Velen zullen tot vorig jaar de blogs van brandweerman- en centralist Peter Smit hebben gelezen op de website van
regio15.nl. Wekelijks bracht hij lezers op de hoogte van incidenten in de regio Haaglanden die hij als brandweercentralist dan wel als opkomend bevelvoerder van post Wateringen meemaakte. In oktober is Peter naar Albanië gegaan, naar Gramsh.
Beter dan hij zelf kan ik het niet uitleggen. Peter heeft over zijn eerste reis uiteraard óók een
blog geschreven.
Enkele citaten:
Sorry, zei ik kazerne Een beetje zwerver in Nederland heeft een beter onderkomen !!! Eerder deze week ben ik met Job al langs gereden en heb ik van buiten het hek kunnen zien dat in één van de ruïnes die daar achter staan een kazerne moet zijn. Voor Haagse begrippen is het in de verste verte niet eens te vergelijken met de oude kazerne Scheveningen. Die zou namelijk vergeleken met waar we nu voor staan, niet misstaan op één van de eilanden voor de kust van Dubai. En die van Scheveningen stamt nog net niet uit de tijd van de Batavieren …….. naar ik heb begrepen.
Als er daar een binnenbrand wordt gemeld via de Brandweer Alarm Centrale Elbasan……… (Hoe ziet die er eigenlijk uit ) krijgen alle twee de gekazerneerde Brandweercollega’s en de postcommandant een melding en gaan zij alvast de auto’s proberen te starten …….. Jawel, u leest het goed !!! Proberen te starten ……. De voertuigen staan over het algemeen of zonder benzine, of met een lege accu !!!
Let weer even op de “stenen” en de accu’s ……
Uitrukkleding Hebben ze niet verstrekt gekregen. Door wat mensen/collega’s uit Nederland die hier ongeveer hetzelfde komen doen als wij nu, hebben ze afgedankte pakken gekregen voor een klein gedeelte van het korps. Het zelfde geldt voor de helmen. Of ze zijn te groot gekregen uit Nederland of Groot-Brittannië, of ze zijn niet geleverd !!!
Heb ik het al gehad over de ademlucht, die voor sommige inzetten best wel eens makkelijk zou kunnen zijn Hebben ze al helemaal niet !!!
De kazernekleding is de enige uitzondering op de regel; die krijgen ze namelijk van de politie, maar alleen pas als er daar vier generaties uitgegroeid zijn ……. Oftewel, de Brandweer loopt daar in afgedankte politie-uniformen … /!!!
Zeer vriendelijk, openhartig en hulpvaardig; kortom echte Brandweercollega’s !!!
Maar wat is het dan rampzalig om te zien hoe zij en vooral met wat voor spullen (materialen kan ik het nauwelijks noemen !!!) hier moeten werken. Nog een klein voorbeeldje:
Het gebied rondom Gramsh is flink bergachtig en helaas dondert er nog wel eens een auto een ravijn in. Op zich niets mis mee, maar als de bestuurder of zelfs een heel gezin er nog in zit, wordt het ineens een heel ander verhaal !!! Net als wij in Nederland wordt dan ook de Brandweer van Gramsh gealarmeerd en gaan zij ter plaatse. Tot zover prima.
Totdat je beseft en met eigen ogen ziet met welke hulpverleningsgereedschappen zij het wrak open moeten krijgen en de slachtoffers er uit proberen te krijgen …….. ook daar word ik weer stil van:
Als we volgend jaar weer naar onze vrienden in Albanië gaan, we zijn in anderhalve week zwaar verliefd geworden op dit gebied !!!, hoop ik niet alleen mooie berichten en beloften mee te kunnen nemen, maar liever zien dat er al wat Nederlandse pakken hangen, ofzo …… of helmen …….. of ……. Wie weet wat de toekomst brengt !!!
Op facebook en twitter zijn positieve berichten te vinden... Vandaag publiceerde Peter Smit de tweede blog over Gramsh, een
update:
Frans (vriend en collega), Marcel (vriend en collega), Bart (vriend en collega) en Niels (vriend en collega) zijn dusdanig besmet dat ik niet meer alleen ben in het organiseren van een soort van humanitair Brandweertransport naar Gramsh - Albanië !!!
Door mijn schrijven op dit medium kreeg ik vlak voor de herfstvakantie een verzoek van een collega uit de Veiligheidsregio Kennemerland. Of ik al genoeg kleding had om de Brandweer van Gramsh mee te kunnen aankleden ...... Hij heeft namelijk een flinke stapel kleding liggen en die mogen we komen ophalen !!!
Na ons ritje door de rimboe rijden we terug naar de kazerne van Schoorl en krijgen we vijf volle zakken met kleding. WAUW !!! Van alles en nog wat aan uitrukoveralls, uniformen, helmen en kazernekleding .......
En dan zijn we er nog niet: want in de naburige gemeente Egmond aan Zee ligt ook nog wat te wachten om door ons opgehaald te worden. We rijden achter Ruud aan en komen zo bij de kazerne Egmond.
Uiteraard, zoals het echte Westlanders betaamd, beginnen we met een bakkie koffie ........ maar omdat we barsten van de nieuwsgierigheid, slobberen we deze vlotjes naar binnen en gaan we aan de sjouw !!!
En dat sjouwen is niet mals, want er komt me een kleding uit het magazijn !!!
Ons hele busje ligt, met uitzondering van de drie zitplaatsen, helemaal vol met kleding .......
In mijn beleving is het weinig zo stil geweest in een voertuig waar ik in heb gezeten ........ Kent u die uitdrukking: Bekkie vol tanden ........
Ook hebben we een gesprek gepland staan met onze Regionaal Brandweer Commandant mevrouw Esther Lieben.
Samen met Frans sta ik vlak voor de geplande tijd voor de kamer van onze commandant op de tiende etage van het hoofdbureau van de Veiligheidsregio Haaglanden.
Op verzoek van de secretaresse van de commandant is het teamhoofd Materieel en Materiaal ook aanwezig bij het gesprek en dat vooraf wetende, geeft dat al een goed gevoel ......... iets in de categorie van: we komen met lege handen naar binnen, maar gaan niet met lege handen weer naar buiten ....... Gaandeweg het gesprek blijkt dat we inderdaad niet met lege handen weer naar huis gaan !!! Er wordt volledige medewerking toegezegd en we mogen zelfs een Brandweervoertuig gebruiken om de materialen in Gramsh te brengen.
Waren we al stil nadat we een busje vol met kleding hebben gekregen vanuit Kennemerland Dit houdt nog wel een paar dagen aan !!! Onwaarschijnlijk dit !!! Na een vreugdevolle regendans op straat, duiken we de auto in en gaan we thuis het fantastisch nieuws vertellen. En het begint me daar ineens te regenen !!! Maar in ons hart maakt de zon overuren !!!
Vlak voor Oud en Nieuw, krijgen we een mailtje binnen naar aanleiding van bovenstaand verhaal van de firma Holmatro ....... Hierin staat dat ze de collega's in Gramsh – Albanië gaan verblijden met 2 sets redgereedschap ....... Oftewel 2 x een aggregaat, 2 x een combischaar en 2 x hydraulische leiding. Natuurlijk zijn we (goed)gelovig en hebben we ondertussen een soort van alternatieve "kaakklem" aangeschaft, want ondertussen blijft onze kin net onder onze knieën hangen. Wat een prachtige reacties en vooral ook wat een materiaal krijgen we geleverd om daar achter te laten !!!
Op 4 januari jongstleden hebben we een afspraak op de kazerne van Rijswijk om daar de materialen in ontvangst te nemen. En ondanks dat we weten waar de vertegenwoordiger van Holmatro mee zal komen, geloven we onze ogen niet !!!
Voorlopig hou ik het hier even bij ....... maar omdat we medio Mei al gaan vertrekken, zal ik binnenkort wel weer met een nieuwe update komen !!!
Een verzoek aan alle brandweercollega's van Peter, Frans, Marcel, Bart en Niels:
Mocht u vragen of bijdragen hebben waar wij over "moeten beschikken" voordat we naar Gramsh - Albanië gaan kunt u ons mailen op het volgende mailadres: BrandweerGramsh@hotmail.nl
Wat zou het ontzettend gaaf zijn als Brandweer Wateringen met hulp van diverse Brandweerkorpsen uit geheel Nederland de reis kan maken naar Albanië. Weet je niet wat ze nog kunnen gebruiken? Mail dan vooral naar het bovenstaande e-mailadres!