Alleen is dit een nogal bi-polair topic.
Jij staat ingeschreven bij KvK en verdient je brood met allerhande vormen van fotografie. Je afnemers bij landelijke media of regionale media brengen nieuws. Dat beperkt zich niet tot een een titel "Zwaar ongeval Zwartweg te Grubbenvorst" waarna men een serie foto's post. De echte media willen eerst informatie van een woordvoerder van politie of brandweer zodat ze een kort artikel kunnen maken. Daarbij komt dat jij een professionele standaard in acht neemt als beroepsfotograaf bij incidenten net als journalisten/redactieleden van het nieuwsmedium een beroepsstandaard hanteren.
Dat bi-polair gaat nog veel verder.
Diezelfde landelijke en/of regionale media hebben tegenwoordig ook bijna allemaal een deel van hun website waar gebruikers zelf nieuws en/of fotos kunnen plaatsen.
Denk aan
www.nuij.nl, of "gespot" bij AT5. Sommige zijn gemodereerd, maar velen niet of pas achteraf.
Dus zelfs media die een professionele standaard hanteren aan de ene kant, schuiven die zelfde standaard terzijde aan de andere kant.
Natuurlijk besef ik dat journalistieke redacties niet dezelfde mensen zijn als de beheerders van die websites. Maar het gaat om het totaal plaatje, want eigenlijk gaat deze discussie gewoon over ethiek. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet correct om alleen "112 sites" weg te zetten als "pervers" maar kan je diezelfde kritiek ook toepassen op de "echte media".
Er is dus zeker geen tweedeling tussen de officiële media die altijd netjes wachten en de 'hobbyisten' die niet weten hoe snel ze alles op de site moeten zetten.
Sterker nog, de website van De Gelderlander heeft bijv gewoon een sectie "
112 nieuws", zichtbaar op de homepage naast "sport". Natuurlijk zal De Gelderlander een bepaalde standaard hebben en ook toepassen op het 112 gedeelte. Maar als er al een duidelijke grens was tussen "echte" en "hobby" media, dan vervaagt die steeds meer.
Daarnaast zijn er "officiële" media die het "eigen nieuws" gedeelte van hun website gewoon gebruiken als bron voor berichten op het "officiele" gedeelte. In ieder geval tot er officiële berichtgeving is. AT5 heeft daar bijvoorbeeld een handje van.
Ik denk dat veel rechters de 112-websites zien als hobby, waardoor deze groep gelijk staat aan normale burgers waarbij ze zich helemaal niet kunnen beroepen op persvrijheid, aangezien ze geen onderdeel zijn van de pers.
Gelukkig maakt de wet (en de rechtspraak) op dit punt juist geen onderscheid tussen burgers en de pers. Die vrijheid is er voor iedereen, en iedereen mag daar ook gebruik van maken. Wat niet weg neemt dat er wel grenzen aan zitten, maar daar is al vaker over gediscussieerd in andere topics.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen geen eigen verantwoordelijkheid hebben, en het goed is om na te denken over het wel/niet nemen en publiceren van bepaalde foto's.
Alleen vind ik het niet zo relevant om te discussiëren over het "wanneer" van het plaatsen van zo'n foto. Want wat is het verschil of zo'n foto na een uur of na 3 uur wordt gepubliceerd? Het enigste verschil wat ik kan bedenken is het gevoel wat de "plaatser" er zelf bij heeft.
De vraag voor mij is dus meer: plaats je zulke foto's überhaupt.......