Middelbrand (pergola) Kloppenburgstraat - Emmeloord 24-03-2013

Auteur Topic: Middelbrand (pergola) Kloppenburgstraat - Emmeloord 24-03-2013  (gelezen 35888 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

KeesZ

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 30 maart 2013, 00:20:44
Ik vind het niet meer dan logisch dat deze heren aangesproken zijn. Als je bent aangesloten bij een organisatie is het niet de bedoeling zomaar beeldmateriaal online te gooien (zie tweetverbod 2010). Als er afspraken gemaakt zijn, hou je hier dan ook aan! Doe je dit niet, dan moet je niet zeuren als er maatregelen volgen. Lid zijn van de (jeugd)brandweer en het filmen/fotograferen voor een nieuwssite gaat wat mij betreft niet samen.
Het is misschien prachtig lesmateriaal maar de manier waarop het naar buiten is gebracht is niet ok, zoiets behoor je in overleg te doen.
Nikon :-)

mike

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 30 maart 2013, 10:29:40
Ik vind het niet meer dan logisch dat deze heren aangesproken zijn. Als je bent aangesloten bij een organisatie is het niet de bedoeling zomaar beeldmateriaal online te gooien (zie tweetverbod 2010). Als er afspraken gemaakt zijn, hou je hier dan ook aan! Doe je dit niet, dan moet je niet zeuren als er maatregelen volgen. Lid zijn van de (jeugd)brandweer en het filmen/fotograferen voor een nieuwssite gaat wat mij betreft niet samen.
Het is misschien prachtig lesmateriaal maar de manier waarop het naar buiten is gebracht is niet ok, zoiets behoor je in overleg te doen.

Tweet verbod was voor personeel van de brandweer Flevoland. De vraag is of leden van de jeugdbrandweer personeel zijn.

Jij zegt lid zijn van de jeugdbrandweer en filmen/fotograferen voor nieuwssites gaat niet samen. Ook hier op het forum zijn mensen actief die al jaren fotograferen en werkzaam zijn bij politie/brandweer/ambulance. Gaat kennelijk heel goed samen.

Natuurlijk kan een werkgever cq vereniging zaken verbieden. Maar zul je dat ook op papier moeten zetten op het moment dat iemand begint als jeugdlid. Een soort algemene voorwaarden. En ik heb begrepen dat dit bij de jeugdbrandweer Emmeloord niet het geval is.

Speedy

• Forum gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 30 maart 2013, 10:47:43
Rensb, de brandweerman met wat blauws op zijn schouders is niet de persvoorlichter maar een aspirant van de brandweer.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #133 Gepost op: 30 maart 2013, 10:51:37
Is deze zaak uniek in Nederland of komt dit wel vaker voor ?

mike

• Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 30 maart 2013, 10:53:23
Rensb, de brandweerman met wat blauws op zijn schouders is niet de persvoorlichter maar een aspirant van de brandweer.

Duidelijk we weten ook dat de man in de zwarte jas de OVD is. Maar wie is de man met de grijze jas die ook een beetje onbeschermd in de rondte rent? Ook iemand van de brandweer?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #135 Gepost op: 30 maart 2013, 11:06:14
De vraag is of leden van de jeugdbrandweer personeel zijn.

Niet in de zin dat de jeugdbrandweer in dienst is van een veiligheidsregio, ze krijgen immers geen vergoedingen. Een veiligheidsregio draagt zijn steentje bij aan een jeugdbrandweer, om te helpen de jeugdbrandweer in stand te kunnen houden. En uiteindelijk gebruikt de jeugdbrandweer veelal materieel zoals TSen die eigendom zijn van een veiligheidsregio. Dus er zijn weldegelijk directe banden.

7131

• Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 30 maart 2013, 11:07:23
Goed.

Laten we de perikelen over het omgaan met nieuwe media en het toebrengen van imagoschade door een filmpje eens achter ons laten (mods: misschien een topicsplitsing overwegen?) en ons eens concentreren op de inhoud.

Dames en heren van het zwarte koor, denk eens even mee en schijn eens jullie licht op de volgende vragen die er zomaar bij mij opborrelen aan de hand van de video die er nog wel is. En sommige vragen vallen zeker in de categorie speculaas knabbelen want we zijn er niet bij geweest, maar just for argument's sake...

Doe eens mee. Wat zou je (anders) doen? En let wel: dit is nog steeds geen afzeiken van een brandweerkorps. Dit kan waarschijnlijk overal gebeuren.

Met welke opdracht is de ploeg richting deur gestuurd (zo te zien overhandigt de bevelvoerder de deurram)?
Welke overweging is er gemaakt om de deurram te gebruiken?
Had hier ook een Halligantool gebruikt kunnen worden (mits aanwezig) of ziet men daarvan af omdat een deurram sneller is in te zetten?
Wat kun je doen om te voorkomen dat als je de deurram gebruikt de deur meteen openvliegt en er dus bij brand de kans bestaat op een direkt uittreden van hete gassen of erger? Wat kan een reden zijn om geen gebruik te maken van ademlucht? Is de afstand tussen 1 die de deur forceert en 2 die de straal bedient niet te groot? Wat valt er nog meer op?

Speedy

• Forum gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 30 maart 2013, 11:08:11
Duidelijk we weten ook dat de man in de zwarte jas de OVD is. Maar wie is de man met de grijze jas die ook een beetje onbeschermd in de rondte rent? Ook iemand van de brandweer?

Dat is een buurtbewoner (grijs). De man in het zwart woont 2 straten verderop, hEeft iets met de brandweer te maken (gehad) maar was ten tijde van de brand niet de OvD, dat was een man uit Urk.

KeesZ

• Fotograaf
  • Forum gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 30 maart 2013, 15:20:43
Tweet verbod was voor personeel van de brandweer Flevoland. De vraag is of leden van de jeugdbrandweer personeel zijn.

Jij zegt lid zijn van de jeugdbrandweer en filmen/fotograferen voor nieuwssites gaat niet samen. Ook hier op het forum zijn mensen actief die al jaren fotograferen en werkzaam zijn bij politie/brandweer/ambulance. Gaat kennelijk heel goed samen.

Natuurlijk kan een werkgever cq vereniging zaken verbieden. Maar zul je dat ook op papier moeten zetten op het moment dat iemand begint als jeugdlid. Een soort algemene voorwaarden. En ik heb begrepen dat dit bij de jeugdbrandweer Emmeloord niet het geval is.

Brandweer is brandweer, het maakt niet uit of je bij de jeugdbrandweer zit of bij de "echte mannen" hoort ;) De 2 leden zijn bovendien al eens aangesproken en het lijkt mij dat er dan duidelijke afspraken zijn gemaakt.
Dat het niet goed samen gaat lijkt mij duidelijk, dit topic is een heel mooi voorbeeld... Maar uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.

Enkele leden van dit forum hebben het over de zogenaamde doofpot, het is de grootste onzin om dit te gaan roepen! Als organisatie wil je natuurlijk, zonder bemoeienis van buitenaf, eerst de boel evalueren voor je met een evt persbericht naar buiten komt.
Nikon :-)

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #139 Gepost op: 30 maart 2013, 15:34:31
Als een gewoon burger deze onhandige actie had gefilmd en op internet had gezet waren de problemen minstens net zo groot geweest. Het komt het korps Emmeloord gewoon bijzonder goed uit dat net deze jongens dit gefilmd hebben. Dat leidt mooi af van de fout van de brandweerman, waar het wat mij betreft in dit filmpje om moet gaan.

Fouten maakt iedereen maar zeg dan gewoon dat het aan jezelf ligt en niet aan een amateur filmer die het toevallig net vastlegt.