Middelbrand (pergola) Kloppenburgstraat - Emmeloord 24-03-2013

Auteur Topic: Middelbrand (pergola) Kloppenburgstraat - Emmeloord 24-03-2013  (gelezen 35545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #110 Gepost op: 28 maart 2013, 21:08:36
Nou wat een reactie van Brandweer Flevoland zeg..

"Je rukt als bevelvoerder met 5 man uit, je kunt niet ieders handje vasthouden, stukje enthousiasme"..

Als iemand in mijn ploeg op die manier zijn enthousiasme uit, kan 'ie echt lachen, want het is gewoon gevaarlijk, en een bevelvoerder moet daarop toezien. Die bevelvoerder is er juist om het overzicht te houden, en op de veiligheid te letten.. In een goed getrainde en ervaren ploeg doen de brandwachten de rest wel..

Onze bevelvoerders laten ons onze gang gaan zolang alles veilig en doeltreffend gebeurt... Dat is volgens mij overal in het land, dus dit verhaal is slap... Lijkt erop alsof BRW Flevoland niet naar zichzelf durft te wijzen?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #111 Gepost op: 28 maart 2013, 21:17:47
Al is het filmpje op zich goed voor lering en vermaak(wie van ons heeft niet eens een deur ingetrapt terwijl je wist dat het niet persé hoefde), vanuit het oogpunt van de brandweer voelt dit toch een beetje als 'het bevuilen van eigen nest'. Als we dan toch in de gaten gehouden moeten worden laat ik dat liever over aan professionele journalistiek.

jacky x:
Wat is het verschil tussen de youtubefilm van de jeugdbrandweerleden en die van flitsnieuws? Ze laten exact hetzelfde zien.
Dit argument laat dus heel duidelijk zien dat binnen brandweer Nederland men zich vooral op de borst klopt hoe fantastisch men het doet en kritiek van buiten afgeschoten word als schadelijk voor de organisatie.

1 woord: stierenexcrament.

De boodschap is: dit was niet goed. Leer er van. Het bevuilen van het eigen nest komt pas veel later, wordt veroorzaakt door brandweer Flevoland zelf, is volslagen irrelevant en is uiteindelijk de enige reden van imagoschade.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #112 Gepost op: 28 maart 2013, 21:22:09
Goed.

Laten we de perikelen over het omgaan met nieuwe media en het toebrengen van imagoschade door een filmpje eens achter ons laten (mods: misschien een topicsplitsing overwegen?) en ons eens concentreren op de inhoud.

Dames en heren van het zwarte koor, denk eens even mee en schijn eens jullie licht op de volgende vragen die er zomaar bij mij opborrelen aan de hand van de video die er nog wel is. En sommige vragen vallen zeker in de categorie speculaas knabbelen want we zijn er niet bij geweest, maar just for argument's sake...

Doe eens mee. Wat zou je (anders) doen? En let wel: dit is nog steeds geen afzeiken van een brandweerkorps. Dit kan waarschijnlijk overal gebeuren.

Met welke opdracht is de ploeg richting deur gestuurd (zo te zien overhandigt de bevelvoerder de deurram)?
Welke overweging is er gemaakt om de deurram te gebruiken?
Had hier ook een hooligantool gebruikt kunnen worden (mits aanwezig) of ziet men daarvan af omdat een deurram sneller is in te zetten?
Wat kun je doen om te voorkomen dat als je de deurram gebruikt de deur meteen openvliegt en er dus bij brand de kans bestaat op een direkt uittreden van hete gassen of erger? Wat kan een reden zijn om geen gebruik te maken van ademlucht? Is de afstand tussen 1 die de deur forceert en 2 die de straal bedient niet te groot? Wat valt er nog meer op?

Erik van Wijngaarden

• Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #113 Gepost op: 28 maart 2013, 21:22:52
Citaat
Ik vind het erg triest voor deze jongens dat zij geschorst zijn, maar als dit is n.a.v. eerdere waarschuwingen vind ik dat een goede zaak. Persvrijheid is één ding, lid zijn van een overheidsorganisatie vergt een goed voorbeeld geven en dat geld ook voor jeugdleden, al is dat soms moeilijk voor hun toe te passen op jeugdige leeftijd.

Daarom blijf ik erbij dat het veroordelen van de brandweer Noord-oostpolder voor deze daad door mijn gewaardeerde mede HV-forummers erg jammer en voorbarig is. En dat het berichten plaatsen over de gang van zaken door de jeugdbrandweerleden om onze nieuwsgierigheid te bevredigen erg onverstandig. Als je graag weer terug wilt: geef het goede voorbeeld en gedraag je nog beter dan eerst.

Al is het filmpje op zich goed voor lering en vermaak(wie van ons heeft niet eens een deur ingetrapt terwijl je wist dat het niet persé hoefde), vanuit het oogpunt van de brandweer voelt dit toch een beetje als 'het bevuilen van eigen nest'. Als we dan toch in de gaten gehouden moeten worden laat ik dat liever over aan professionele journalistiek.

Goed om kritische discussies te voeren. Nog beter als hierin termen zoals 'ja maar' en 'als' niet significant de boventoon voeren. Ook termen als 'veroordelen' kunnen in dezen tweeledig worden uitgelegd. Zeker de laatste alinea bevreemd mij. "Wie van ons heeft niet eens een deur ingetrapt terwijl je wist dat het niet persé hoefde" komt op mij niet echt professioneel over. Zelfs met een 'blauwe achtergrond', die hier meer voor komt te staan, is dit geen dagelijks werk... En dan afsluitend, wat is de definitie van 'professionele journalistiek'? Volgens mij begint het bij het WILLEN ontvangen van feedback en het delen van leerervaringen. En hierbij dan nog liever door iemand die hier verstand van heeft, dan door iemand die het doel heeft de 'honger' van het grote publiek te stillen. Hierbij wil ik nadrukkelijk niet verkondigen dat het verstandig is elke 'wissewasje' maar via de media uit te 'vechten'.

s.strijk

• BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 28 maart 2013, 21:33:03
Aller eerst wil ik even zeggen hoe stom geslagen ik ben na het doorlezen van het topic ben. Er worden fouten vast gelegd op beeld en daar worden de verkeerde personen gepakt. Daar vind ik het al mis gaan. Maar daar ben ik gelukkig niet de enige in. Ik zou, als ik kon, de jongens willen helpen waar het kon. Helaas ben ik daar niet toe in staat.

Wat ik hun wil meegeven de komende periode, blijf bij je mening, laat je niks opnaaien door de wie dan ook. Jullie actie zou een leermoment moeten zijn voor de mensen bij de "echte" brandweer en niet jullie de kop moeten kosten.

en een reactie via omroep flevoland van de brandweer, http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/100729/noordoostpolder-geschorste-jeugdbrandweerlieden-eerder-gewaarschuwd

De twee 15-jarige leden van de Jeugdbrandweer Noordoostpolder die zijn geschorst omdat ze filmpjes en foto's over hun werk op internet zetten, zijn daar al eerder voor gewaarschuwd. De leiding van de brandweer tikte de twee jongens op de vingers nadat ze foto's van slachtoffers, verbrande dieren en kentekenplaten via sociale media hadden verspreid.

Er zijn gesprekken met de jongens en hun ouders, de burgemeester en de politiechef geweest. Nadat de jongens een filmpje over een procedurefout bij een brand in Emmeloord op internet zetten was de maat vol.

bron: omroep flevoland

Even terugkomend op dit: De eerste fotograaf (zelfs de professionals) die gaan zorgen dat ze de boel op social media gaan censureren, moet nog opstaan. Aangezien er meestal bij aankomst gewoon een foto met mobiel gemaakt word en direct online geplaatst. Ook voorbijgangers maken foto's en deze worden die rechtstreeks op websites gebruikt.

Ik vraag me af hoe de brandweerleiding wil verklaren hoe ze dit willen verbieden.

Tevens wil ik graag van iemand die bij de jeugdbrandweer betrokken is, maakt niet uit welk korps, kan uitleggen of leden bij aanvang van lidmaatschap een reglement of iets dergelijks moeten ondertekenen waar regels in beschreven staan, aangezien de jongens door overtreding geschorst zijn.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #115 Gepost op: 28 maart 2013, 22:52:18
Goed.

Laten we de perikelen over het omgaan met nieuwe media en het toebrengen van imagoschade door een filmpje eens achter ons laten (mods: misschien een topicsplitsing overwegen?) en ons eens concentreren op de inhoud.

Dames en heren van het zwarte koor, denk eens even mee en schijn eens jullie licht op de volgende vragen die er zomaar bij mij opborrelen aan de hand van de video die er nog wel is. En sommige vragen vallen zeker in de categorie speculaas knabbelen want we zijn er niet bij geweest, maar just for argument's sake...

Doe eens mee. Wat zou je (anders) doen? En let wel: dit is nog steeds geen afzeiken van een brandweerkorps. Dit kan waarschijnlijk overal gebeuren.

Met welke opdracht is de ploeg richting deur gestuurd (zo te zien overhandigt de bevelvoerder de deurram)?
Welke overweging is er gemaakt om de deurram te gebruiken?
Had hier ook een hooligantool gebruikt kunnen worden (mits aanwezig) of ziet men daarvan af omdat een deurram sneller is in te zetten?
Wat kun je doen om te voorkomen dat als je de deurram gebruikt de deur meteen openvliegt en er dus bij brand de kans bestaat op een direkt uittreden van hete gassen of erger? Wat kan een reden zijn om geen gebruik te maken van ademlucht? Is de afstand tussen 1 die de deur forceert en 2 die de straal bedient niet te groot? Wat valt er nog meer op?
De opdracht die hier vermoedelijk is gegeven, naar binnen en brandje blussen. Nee flauw.
Ik zie hier zaken gebeuren die in de basis al niet goed gaan. Op het moment dat je een deur gaat forceren, waarvan je al weet dat er rook achter bevindt masker je je sowieso al van te voren. Je staat dan nog in de frisse buitenlucht. Nu is er gemaskert in de rook of in ieder geval de minder frisse lucht. Al die troep krijg je dus gewoon binnen, klaar.

Dan, waarom zoveel bombarie om die deur te forceren? Jongens er zit glas in de deur. Tik er met de hooligantool een raampje uit, grote kans dat je de deur simpel open kan maken. Ook wel makkelijk met het weer kunnen afsluiten dat die deur nog intakt is.
Ik zie nergens of er gevoeld is of het misschien wel eens warm kan zijn achter die deur. Vriendelijke vrienden, voor hetzelfde was de brand maar naar ons toegekomen.

Neem de tijd voor je een woning betreed waar een brand woedt, neem even de tijd om te kijken wat je aan de rook kan aflezen. Ook hier geld gewoon RSTV, voor de niet ingewijden Rook, Stroming, Temperatuur, Vlammen. Neem de tijd, voordat je uberhaupt naar binnen vliegt

mike

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 29 maart 2013, 15:04:04
Citaat
Insta ; ikheetsven ‏@ikheetsven 1h

Ik heb de strijd met mezelf gestreden en ben er uit. Ik stop met fotografie, beter voor de toekomst.

One down, one to go!!

jacky x

• verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 29 maart 2013, 15:29:02
@ diamondback: Ik praat niet over een verschil. Ik weet dat er 2 filmpjes zijn, ik heb ze beiden gezien, wat bedoel jij met je vraag over het verschil?
En met bevuilen van eigen nest bedoel ik dat je van interne problemen met de organisatie waar je lid van bent hier op het forum verslag van doet. Zou jij dat ook doen?

@ Erik van Wijngaarden: Met mijn uitspraak over 'deur intrappen' praatte ik het absoluut niet goed, dat is dan verkeerd begrepen. Ik zeg juist: iets doen waarvan je weet dat het niet goed is, maar je hebt gehandeld vanuit je enthousiasme/adrenaline/etc. De volgende keer denk je twee keer na en tik je, zoals Peter71 zegt, gewoon een ruitje in. Ik zou in alle eerlijkheid ook niet zo snel handelen als ik vermoed dat er rook achter de deur is, dan doe ik wel eerst mn masker voor, scheelt 2 seconden werk.

@ Peter71: goede insteek, in principe zou ik het hetzelfde doen. Wat ik ook doe voordat ik überhaupt aan forceren begin van welke deur dan ook is kijken of er al rook achter vandaan komt. Zo ja: maskeren
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma

SjoerdvR

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
    • Mijn fotografie site
Reactie #118 Gepost op: 29 maart 2013, 15:30:42
Insta ; ikheetsven ‏@ikheetsven 26 maart
Sinds vandaag helaas geen lid meer van Jeugdbrandweer, ploeg & leiders bedankt voor mooie 2 jaar

Als ik de rest van zijn timeline lees, dan hebben we hier precies zo iemand voor wie de leeftijdsgrens van 18 jaar en ouder (Zie dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72864 ) Een welkome uitkomst is. Het spellings- en grammatica is niet van een hoog niveau.

jacky x

• verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma