GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (heide) Kluizerweg - Leende 26-03-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand inzet compagnie (heide) Kluizerweg - Leende 26-03-2013  (gelezen 14578 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
250 Hectare!?!   :o

En dan zet de brandweer 1 Compagnie in? De brand op 1 april bij Radio Kootwijk was 100 hectare, en daar stonden 4 of 5 compagnies op.  Op een brand met 2.5 keer die omvang had de brandweer toch wel groter in moeten zetten?

Ik mag toch hopen dat deze boswachter er een behoorlijk stuk naast zit. 250 hectare is heel veel.  ???

Ik ken het gebied niet, maar als je slechts 1 stoplijn hebt, of 1 flank omdat er ook natuurlijke barrières zijn, kun je een heel eind komen met een compagnie.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Zeer grote heidebrand Leenderbos onder controle: honderd hectare natuur in vlammen op

LEENDE - De zeer grote brand die dinsdagmiddag in het Leenderbos in de buurt van Leende, Gastel en Valkenswaard woedde, is onder controle. Dat meldt de politie. De komende uren is de brandweer bezig met nablussen. Honderd hectare natuur is in vlammen opgegaan. Er zijn geen slachtoffers gevallen.
De brandweer kreeg dinsdagmiddag rond tien voor half vier de eerste melding. Het vuur verspreidde zich snel door de harde wind.

Vuur naderde de grens
De dikke, zwarte rookwolken waren in de wijde omtrek te zien. Het vuur naderde tot tweehonderd meter de grens met België, maar bleef uiteindelijk beperkt tot Nederlands grondgebied.

De brandweer rukte in eerste instantie met vier tankautospuiten en extra voorraden water uit. Maar dat bleek al snel niet genoeg. 75 brandweermannen, tien brandweerwagens en drie waterwagens zijn uiteindelijk ingezet om de brand te blussen. Een politiehelikopter vloog rond om het gebied waar de brand woedde in kaart te brengen.

Klooster toch niet ontruimd
Even was er sprake van dat de nabijgelegen abdij de Achelse Kluis ontruimd zou worden, maar daar is later toch vanaf gezien. Broeder Luck woont samen met zes broeders in de abdij. Hij heeft zich geen moment zorgen gemaakt. "Ik leg mijn lot in de handen van de heer", zo zegt de broeder tegen Omroep Brabant-verslaggever Jan Waalen.

In het café bij de abdij zaten een hoop toeristen die met de bus op reis zijn. Zij werden snel uit het gebied weggestuurd. Ook een aantal anderen die in het natuurgebied waren moesten weggaan. Aan zowel de Belgische als Nederlandse kant van de grens stonden de hele dag ambulances standby. Uiteindelijk is er niemand gewond geraakt.

Triest gezicht
Verslaggever Marjanka Oerlemans vertelt dinsdagmiddag dat er een benauwde lucht in de wijde omgeving hing. "Mensen lopen te kuchen en overal hangen er zwarte dikke rookpluimen boven de bossen. Het is een triest gezicht", vertelde ze in de middag. Volgens Oerlemans is de schade die het vuur heeft aangericht groot. Boswachter Sjaak Smits vertelde haar dat het jaren duurt voordat de natuur weer is hersteld.

Ook zijn er waarschijnlijk veel dieren in het bos omgekomen door het vuur. Het broedseizoen voor vogels is net begonnen.

Code geel
Een politieagent waarschuwde in de middag iedereen die in het gebied bij de Achelse Kluis was, dat ze het Leenderbos zo snel mogelijk moeten verlaten. Momenteel geldt een code geel voor het natuurgebied. Dat betekent dat het droger is dan normaal.

De heidebrand bij Leende was niet de enige dinsdag. Bij Hapert was ook een kleine heidebrand. Die werd om tien over zeven gemeld en was na twintig minuten geblust.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/190842832/Zeer+grote+heidebrand+Leenderbos+onder+controle+honderd+hectare+natuur+in+vlammen+op.aspx


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ik ken het gebied niet, maar als je slechts 1 stoplijn hebt, of 1 flank omdat er ook natuurlijke barrières zijn, kun je een heel eind komen met een compagnie.

Inderdaad, niet elke brand is hetzelfde. Windkracht, windrichting, natuurlijke barrières, bedreigde gebieden...


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Brandweer Lommel te plaatse met:
3 x bosbrandwagen 4000 l
1 x bosbrandtankwagen 8000 l
1 x tankwagen 20000 l
2 x commandowagen (1 x alle terrein)
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Waarom alarmeert men in Brabant Zuid-Oost vaak vrij snel WVD-ploegen? Bij een natuurbrand komt dan wel rook vrij en rook is altijd gevaarlijk, maar er zullen geen gevaarlijke stoffen gemeten worden lijkt mij (zoals men dat dan altijd noemt, in rook zitten immers genoeg gevaarlijke stoffen). Volgens mij is Zuid-Oost Brabant ook een van de enige regio's die zo snel kiest voor WVD?
In Brabant-Zuidoost worden ze niet alleen voor het meten ingezet. Maar inderdaad ook het verkennen (zijn als ik het goed heb allemaal 4x4 voertuigen), maar ook voor het brengen van een natje en een droogje aan de TS'en.

Benieuwd of brandweer Lommel en voorpost Overpelt ook zijn ingezet,zitten vlakbij en hebben goed materiaal voor bos en heide inzet.Diverse MAN en Unimog ts bt en een grote tankwagen welke al vaker hier in de regio is geweest.
Heb inderdaad Belgische brandweer en ook politie gezien  :)


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Ondanks de vervelende schade aan de natuur, levert het stiekem toch wel prachtige plaatjes op: http://www.112brabant.nl/index.php?cat=nieuws&sub=fotoreportages&foto_id=8478  e050


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Ondanks de vervelende schade aan de natuur, levert het stiekem toch wel prachtige plaatjes op: http://www.112brabant.nl/index.php?cat=nieuws&sub=fotoreportages&foto_id=8478  e050
inderdaad levert het ook een paar mooie plaatjes op maar wat mij opvalt is dat ik geen foto zie dat ze rijdend blussen zoals wij bij de VNOG. Ik zie wel een hoop getrek met hogedrukslangen dus kan ik me voorstellen dat je met zulke wind achter de feiten aan blijft lopen (letterlijk  ;)) tegen de avond gaat de wind meestal liggen dus wordt het bedwingen wel beter. Hebben ze in die veiligheidsregio geen voertuigen die rijdend kunnen blussen met dakmonitoren of is het een terrein wat niet begaanbaar is met 4X4


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
inderdaad levert het ook een paar mooie plaatjes op maar wat mij opvalt is dat ik geen foto zie dat ze rijdend blussen zoals wij bij de VNOG. Ik zie wel een hoop getrek met hogedrukslangen dus kan ik me voorstellen dat je met zulke wind achter de feiten aan blijft lopen (letterlijk  ;)) tegen de avond gaat de wind meestal liggen dus wordt het bedwingen wel beter. Hebben ze in die veiligheidsregio geen voertuigen die rijdend kunnen blussen met dakmonitoren of is het een terrein wat niet begaanbaar is met 4X4
Nee, er zijn geen voertuigen met een dakmonitor. Helaas.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Nee, er zijn geen voertuigen met een dakmonitor. Helaas.
Das toch wel een heel gemis met zo'n brand. Hebben ze ideeën om in die regio zulke voertuigen aan te schaffen want ze hebben daar toch wel redelijke natuurgebieden. Ik weet nog wel twee voertuigen die binnen kort beschikbaar komen (2 kanjers) 998765 De Unimogs TS-BT/SB van de gemeente Apeldoorn 06-9742(ex 06-7748) en 06-9741 >:D >:D
Hij heeft afgelopen twee dagen weer goed zijn best gedaan in Hoog Soeren (Iveco is defekt)


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Ondanks de vervelende schade aan de natuur, levert het stiekem toch wel prachtige plaatjes op: http://www.112brabant.nl/index.php?cat=nieuws&sub=fotoreportages&foto_id=8478  e050

Prachtige plaatjes! Stukje natuur groeit ook wel weer aan. Uiteraard niet de bedoeling dat alles weg gaat, maar is opzich goed voor "het leven" dat er wat weg brandt
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl