Dat zijn de richtlijnen voor BE en DE HV-voertuigen in Nederland met OGS.
Andersom, NL voertuigen met OGS in het buitenland, dat staat o.a. in de brancherichtlijn spoedeisende medische hulpverlening
5.8. Buitenland
Wanneer Nederlandse ambulancevoertuigen in het buitenland optische en geluidssignalen voeren, dienen zij zich volgens de wetgeving in het betreffende land te gedragen. Deze wetgeving kan op essentiële punten afwijken van de Nederlandse wetgeving. Kennis van deze wetgeving is dan ook noodzakelijk.
Voor het rijden met optische en geluidssignalen in de buurlanden België en Duitsland zijn, op basis van geldende wet- en regelgeving1, landelijk de volgende afspraken gemaakt:
Duitsland
Nederlandse voorrangsvoertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in Duitsland te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn.
Uitzondering is dat bij file ‘middendoor’ gereden dient te worden en niet over de vluchtstrook.
België
Nederlandse voertuigen die optische en geluidssignalen voeren dienen zich in België te houden aan de Nederlandse Brancherichtlijn, met als uitzonderingen:
Bij A2-ritten dient blauw licht gehanteerd worden.
Voordat men door rood licht rijdt, wat alleen bij een A1-urgentie mag, moet eerst gestopt worden.