HIT,
Het gaat niet alleen zo in IM-segment en op het infrasegment.
Ik ben al een paar jaar niet meer actief op het juridisch advies-segment voor overheden. De overheden zijn vooral naar de prijzen aan het kijken, maar verwachten ook voor een dubbeltje op de voorste rang te kunnen zitten, terwijl het zo niet werkt.
Als de bedrijven dan ook nog eens enige kwaliteit zouden leveren, had het nog uitgekunt. Echter, veelal moeten andere bedrijven ingeschakeld worden om puin te ruimen. En dan nog klagen dat de prijzen van de medewerkers hoog liggen. Tja, de puinruimer heeft doorgaans ook betere kwalificaties dan de eerder ingehuurde medewerkers. Dat kost ietsie pietsie meer. Ik heb dan ook geen zin meer in discussies over mijn gehanteerde tarieven.
Prijzen voor zzp'ers zitten in de vrije val, is de veel gehoorde opmerking. Echter, mijn opmerking dat men bij mij betaalt voor kwaliteit en niet voor vallen, schijnt minder gehoord te zijn.
Ik heb me dan ook veelvuldig uit de selectieprocedure teruggetrokken, omdat ik hier geen zin in heb.
Als een bedrijf de verwachte kwaliteit kan leveren voor een lage prijs en hiervan goed kan rondkomen, noem ik dit gewoon marktwerking. De concurrentie dient dan te bezinnen hoe hun dienstverlening in elkaar zit.
Als vkr en botserchauffeur hoorde ik onlangs van een opdrachtgever dat op een recente project waar ik moest komen met de botsabsorber dat er vkr kwamen rijden in een Porsche 911. Dan zal iedereen op een gegeven moment wel goedkoper kunnen zijn ja....
Maar even alle gekheid op een stokje, als de overheden zelf niet het goede voorbeeld geven en beknibbelen op de basale veiligheidsvoorwaarden om te kunnen werken op of langs de weg, hoe kun je dan verwachten dat bedrijven dit wel doen dan?? Het zijn geen charitatieve instellingen, hier gaat het om de hoogst mogelijke rendement/winst te behalen. Als er geen of onvoldoende controle of er nauwelijks sancties zijn op overtredingen op de arbeidstijdenwet of de ARBÓ-wet, zullen excessen blijven plaatsvinden.
Het trieste is echter dat veel van deze bedrijven vrolijk pronken met teksten op websites en in folders als in het bezit zijnde van medewerkers met de beste kwalificaties, kwaliteiten en materieel dat voldoet aan de wettelijke normen. Terwijl ze hun personeel behandelen als voetveeg en de regels en hun welzijn met de voeten treden.
Ik heb medewerkers op de weg gezien met materieel dat ik overdag voldoende vind, maar voor de nachtelijke uren ronduit gevaarlijk vind. Ik heb dit echter niet verdisconteerd gezien in hun tarieven, hehehe..... Of was ik wellicht te optimistisch in mijn verwachtingen?