(...)
Als ik het goed heb mag je een privé/burgerauto voorzien van niet retro-reflecterende folie, (...)
Jawel, dat mag wel. Ieder voertuig mag voorzien zijn van extra (retro-)reflectoren. Daarbij moeten reflectoren aan de voorzijde wit reflecteren, reflectoren aan de zijkanten geel reflecteren en reflectoren aan de achterzijde rood reflecteren. U mag dus niet rode reflectoren op de voorkant, blauwe reflectoren aan alle kanten of gele reflectoren op de achterkant, om maar eens iets te noemen.
Iemand hier ervaring met het snijden en aanbrengen van striping? Zou je dit gewoon met de hand kunnen snijden of is het beter een vinyl-cutter/plotter voor te gebruiken? En wie heeft er nog meer striping op zijn privé-auto en hoe bevalt dit qua wassen, houdbaarheid enzovoort?
Ik heb zelf striping aangebracht. Houd er rekening mee dat het enorm veel tijd kost (maar je spaart de kosten van de reclameboer uit). Je kunt striping op zich goed snijden, tenzij je heel ingewikkelde details wilt aanbrengen of heel sterk gebonden zit aan precieze afmetingen. Een paar driehoeken plakken pakt bijvoorbeeld anders uit dan de precieze vorm van een logo.
Houd verder rekening met de temperatuur van aanbrengen (moest bij mij minimaal 15 graden zijn) en met rare vormen in de ondergrond. Afhankelijk van het type folie kun je 'm dan beter even snijden in plaats van erover heen plakken. Let ook even op de scherpe puntjes, afhankelijk van het type folie laat het daar als eerste los dus kun je ze daar even afronden. En uiteraard het grondig reinigen van de ondergrond (alcohol met stofvrije doek) voor het aanbrengen. En nadien voertuig weer waxen om de lak te beschermen.