepost op: 28 maart 2013, 12:18:01
Dit korps moet zich nog maar eens achter de oren krabben waar ze nu eigenlijk voor staat: het bieden van goede brandweerzorg of het onderdrukken van mensenrechten. Als het het eerste is, dan mengt zij zich nu in de discussie over de deurprocedure en gaat actief deelnemen over het hoe wat en waarom van de dingen die we hebben gezien, opdat we er allemaal beter van worden.

Voor het tweede nodig ik ze uit om eens wat elementaire leesstof tot zich te nemen, met name die betrekking hebben op vrije nieuwsgaring welke nauwe verbindingen heeft met de vrijheid van meningsuiting.

Amen, dat behoeft volgens mij geen verdere uitleg, ik had het niet beter kunnen verwoorden..

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #89 Gepost op: 28 maart 2013, 12:42:48
Heeft misschien ook te maken met afspraken?  in onze regio mogen jeugdleden ook niet op incidenten afgaan. Was misschien bij hun ook zo? Zou graag het volledige verhaal willen weten.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.