GRIP 1 Zeer grote brand (Hotel Thermen Bussloo) Bloemenksweg - Voorst 28-03-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Hotel Thermen Bussloo) Bloemenksweg - Voorst 28-03-2013  (gelezen 11761 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

wierik

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
De ladderwagen van Apeldoorn reed niet alleen het laatste stukje minder verantwoord, we kwamen hem ook al tegen bij de kruising met de woonboulevard waar met zeer grote snelheid het kruispunt door rood aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel werd genomen. Of er was sprake van mensen die nog vastzaten op het dak, of iemand neemt wel erg grote risico's


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
De ladderwagen van Apeldoorn reed niet alleen het laatste stukje minder verantwoord, we kwamen hem ook al tegen bij de kruising met de woonboulevard waar met zeer grote snelheid het kruispunt door rood aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel werd genomen. Of er was sprake van mensen die nog vastzaten op het dak, of iemand neemt wel erg grote risico's

Tsja, dit is toch wel heel erg eenzijdig, we horen maar 1 kant van het verhaal.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Hij rijdt stevig door, maar alles ruim binnen de marges van zo'n voertuig. Natuurlijk kun je van alles aanmerken over rijgedrag, maar bij een brandend hotel is er haast geboden bij een redvoertuig. Bedenk wel dat we achteraf weten dat alles goed gekomen is, maar tijdens de aanrijroute weet de bemanning nog niet hoe het gaat aflopen.

Leuk artikel over de kantelhoek van een hoogwerker: http://www.brandweerheemstede.nl/images/nieuwbouw%20757/fase%2006/06.html
Samenvatting: zo'n ding kan 28 graden overhellen


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Leuk dat voorbeeld, maar:
Zwaartepunten liggen bij een DAF anders en daardoor is het kantelmoment ook anders.
Gezien het commentaar zou ik haast zeggen , rij zelf eens mee , en ondervindt de prettige momenten van de overige weggebruikers, welke zij aanbieden aan de chauffeur en zijn hulpverleningsvoertuig.
En hierbij geldt ook duidelijk de inhoud van de melding en de opdracht.

Laten we nu eens duidelijk de waardering voor deze chauffeurs uitspreken opdat zij TOCH altijd mensenlevens redden of de materialen van anderen besparen, door hun bijzondere verrichtingen en rij-ervaringen.
Bij instappen begint de inzet.


fiksuh

  • Hbt
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Ik weet niet of jullie het berichtenverkeer van de AC naar de hoogwerker apeldoorn hebben mee gekregen? Maar er werdt gemeld aan de hoogwerker dat er MEERDERE mensen ingesloten zwaaiend op het dak van het hotel stonden. Pas terplaatse was voor hun bekend dat er niemand meer op het dak aanwezig was. Ik ken zelf de chauffeur erg goed, en kan je melden dat hij bewust is van kantelpunten enz. Hij kan iedere beweging verantwoorden.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ik weet niet of jullie het berichtenverkeer van de AC naar de hoogwerker apeldoorn hebben mee gekregen? Maar er werdt gemeld aan de hoogwerker dat er MEERDERE mensen ingesloten zwaaiend op het dak van het hotel stonden. Pas terplaatse was voor hun bekend dat er niemand meer op het dak aanwezig was. Ik ken zelf de chauffeur erg goed, en kan je melden dat hij bewust is van kantelpunten enz. Hij kan iedere beweging verantwoorden.

Ho even. Zonder het rijgedrag van de chauffeur te willen veroordelen, mag de aanwezigheid van (mogelijke) slachtoffers nooit een reden zijn om onaanvaardbare risico's te nemen. Al krijg je te horen dat er honderd mensen aan de dakgoot hangen; als je extra gas bijgeeft en met de hoogwerker op de kant gaat kan je niemand redden. Regel 1: zelf veilig ter plaatse komen, dan kijken wat er te redden valt.

Zoals ik al zei; over het rijgedrag in dit filmpje kan ik weinig zeggen, het gaat me om de algemene strekking. En natuurlijk snap ik dat je in een potentieel levensgevaarlijke situatie iets meer risico neemt dan bij een automatische melding........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Citaat
Samenvatting: zo'n ding kan 28 graden overhellen

Dat is het resultaat bij een stilstaand voertuig ...............
Volgens mij krijg je met een rijdend voertuig heel andere getallen door o.a. de middelpuntvliedende krachten, toch ?
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
De ladderwagen van Apeldoorn reed niet alleen het laatste stukje minder verantwoord, we kwamen hem ook al tegen bij de kruising met de woonboulevard waar met zeer grote snelheid het kruispunt door rood aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel werd genomen. Of er was sprake van mensen die nog vastzaten op het dak, of iemand neemt wel erg grote risico's

Door rood licht en aan de linkerzijde een midden geleider links passeren valt allemaal binnen de vrijstellingen welke de brandweer heeft bij het voeren van OGS.
En ja de eerste nader bericht was dat er nog mensen op het dak waren, en zij waren in gevaar, dus gevaarzetting was acceptabel in deze situatie.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Hoeveel van jullie met negatief commentaar hebben zelf op een soortgelijk voertuig gereden?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Hoeveel van jullie met negatief commentaar hebben zelf op een soortgelijk voertuig gereden?
Ik denk dat de meeste niet eens ervaring hebben met rijden op een "groot" voertuig met OGS  998765 ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid