hoi prins,
ik rij wel eens met ogs naar België en Duitsland. voor belgie heb ik geleerd a1 door rood maar eerst volledig stoppen a2 stoppen voor rood alleen blauwe lampen. Ik vind het een heel belangrijk onderwerp. graag een uitleg van je mening.
thx
ben
Zoals ik al eerder zei kent België gewoon geen A1 en A2. Je rit is dringend of niet dringend.
Bij een dringende opdracht mag je enkel door het rood als je eerst tot stilstand komt (in de praktijk: trager dan 30 km/u) en als je de sirene en het zwaailicht voert. (een A2 zal in België meestal ook gewoon dringend gereden worden)
Ook je andere punt is gelijk, wanneer je een niet dringend vervoer uitvoert, en dus je sirene niet gebruikt, moet je altijd stoppen en wachten op groen. Het enige waar alles om ging was het woordje "moet". Hier bepaalt de chauffeur zelf of hij alleen de zwaailichten aandoet of zonder gaat rijden, alleen wordt het gebruik bij een niet dringende opdracht afgeraden om chauffeurs niet in de war te brengen. Maar hier spreken we dan eerder over een B-rit (secundair ziekenvervoer) of een 100-rit die blijkt mee te vallen.
Gewoon met je zwaailichten aanrijden heeft dus eigenlijk enkel een attentie waarde.
De chauffeur heeft hier dus een groter beslissingsrecht, maar dus ook een grotere verantwoordelijkheid.